کد خبر: ۲۷۲۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶

داوری: مذاکرات در مسیری منطقی پیش می رود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هدف ایران و 1+5 رسیدن به توافق است و تمدید مذاکرات هم به همین دلیل صورت گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علیرضا داوری در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 ‌و با بیان این که مذاکرات در مسیری منطقی پیش می رود، خاطرنشان کرد : اگر سوم آذر برای توافق هسته‌ای مشخص شده بود به معنای این نبود که حتما باید توافق صورت می گرفت.

وی ادامه داد:‌ در هر صورت ایران و اعضای 1+5 هر کدام نگرانی‌هایی دارند و تمدید مذاکرات تا 10 تیر 1394 و اظهار نظرهایی که از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 صورت گرفت همگی حاکی از آن است که نیمه توافقی بین طرفین صورت گرفته است و قطعا هم ایران و هم 1+5 هدفشان به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تمدید مذاکرات از ارزش تفاهم های صورت گرفته بین ایران و 1+5 نمی کاهد تاکید کرد: به عقیده من دیپلماسی اعلامی از سوی ایران و سخنان شب گذشته رئیس جمهور کشورمان و سیاست هایی که ازسوی مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود قطعا مثبت و در جهت حفظ منافع ملی و به نتیجه رسیدن مذاکرات خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ اصول حکمت ، عزت و مصلحت که از سوی رهبری اعلام شده برای امروز کاملا از سوی تیم مذاکره کننده اجرایی می‌شود و من خوشبین هستم مذاکرات هسته‌ای تا تاریخی که تعیین شده است و حتی خیلی زودتر از آن به نتیجه برسد و این امر چیزی است که سایر کشورها هم از آن استقبال می‌کنند.

داوری در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با اینکه آمریکایی ها می خواهند تا قبل از روی کار آمدن جمهوری خواهان در کنگر،ه مذاکرات با ایران به نتیجه برسد گفت: من با این نظر موافق نیستم زیرا بسیاری از سناتورهای جمهوری خواه اعلام کردند که با تغییر رئیس جمهور آمریکا هم تغییری در روند مذاکرات با ایران پیش نخواهد آمد زیرا اگر سیاست آمریکا واقعا به توافق رسیدن با ایران باشد هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات هم این امر را باید بپذیرند.

داوری خاطر نشان کرد :‌جمهوری خواهان در مذاکرات کمی تندتر و سریعتر هستند درحالی که دموکرات ها با طمانینه و نگاهی مثبت وارد مذاکرات می‌شوند اما اگر هدف توافق است تفاوتی نمی کند که کدام گروه در آمریکا روی کار بیاید.

وی با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال مذاکرات ایران ، درشت گویی به جای درست گویی است، افزود:‌ روند مذاکرات تاکنون به خوبی پیش رفته است و امیدوارم تمام جناح های داخلی از ادامه مذاکرات حمایت کنند . زیرا منافع ما هم مدنظر تیم مذاکره کننده کشورمان قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان دورنمای خود را از تمدید مذاکرات مثبت خواند و گفت: سیاست های اعمال شده از سوی عربستان ،‌کویت ،‌امارات متحده عربی و نیز کشورهای عرب دیگر که دنبال می‌شود حاکی از به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران است.گفته های نخ نماشده و غلط توسط سعودالفیصل و برخی مقامات عرب نشان می دهند آنها میدانند با انجام توافق هسته‌ ای اگر امروز ایران قطب بزرگ سیاسی و نظامی منطقه است به قطب اقتصادی هم تبدیل خواهد شد و این برای آنها خوشایند نیست. در هر صورت سیاست ایران سیاست تعامل با کشورهای منطقه است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین