کد خبر: ۲۷۴۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

بحران حملات سایبری

محیط سایبری ششمین دامنه مبارزاتی بشر در کنار زمین، دریا، زیر دریا، هوا و فضا شناخته شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که جنگ سایبری همه‌جانبه نمی‌تواند عامل اصلی شروع یک جنگ سیاسی باشد. اما آن‌ها از نقش مهم و حیاتی اینترنت در جوامع مدرن که می‌تواند هدف دشمن قرار گیرد، چشم پوشی نمی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: چندی پیش شرکت بزرگ و معتبر فیلمسازی سونی پیکچرز، با حملات سایبری هکرها روبرو شد. ابتدا اطلاعات و فیلم‌هایی از این شرکت به سرقت رسید و سپس کارمندان سونی پیکچرز، ایمیل‌های تهدیدآمیزی را دریافت کردند که اگر با هکرها همکاری نکنند و علیه سونی پیکچرز بیانیه‌ای را امضا نکنند، جان خود و خانواده‌اشان در خطر خواهد افتاد.

به گزارش آفتاب به نقل از گاردین، پس از آن مقامات امنیتی آمریکا کره شمالی را مورد ظن خود قرار دادند. این ادعا از آن جایی قوت گرفت که سونی پیکچرز فیلمی را با موضوع ترور رهبر کره‌ی شمالی اکران کرده بود. فیلم «اینترویو» که فیلمی کمدی ساخته شرکت سونی درباره توطئه سیا برای ترور کیم جونگ اون است، باعث خشم پیونگ یانگ شد.

پیونگ‌یانگ پیش از این هشدار داده بود که علیه این اقدام دست به رویکردهای تلافی‌جویانه خواهد زد. اما کره ی شمالی این اتهام را نپذیرفت.

با وجود اینکه شکست سونی نتیجه‌اش از دست دادن اطلاعات و فیلم‌های اکران نشده بود، اما این حمله‌ی سایبری جدی‌تر از این سطح است. به‌نظر می‌رسد این حملات نه برای بدست آوردن پول و یا سرگرمی طراحی شده است، بلکه این حملات توسط آژانس اطلاعات ملی برای مقاصد جاسوسی پی‌ریزی شده است.

انتظار می‌رود ویروس‌های مخرب‌تر از این هم در راه باشند. رقابت برای تسلط سایبری به لحظه‌ی استراتژیک نزدیک می شود که ممکن است از یک مسئله‌ی مرموز در دنیای سیاست به یک بازی تمام عیار تبدیل شود. ابرقدرت‌ها می‌توانند امتیازات و موقعیت خود را در فضای اینترنت زود از بعد سیاسی و اقتصادی از دست بدهند.

محیط سایبری ششمین دامنه مبارزاتی بشر در کنار  زمین، دریا، زیر دریا، هوا و فضا شناخته شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که جنگ سایبری همه‌جانبه نمی‌تواند عامل اصلی شروع یک جنگ سیاسی باشد. اما آن‌ها از نقش مهم و حیاتی اینترنت در جوامع مدرن که می‌تواند هدف دشمن قرار گیرد، چشم پوشی نمی کنند.

شرکت‌هایی که پیش از این خودخواسته با دولت‌های غربی همکاری می کردند، اکنون می گویند که اگر از دولت‌ها مستقل نشوند تجارت خود را از دست می‌دهند. خوب یا بد، اینترنت ممکن است به زودی مخرب شود و تبدیل به محیطی شود که منافع سودجویان و دشمنان را تضمین می کند.

امروز دولت‌ها در تلاش هستند تا دشمن‌های خود را بهتر بشناسند تا فضای امن‌تری را در محیط سایبری پدید بیاورند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند برای برون‌رفت از این بحران‌ها نیاز به یک ارتش کنترلی سایبری داریم. از سال 2011 اقداماتی در همین راستا انجام شد اما یک تصمیم جدی‌تر نیاز است تا ششمن دامنه مبارزاتی بشر از جرائم و تهدیدها در امان بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین