کد خبر: ۲۷۴۷۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
۹ ماه از وعده بازگشایی کلاس‌های موسیقی می‌گذرد

زنگ کلاس موسیقی در فرهنگسرا به صدا درنیامد

شرایط نشان می‌دهد که برخی از مدیران فرهنگی از شرایط روز جامعه به درسنی مطلع نیستند. هزینه‌های بالای زندگی و مشکلات اقتصادی استفاده مردم از کلاس‌های آموزشی و فرهنگی گران‌قیمت دور می‌کند در میان مشکلات فرهنگسراها مکان‌های امن و کم‌هزینه‌تری برای علاقمندان شاخه‌های مختلف محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
هاتف جلیل زاده- بهار ۱۳۹۳ فصل خوبی برای علاقمندان موسیقی نبود. کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها به دستور شهاب مرادی معاون فرهنگی و هنری شهر تهران تعطیل شدند. تعطیلی که نه محکمی بود به هزاران علاقمند جوان و نوجوان که  وقت و بودجه شان  به اندازه کلاس  موسیقی  فرهنگ سراهای نزدیک خانه‌شان بود که حالا مهر تعطیلی بر درب آن خورده بود؛ تعطیلی‌ای که ۹ ماه از آن می‌گذرد و هنوز نشانه‌ای بر رفع آن وجود ندارد.

به گزارش آفتاب، خبر بسته‌شدن کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها که بسیاری از فعالان حوزه موسیقی را به بهت و حیرت فرو برد. شهاب مرادی روحانی رسانه‌ای که عضو ثابت برخی برنامه‌های تلویزیونی بود و به زعم برخی از افراد از زوایه‌ای متفاوت به مسائل فرهنگی جوانان می‌نگریست، حالا زنگ توقف صدای موسیقی را در فرهنگ سراها بلند کرده بود.

خبر غیرمنتظره‌ای که پرسش‌های زیادی را به وجود آورده بود با پاسخ معاون فرهنگی وهنری شهر تهران رو به‌رو شد. شهاب مرادی همه انتقادها و اما و اگرها را با یک جمله پاسخ داد و گفت: «هدف ما تعطيلي آموزش موسيقي در فرهنگسراها نيست، بلكه رويكرد ما تغيير دادن رويه كنوني در آموزش‌هاي موسيقي و تعالي اين رشته هنري است.»

پاسخ معاون فرهنگی و هنری، پاسخگویی منتقدان نبود. عبدالحسین مختاباد خواننده، موسيقي‌دان و عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران جواب شهاب مرادی را قانع‌کننده ندانست و گفت: «استدلال وي همان كسادي بازار آموزشگاه‌هاي موسيقي است در حالي كه اين استدلال، توجيهي غيرمنطقي است. چرا كه اولا چرا بقيه دوره‌هاي آموزشي فرهنگسراها باعث كسادي آموزشگاه‌هاي هنري نمي‌شوند، ثانيا، وظيفه واحدهاي فرهنگي – هنري شهرداري آماده‌كردن بسترهاي مناسب براي استفاده اقشار كم‌درآمد و تشكيل كلاس‌هاي هنري ارزان براي آنهاست. اين استدلال مانند اين است كه بگوييم مدارس دولتي هم براي آنكه مدارس غيرانتفاعي از رونق نيفتند، بايد تعطيل شوند!»

مختاباد تاکید کرده بود: «آموزش در فرهنگسراها از جمله آموزش موسیقی جزو خدمات شهری است و در صورت قطع شدن آموزش موسیقی در فرهنگسراها ما نمایندگان شورای شهر تهران به طور قطعی اعتراض خواهیم کرد.»

جواب و سوال‌ها ادامه یافت و همچنان درهای کلاس‌های موسیقی به روی علاقمندان گشوده نشد. تعطیلی‌ای که هنوز علت قانونی آن مشخص نیست، دوباره با اعتراض عضو کمیسیون شورای شهر روبه‌رو شده است. مختاباد به‌تازگی حذف کلاس‌های موسیقی را نشانه ضعف مدیریتی دانسته و خواهان رسیدگی خانه موسیقی به این عملکرد غیرقانونی شده است. مختاباد گفته است اگر خانه موسیقی به وظیفه‌اش عمل می‌کرد کار این ماجرا به شورای شهر کشیده نمی‌شد.

کارشناسان و فعالان موسیقی در گفت‌وگو با «آفتاب» هر کدام از زاویه‌ای به این تصمیم نگاه کرده‌اند. عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران، خانه موسیقی را مسئول پیگیری ماجرا دانسته و فردین خلعتبری آهنگساز نیز معتقد است موسیقی برای شهرداری فقط وسیله کسب درآمدزایی با برگزاری کنسرت‌ها است و ارزش دیگری ندارد.
 
 کسب درآمد از موسیقی و مخالفت با یادگیری آن
 
بسته‌شدن کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا برای علاقمندان موسیقی پذیرفتنی نبود. فعالان عرصه موسیقی یکصدا می‌گفتند پرداخت هزینه‌های آموزشگاه‌ها و کلاس‌های خصوصی برای همه مقدور نیست و حذف ناگهانی این کلاس‌ها با محرومیت برای علاقمندان موسیقی همراه است. منتها این گلایه‌ها و توصیه‌ها در تصمیم یک‌شبه و شفاهی  شهاب مرادی تاثیر چندانی نگذاشت. 

فردین خلعتبری آهنگساز این اقدام شهاب مرادی را غیرمنتظره ندانسته و به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «به نظر من باید ریشه‌ای‌تر از این به مسائل نگاه کرد. روند و بررسی وقایع  اخیر نشان داده است که مدیران شهرداری با موسیقی میانه خوبی ندارند این افراد غالبا برنامه‌های فرهنگی را با برخی افراد و گروه‌ها هماهنگ می‌کنند. این رفتار متناقض شهرداری تهران نسبت به موسیقی در حالی است که شهرداری از برگزاری کنسرت‌ها و اجاره دادن سالن‌ها، درآمد بالایی کسب می‌کند اما سیاست‌هایی بر ضد رشد و توسعه  موسیقی در پیش می‌گیرد.»

فردین خلعتبری افزود: «وظیفه شهردار موفق شاد نگه‌داشتن شهر با برنامه‌های فرهنگی مناسب است. متاسفانه در این سال‌ها شهرداری به این وظیفه به‌درستی عمل نکرده است. بسته شدن ارکستر سمفونی فرهنگسرای بهمن نمونه‌ای از این اقدامات بود که هرگز به آن پرداخته نشد. با توجه به اینکه این کلاس‌ها در چرخه مالی موسیقی نقش داشته و بعضا دانشجویان موسیقی تدریس این کلاس‌ها را بر عهده داشته‌اند تصمیم آقای مرادی قطعا از چرخه آموزش موسیقی کم کرده و چیزی به آن نیفزوده است.»

شهاب مرادی به تذکر شفاهی توجه نمی‌کند

در این میان عبد الحسین مختاباد خواننده و عضو شورای فرهنگی شهر تهران تنها کسی است که به شکل واضح و مستمر خواهان پیگیری رفع پملپ کلاس‌های موسیقی در فرهنگ‌سراها است. اگرچه پیش‌تر از او نیز عبد المقیم ناصحی عضو روحانی شورای شهر تهران هم به رسانه‌ها گفته بود: «اگر موسیقی که لازمه روح شهروندان است از طریق فرهنگسراها دنبال نشود ما شاهد موسیقی خیابانی و زیر زمینی خواهیم بودبا بازگشایی دوباره کلاس‌های موسیقی را از مدیران شهرداری پیگیری می کنم زیرا اساتید و نخبگان موسیقی به خوبی در فرهنگسراها فعالیت می‌کردند و موسیقی دارای چارچوب بود.»

 اما معاون فرهنگی هنری تهران کوچکترین توجهی به این تذکرها نشان نداد. عبدالحسین مختاباد در تازه‌ترین اظهارات خود درباره نحو پیگیری این موضوع به «آفتاب» گفت: «من تا کنون به صورت شفاهی به آقای مرادی تذکر داده‌ام اما وی گفته است که جلساتی را با خانه موسیقی برگزار کرده است تا این کلاس‌ها با شکل و کیفیت دیگری برگزار شوند که هنوز نتیجه آن مشخص نیست و کلاس‌ها همچنین تعطیل است.»

مختاباد تاکیدکرد: «به نظر من وظیفه خانه موسیقی به عنوان نهاد متولی موسیقی باید فعالانه‌تر و پیگیرتر از شورای شهر در برابر این تصمیم عمل کند.»

اظهارات عضو فرهنگی شورای شهر در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار آفتاب برای گفت‌وگو با محمد نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به جایی نرسید و دلیل اصلی بسته‌شدن کلاس‌های موسیقی ناتمام ماند.
 
 مدیرانی که از دغدغه مردم دورند
 
شرایط نشان می‌دهد که برخی از مدیران فرهنگی از شرایط روز جامعه به‌درستی مطلع نیستند. هزینه‌های بالای زندگی و مشکلات اقتصادی، استفاده مردم از کلاس‌های آموزشی و فرهنگی گران‌قیمت را دور می‌کند و در میان مشکلات فرهنگسراها مکان‌های امن و کم‌هزینه‌تری برای علاقمندان شاخه‌های مختلف محسوب می‌شود. با این وجود در تصمیمی یک‌شبه و در آستانه فصل تابستان بنا به دلایل نامعلوم موسیقی در فرهنگسرا تعطیل و به میوه ممنوعه‌ای مبدل می‌شود که خانواده‌ها باید برای یافتنش از این محله به آن محله سربزنند. معاون فرهنگی شهرداری تهران که در چند سال اخیر در تمام امور فرهنگی از ازدواج گرفته تا فیلم سریال فعال و کوشا بود و هر روز اظهار‌نظر تازه‌ای در برنامه‌های صدا و سیمما داشت؛ یکه‌تاز و پیشرو و بدون توجه به انتقادات پیش‌رفته و گوش خود را به روی همه نقدها و توصیه‌ها بسته است. روش سلیقه‌ای و مصلحت‌اندیشانه فردی که پیش‌تر در مدیران فرهنگی مسبوق به سابقه بوده است حالا با رفتار معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران خود را بهتر نشان می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
اسفندیار
|
United States of America
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
3
موسیقی ریشه در طبیعت دارد نمیتوان آن را حذف کرد رو سیاه میشوند در تاریخ این کشور آنهایی که این مسیر را میروند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
4
من دو تا از فرزندانم در این کلاس ها آموزش می دیدند که متاسفانه با آمدن این آقا چند ماهی بلا تکلیف هستند .ولی این کار آقای مرادی یک درس برای مردم دارد و آن اینکه فریب سخنرانی های به ظاهر روشنفکرانه آنها در رسانه های عمومی را نخورند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین