کد خبر: ۲۷۴۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

تلاش نزدیکان جبهه پایداری برای برداشتن زاهدی از ریاست کمیسیون آموزش

مهدی کوچک زاده،‌ عضو جبهه پایداری در مجلس نیز تلویحا برای رقابت با مهدی زاهدی برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام آمادگی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هنوز وزیر جدید علوم کار خود را کامل شروع نکرده که از مجلس خبر می رسد کمیسیون آموزش و تحقیقات که تا قبل از این موضعی تقریبا یکدست در قبال دولت داشت، درگیر اختلاف‌نظرهایی شده است. آن هم اختلاف‌نظر میان اعضای نزدیک به جبهه پایداری. موضوعی که جواد هروی، عضو این فراکسیون و نماینده نزدیک به جریان اصلاح طلب هم آن را تائید می کند و حتی از تلاش هایی در بین نزدیکان جبهه پایداری برای خاتمه دادن به ریاست مهدی زاهدی در این فراکسیون نیز خبر می دهد. این در حالی است که یک منبع آگاه نیز تائید می کند که حتی مهدی کوچک زاده،‌ عضو جبهه پایداری در مجلس نیز تلویحا برای رقابت با مهدی زاهدی برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام آمادگی کرده است.
 
به گزارش آفتاب، پایگاه خبری خـرداد در ادامه نوشته است: کمیسیون آموزش و تحقیقات در کنار کمیسیون فرهنگی مجلس تنها کمیسیون هایی هستند که اکثریت ترکیب شان در اختیار نزدیکان جبهه پایداری و مخالفان دولت است. مخالفانی که حالا خود دچار اختلافاتی شده اند. آنطور که یک منبع آگاه به خرداد خبر داده است،‌ علت اصلی اختلافات بر سر این است که قسمتی از این طیف بیش از اندازه در جریان رای اعتماد به محمد فرهادی با دولت همراهی نشان داده اند. عده ای از نزدیکان جبهه پایداری بر این باور هستند که نمایندگان این طیف نمی بایست بیش از یک حد از گزینه دولت حمایت کنند، مخصوصا بعد از نطق دفاع روحانی در جلسه رای اعتماد که اعتراض برخی از بهارستان نشینان را هم در پی داشت.

انتخاب وزیر، اختلاف در پایداری

در این شرایط جواد هروی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خرداد با تاکید بر اینکه همچنان نظر افراد در کمیسیون نسبت به وزارت فرهادی متفاوت است و دیدگاه ها با هم فرق دارد، می گوید: «به نظر می رسد که فضا در حال تغییراتی است و من فکر می کنم که در این هفته های اخیر مناسبات داخلی کمیسیون آموزش و تحقیقات دچار تحولاتی جدی شده است، تا آنجا که برخی از اعضایی که در همان جریان فکری و سیاسی رئیس کمیسیون حضور دارند، تلاش های خود را برای تغییر و جابجایی ایشان آغاز کرده اند.» وی توضیح می دهد: «از همین جریان برخی افرادی هم اعلام کرده اند که خود را به عنوان نامزد کسب ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام خواهند کرد، چون انتقادات از شیوه مدیریت کمیسیون به این طیف هم کشیده شده است.» 
 
در شرایطی سخن از رقابت اعضای جبهه پایداری با هم بر سر کرسی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به میان آمده است که پیش از آن حضور چهره های برجسته این جریان در جلسه معارفه محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم تعجب برخی محافل سیاسی را بر انگیخته بود. همانطور که پیش از حمایت تمام قد مخالفان از معرفی او به مجلس نیز چنین فضایی را ایجاد کرد. فضایی که باعث شد تا علی مطهری در جریان بررسی صلاحیت محمد فرهادی یکی از تاریخی‌ ترین نطق های خود در مجلس را انجام دهد. به نظر می رسد که حمایت تمام قد چهره های اصلی این جریان چون زاهدی، حدادعادل و یا الیاس نادران از محمد فرهادی چندان به مذاق نیروهای میان دستی پایداری در مجلس خوش نیامده است. 
 
فرهادی؛ وزیری ناشناخته برای حامیان دولت

اما اختلاف در طیف مخالفان دولت تنها پیامد رای اعتماد به فرهادی نبود، موافقان دولت و اصلاح طلبان نیز علی رغم گزینه های قبلی با دیده تردید به وضعیت او در وزارت علوم می نگرند. از جمله اینکه جواد هروی، به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان سیاست های دانشگاهی دولت در مجلس در رابطه با وضعیت فرهادی و نظر موافقان دولت نسبت به او به خرداد می گوید: «فرهادی در مقام عمل هنوز خود را ناشناخته باقی گذاشته و ما هنوز نمی دانیم که چه اهدافی دارد و چه برنامه هایی را دنبال می کند. اما بسیار طبیعی ست که ایشان باید در راستای استراتژی عمومی دولت پیش برود و رئیس جمهور هم در راستای همان ماموریت های اصلی خود ایشان را برگزیده است.»
 
هروی در همین روزهای ابتدایی کار فرهادی باب انتقاد از او را گشوده و می گوید: «ما در روزهای گذشته نه توانسته ایم جلسه ای وزیر محترم علوم داشته باشیم و نه با دانشگاه آزاد توانستیم چنین برنامه ای برگزار کنیم. از طرف کیته آموزش عالی مجلس چندین بار برای چنین جلساتی درخواست داده ایم اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده ایم. امیدواریم آقای وزیر با این شکلی که کار خود را آغاز کرده اند، ادامه ندهند.»
 
وی ادامه می دهد: «ما انتظار داشتیم که در اولین روزهای کاری، ایشان بیایند از کارشناسان و دستگاه هایی که متصل به آموزش عالی هستند کمک بخواهند و مشورت بگیرند. اما از زمانی که ایشان آمده اند ما تلاش زیادی برای برگزاری یک نشست داشته ایم و متاسفانه هنوز موفق نشدیم و این موضوع ما را نگران می کند که آقای فرهادی از مقوله مشورت و همفکری استقبال نکند.» 
 
با این وضعیت به نظر می رسد که انتخاب فرهادی قدری در صف بندی های سیاسی در مجلس تغییراتی را ایجاد کرده است، آن هم در شرایطی که حسن روحانی نشان داده همچنان در نظرش دانشگاه به عنوان یکی از پایگاه های اجتماعی دولت از اهیمت بالایی برخوردار است. همین دو روز پیش بود که در سخنرانی خود در مع مردم گرگان، سخنانش را با تاکید بر پایبند بودن به شعارهایش در حوزه دانشگاه آغاز کرد. چیزی که نشان از پی بردن او به اهمیت دانشگاه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین