کد خبر: ۲۷۴۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳

دلواپسانی که اخیرا نیز دل پیچیه گرفته‌اند چرا زمانی که بابک زنجانی پول‌ها را می‌برد دلواپس نشدند

کواکبیان گفت: رئیس‌جمهور هم باید اجازه می‌داد منتقدان دانشجو روز گذشته صحبت کنند. اشکالاتی هم که تشکل‌های دانشجویی به رئیس‌جمهور می‌گیرند را وارد می‌دانم. چه اشکالی داشت که آنها سؤالات و نظرات خود را در حضور آقای روحانی مطرح کنند البته این نکته را باید در نظر گرفت این مراسم نیز منظم باید برگزار شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر مصطفی کواکبیان در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تالار شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شده بود با اشاره به لغو سخنرانی شریعتمداری و همچنین سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهور گفت: لغو سخنرانی شریعتمداری کار درستی نبود بالاخره او نیزمنتقد است و باید صحبت کند، البته بسیج دانشجویی هم سخنرانی من را لغو کرد. و سخنرانی من نیز در دانشگاه شهید بهشتی لغو شد اما همه به لغو سخنرانی شریعتمداری اعتراض کردند البته من به لغو سخنرانی شریعتمداری هم معترضم.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران کواکبیان گفت: رئیس‌جمهور هم باید اجازه می‌داد منتقدان دانشجو روز گذشته صحبت کنند. اشکالاتی هم که تشکل‌های دانشجویی به رئیس‌جمهور می‌گیرند را وارد می‌دانم. چه اشکالی داشت که آنها سؤالات و نظرات خود را در حضور آقای روحانی مطرح کنند البته این نکته را باید در نظر گرفت این مراسم نیز منظم  باید برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از گلایه‌هایی که دانشجویان در این مراسم داشتند را قبول دارم اما اینکه بخواهند در رابطه تشکل‌ها سنگ‌اندازی کنند را نمی‌پذیرم. تشکل‌ها و دانشجویان قطعاً‌ فضایی که دارند با فضای دست‌اندرکاران یکی نیست. امیدوارم این‌گونه نبوده باشد که مسئولان دانشگاه عامدانه خواسته باشند در خصوص تشکل‌های دانشجویی سنگ‌اندازی کنند. وی در رابطه با ویژگی‌های جنبش دانشجویی اظهار داشت: در فضایی که ما به سر می‌بریم اینکه بیاییم سوابق جنبش دانشجویی در ابتدای پیروزی انقلاب، دوران جنگ، دوران اصلاحات و سازندگی و دوران دولت نهم و دهم را تقسیم‌بندی کنیم و ویژگی‌هایش را بگوییم یک بحث طولانی می‌طلبد اما باید یک اصول پایه‌ای تعیین کرد که عملکرد دولت‌ها را با آن بسنجیم.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح کرد: شکی نیست که دولت نهم و دهم در مقایسه با دولت هفتم و هشتم خوب عمل نکردند و شاهد خمودگی و رکود در حرکت‌های دانشجویی بودیم و این را خیلی نمی‌شود انکار کرد. هرچند دولت پنجم و ششم نیز اشکالات مخصوص به خودش را داشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: از نظر من 5 ویژگی را باید برای حرکت‌ها و تشکل‌های دانشجویی درنظر گرفت.

کواکبیان افزود: هویت مستقل جنبش دانشجویی و اینکه وابسته به دولت نباشد از ویژگی‌های جنبش دانشجویی است. آفت جنبش دانشجویی زمانی است که بخواهد ابزار دست دولت‌ها شود و تنظیم برنامه‌هایشان با دولت باشد.

نماینده مجلس هشتم خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی نباید به احزاب و تشکل‌های سیاسی وابسته باشد البته منظور این نیست که سیاسی نباشد احزاب حق ندارند در دانشگاه شعبه حزبی بزنند اما دانشجویان این حق را دارند تا بیرون از دانشگاه هم فعالیت سیاسی داشته باشند.

دبیرکل حزب مردم سالاری سومین ویژگی ویژگی تشکل های دانشجویی را نیز سیاسی بودن آنها دانست و تأکید کرد: من واقعاً طرفدار نوعی آرامش و امنیت در دانشگاه هستم اما آرامش و امنیت گورستان به درد دانشگاه نمی‌خورد. در عین اینکه فعالیت سیاسی باید وجود داشته باشد نشاط هم باید باشد. متأسفانه برخی‌ها امنیت را اینگونه تعریف می‌کنند باید آهسته آمد و‌آهسته رفت.

وی افزود: جمله معروف مقام معظم رهبری نیز در این مورد بود که که گفتند خدا لعنت کند دست هایی که را که نمی‌‌گذارد دانشجویان فعالیت سیاسی باشند، در آن زمان مطرح شد.

وی ادامه داد: در آستانه انتخابات مجلس دوم به دفتر تحکیم وحدت اجازه نمی‌دادند تا لیست انتخاباتی بدهد که امام آن را توطئه‌ای بزرگتر از توطئه قبل از انقلاب است، توطئه‌ای که می‌گوید دانشجویان در سیاست دخالت نکنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشجویانی که از ده‌ها فیلتر برای دانشجو شدن رد شده‌اند، خطرناک نیستند.

کواکبیان در بیان چهارمین ویژگی تشکل های دانشجویی تکیه کردن جنبش دانشجویی را روی مطالبات مردم (مطالبات آرمانگرایانه،عدالت جویانه،آزادیخواهانه،استقلال طلبانه و...) از اصلی‌ترین ویژگی این جریان دانست و گفت: اینکه مردم جلوتر از دانشجویان حرکت کنند خیلی بد است. متأسفانه گاهی می‌بینیم مطالبات مردم دیده نمی‌شود و دانشجویان بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان باید در جامعه فریاد مطالبات مردم را سر دهند افزود: البته این مهم باید با رعایت مسائل قانونی و در چارچوب قانون و قانونمند باشد.

کواکبیان، تاکید کرد: دانشگاه زنده یعنی فریاد مطالبات مردم که دانشجویان باید پیشتاز تمام عرصه ها باشند البته در چارچوب قانون، مقررات و ضوابط و من نیز تاکید می کنم که نباید بحث تخریبی داشته باشند و قانون را زیر پا بگذارند.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به پنجمین ویژگی تشکل های دانشجویی اهمیت نقد حاکمیت یا همان امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر قرار است امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد حتما این طور نیست که این موضوع از طرف دولت به آحاد ملت انجام شود. آحاد ملت هم باید حاکمیت را امر به معروف و نهی از منکر کند.

وی ادامه داد: اینکه دختری موهایش معلوم باشد یا پسری آستین کوتاه بپوشد و بعد بگوییم گشت ارشاد او را پیدا کند و اقدام کنند مفهوم قرآنی امر به معروف این نیست.دبیر کل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: امربه معروف واقعی یعنی همچون ابوذر باشیم با شمشیر کج مقابل خلیفه ایستاده و بگوییم اگر خطا کنید با این شمشیر درستت می کنیم.

کواکبیان گفت: دانشجویان باید در مقابله با فساد، اولین فریادها را سر بدهند. من به برخی دوستان که خیلی دلواپس می‌شوند و البته اخیرا دل‌پیچیه هم گرفته‌اند می‌گویم که باید به آنها بگوییم در زمانی که فسادهای کلانی در بیمه، تامین اجتماعی، پتروشیمی و غیره پیدا می شد و امثال بابک زنجانی پول ها را می برد به طوری که قوه قضاییه در خصوص آن می گوید اموال این شخص جوابگوی همه بدهی های او نمی شود، چرا دلواپس نمی شوند.

کواکبیان با اشاره به فساد مالی که توسط بابک زنجانی صورت گرفت،‌ گفت: مگر می‌شود یک الف بچه پیدا شود و چنین کاری را انجام دهد. این به خاطر اعتماد راحتی است که به وی شده . آیا آن موقع دلواپسی وجود نداشت البته الان هم باید این موضوع پیگیری شود.

وی در ادامه با انتقاد از عدم پیگیری جدی فسادهای مالی بابک زنجانی توسط دانشجویان، گفت: معتقدم نقد حاکمیت در هر شرایطی باید توسط جنبش دانشجویی صورت گیرد که اگر حاکمیت مورد نقد قرار گیرد به‌نفع آن خواهد بود، نه به‌ضررش که این نوع انتقاد به‌نوبه خود نیز نوعی امر به معروف و نهی از منکر است. اگر حاکمیت مورد نقض قرار گیرد باعث می‌شود که نقطه‌ضعف‌ها مشخص شود در غیر این صورت به حاکمیت آسیب می‌خورد. اگر مسئولان در منظر نقد مردم قرار گیرند به نفع آنهاست.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در رابطه با موضوع حصر گفت:در این مورد موضع بنده مشخص است و بارها اعلام کرده ام که آقای حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند و رئیس شورای عالی امنیت ملی باید به صورت جدی موضوع حصر را پیگیری کند. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی زمانی که احمدی‌نژاد بود تصمیم‌گیری شد.

وی خاطرنشان کرد: البته بر اصل 176 قانون اساسی اجازه رهبری هم لازم است که امیدواریم در این زمینه بروند با رهبری صحبت کنند، پیگیری کنند و این مسئله را فیصله دهند.

وی در خاتمه اظهار داشت: بنده حرف‌های علی مطهری را قبول ندارم که می‌گوید برای رفع حصر باید قوه قضائیه دست به کار شود. موضوع حصر ربطی به دستگاه قضایی ندارد اگر قرار باشد به آنجا برود می‌گویند باید محاکمه علنی انجام شود. ما نمی‌خواهیم کار به این مسائل بکشد ما می‌خواهیم موضوع فیصله پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین