کد خبر: ۲۷۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
سخنگوی دولت اعلام کرد: رفع تحریم‌ها را قریب‌الوقوع می‌دانیم

افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان/ پیش‌بینی تورم ۱۴درصدی در سال ۹۴

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور در نشست خبری درباره لایحه بودجه سال 1394 که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه متوسط نرخ تورم سال آینده 14 درصد است، بنابراین افزایش حقوق نیز به همین میزان خواهد بود، گفت: میزان یارانه در بودجه سال آینده همان 45 هزار و 500 تومان و برابر با یارانه پرداختی در سال جاری خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: نشست خبری محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور درباره لایحه بودجه سال 1394 که دیروز از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش آفتاب، معاون رئیس‌جمهور در این نشست خبری، در تشریح لایحه بودجه سال 1394 با اشاره با اهداف لایحه بودجه 838 هزار میلیارد تومانی سال 94، گفت: رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید، محدود‌کردن نقدینگی و مهار تورم و افزایش اشتغال از جمله اهداف لایحه بودجه 94 هستند.
 
نوبخت با بیان اینکه بودجه سال 94 نسبت به بودجه سال 93 از 4 و سه دهم رشد برخوردار است، گفت: منابع بودجه سال 94 از دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود. منابع عمومی بودجه سال آینده نیز 224 هزار میلیارد تومان است. درآمدها در سال آینده 119 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 19.1 درصد نسبت به امسال رشد دارد، این درآمدها شامل درآمدهای مالیاتی است که حدود 86 هزار میلیارد تومان و دارای رشدی برابر با 22.6 درصد است.

وی گفت: واگذاری دارایی سرمایه‌ای که عمدتا فروش نفت و غیره است 73 هزار و 600 میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده که منفی 7.8 درصد تغییر داشته است. واگذاری دارایی‌های مالی نیز بالغ بر 31 هزار میلیارد تومان است که 0.8 درصد رشد دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان آنکه سهم نفت در بودجه رشد منفی و اوراق مشارکت فقط 0.8 درصد نسبت به بودجه امسال رشد دارد، تصریح کرد: در درآمدها سهم نفت در بودجه کم شده و از 224 هزار میلیارد تومان حدود 73 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یعنی کمتر از یک سوم بودجه از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد: یکی از تفاوت‌های بودجه سال 94 با بودجه سال‌های قبل، کاهش وابستگی به نفت است که در راستای اقتصاد مقاومتی است که تعیین‌ کرده وابستگی به نفت باید کاهش یابد. در طول سال‌های 83 تا 85 سهم درآمدها در تامین هزینه‌ها حدود 46 درصد بوده اما در سال جاری این نسبت 68.2 درصد و سال آینده 72 درصد خواهد بود.

 سخنگوی دولت گفت: در سال آینده با توجه به اینکه منابع ما محدود شده است و رشد بودجه کل کشور حدود 4 و سه دهم درصد و بودجه عمومی 13 و هشت دهم درصد رشد داشته اما بودجه عمرانی بیش از 30 درصد رشد داشته است. این سرمایه‌گذاری‌ای است که دولت در طرح‌های عمرانی انجام می‌دهد.

نوبخت با بیان اینکه سال 94 نسبت به سال‌های گذشته سال نسبتا سختی برای دولت خواهد بود، افزود: ما در این دولت درآمدهای 110 میلیارد دلاری سالهای قبل را نداریم و با درآمد 25 میلیارد دلاری کشور را اداره می‌کنیم. همچنین فشار تحریم‌ها نیز موجب شده که ما منابع محدود را بهینه اختصاص دهیم. با توجه به این شرایط ما باید تدبیر کنیم و نشان بدهیم که با همین منابع محدود هم می‌توانیم اقتصاد کشور را رشد، مدیریت و اداره کنیم.

وی در ادامه گفت: برای سال جاری (سال 93) پیش‌بینی کرده بودیم که نرخ تورم بین 21 تا 24 درصد باشد. اکنون پیش‌بینی ما این است که  متوسط نرخ تورم برای سال 94، 14 درصد است که متناسب با آن حقوق و مزایای کارکنان افزایش  پیدا خواهد کرد. 
 
نوبخت گفت: سال گذشته عمده اعتبارات عمرانی معطوف به طرح‌های بالای 80 درصد بود اما امسال دو شاخص دیگر نیز به آنها اضافه کردیم؛ طرحی‌هایی که در  توازن منطقه‌ای موثر باشد و دیگری اینکه طرح، طرحی محوری باشد که این طرح‌ها در اولویت دولت قرار دارند.
 
سخنگوی دولت بیان کرد: رفع تحریم‌ها را قریب‌الوقوع می‌دانیم و باید برای آن شرایط آماده باشیم ضمن اینکه برای هر شرایط بدبینانه دیگری نیز کشور خود را آماده کرده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه 1500 کیلومتر راه در کشور برای سال آینده تکمیل و بهره‌برداری می‌شود و پنج طرح بزرگ ریلی نیز اجرایی خواهد شد، افزود: زیرساخت‌های 30 هزار کیلومتر راه را آماده‌سازی می‌کنیم، همچنین 31 بیمارستان، 300 پروژه ورزشی، 400 هزار مترمربع از پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه‌ها، 60 دستگاه پرقدرت و متوسط برای پوشش دیجیتالی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. همچنین  در سال آینده با اولویت طرح‌های عمرانی حدود 210 طرح و 470 پروژه تکمیل می‌شود.

نوبخت افزود: 1600 میلیارد تومان برای تاسیسات خطوط گازرسانی با اولویت مناطق سردخیز و غیره هزینه می‌کنیم، 300 میلیارد تومان برای گرمایش مدارس، 120 میلیارد تومان برای سرانه مدارس و 30 میلیارد تومان برای آبیاری روستایی قرار داده‌ایم. 
 
نوبخت ادامه داد: افزاش سرمایه‌گذاری 4 درصدی در ایران باعث خواهد شد اقتصاد ایران در سال 94 حداقل 2.5 درصد رشد داشته باشد.
 
معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها و درآمدهای دولت، با بیان اینکه در سال‌های گذشته هدفمندی یعنی افزایش قیمت و توزیع پول اما در سال جدید این‌گونه نخواهد بود، به اختصاص 4800 میلیارد تومان برای تحول سلامت اشاره کرد و گفت: برای تولید نیز 5200 میلیارد تومان اختصاص یافته است. 

نوبخت همچنین با اشاره به سایر پرداختی‌های قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بیان کرد: 5200 میلیارد تومان برای تولید به عنوان مابه التفاوت سود، 4800 میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، 1300 میلیارد تومان برای وام‌های ارزان قیمت به عنوان مابه التفاوت سود به زوج‌های جوان و هزار میلیارد تومان هم برای اشتغال تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت نقدی همچنان 45 هزار و 500 میلیارد تومان است، درباره حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی نیز توضیح داد: افراد پردرآمدی که از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند، درآمد حاصله در همان استان هزینه خواهد شد.
 
معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت تحت هیچ شرایطی، حتی اگر با کمبود منابع مواجه شود، نرخ ارز را افزایش نخواهد داد، تاکید کرد: بدون اینکه دستوری بدهیم بازار را نیز کنترل و اجازه نخواهیم داد نرخ ارز را افزایش دهد. به طور متوسط نرخ ارز 2850  تومان خواهد بود. این امید را هم داریم که منابع ارزی کشور را تقویت خواهیم کرد.
 
سخنگوی دولت درباره قیمت نفت در بودجه سال 94 گفت: چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند نرخ نفت کم می‌شود؟ برای سال بعد هم کسی نمی‌تواند این نرخ را پیش‌بینی کند. خیلی از کشورها نفت را بالای 80 دلار بسته‌اند، عراق، نیجریه، مکزیک و روسیه بالای 80 دلار بسته‌اند.

نوبخت ادامه داد: اگر قیمت نفت کاهش یابد با مکانیزم تخصیص بدون کسری بودجه کشور را اداره خواهیم کرد و اگر قیمت نفت بالای 72 دلار باشد، درآمد حاصله را برای طرح های عمرانی خاص هزینه خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت با اشاره به انجام استخدام‌های اجتناب‌ناپذیر در قالب هزینه‌های جاری در سال آینده گفت: پیش از این عده‌ای برای استخدام اقدام کرده بودند که تعهدات آنها برای ما به جا مانده اما با توجه به این که منابع مالی کافی نداشتیم نتوانستیم آنها را استخدام کنیم، اما در سال 1394 با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم تمامی استخدام‌های تعهد شده را انجام خواهیم داد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سئوال درباره افزاش قیمت نان در سال آینده با بیان اینکه هیچ افزایشی برای قیمت نان در سال بعد نداریم، تاکید کرد: افزایش قیمت نان بعد از مقاومت طولانی دولت در مقابل نانوایان شکل گرفت. نانوایان می‌گفتند بخاطر افزایش هزینه کارگر و سوخت، قیمت نان باید بالا افزایش یابد، این در حالی است که الان هم با رشد 30 درصدی راضی نیستند و می‌گویند باید قیمت آزاد باشد اما دولت این را قبول نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد نرخ بیش از 30 درصد افزایش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین