کد خبر: ۲۷۴۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

مخالفان اصلی بازگشایی خانه احزاب چه گروهایی هستند؟

یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت که نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری تحت فشار هم‌حزبی‌های خود از امضا خودداری کرده است. وی عدم رضایت این گروه را به دلیل رای نیاوردن آنها در شورای مرکزی عنوان کرد. بر همین اساس، یک منبع آگاه نیز ضمن تایید این موضوع به «آفتاب» می‌گوید: درست است که جبهه پیروان خط امام و رهبری اعتراضاتی نسبت به شیوه عضوگیری دارند و در مورد انتخابات شورای مرکزی ناخرسند هستند. اما مخالفان اصلی در این جبهه مقامات عالی‌رتبه در حزب مؤتلفه اسلامی هستند که بقیه اعضای اصولگرا را نیز تحریک می‌کنند و تحت نفوذ خود درآورده‌اند. پیش از این نیز بارها اشخاصی مانند بادامچیان درصدد مخالفت شدید با این روند برآمده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-مهتاب اسفندیاری: یک منبع آگاه به «آفتاب» گفت: برای درخواست مجمع فوق‌العاده از کمیسیون ماده 10 احزاب تنها امضای نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری باقی مانده است. وی همچنین مخالفان اصلی بازگشایی خانه احزاب را  اعضای ارشد حزب مؤتلفه اسلامی معرفی کرد.
 
به گزارش آفتاب، سال 79 اولین شورای مرکزی خانه احزاب در سالن اجتماعات وزارت کشور به ریاست حسین موسوی تبریزی از دبیران‌کل احزاب اصلاح‌طلب انتخاب شدند. به‌جز سال 82 که حسن غفوری‌فرد به عنوان دومین رییس شورای مرکزی از جبهه اصولگرایان به ریاست این شورا انتخاب شد، در دوره‌های بعد این اصلاح‌‌طلبان بودند که در انتخابات‌ها، ریاست شورای مرکزی را بر‌عهده داشته‌اند.

شورای مرکزی خانه احزاب هر دو سال یک بار به وسیله مجمع عمومی انتخاب و از 15 عضو اصلی و 6 عضو علی‌البدل تشکیل شده است. تا قبل از عدم فعالیت این تشکل حدود 230 حزب در آن عضویت داشته‌اند.

جلوگیری از فعالیت خانه احزاب

خانه احزاب جمعا تا سال 88 پنج بار تشکیل جلسه داده است. در سال 90 که خانه احزاب برای ششمین بار تصمیم می‌گیرد تا برای انتخابات جدید شورای مرکزی، تشکیل جلسه دهد با ممانعت وزارت کشور روبرو می‌شود. دلیل وزارت کشور برای جلوگیری از فعالیت این تشکل عدم تمدید مجوز اعلام شده است. این در حالیست که خانه احزاب از سال 82 مجوز خود را تمدید نکرده بود و در مدت هشت سال بدون مشکل فعالیت‌های خود را انجام می‌داده است.

پیش از این نیز سید صولت مرتضوی، معاون وزیر کشور وقت در سال 89 به رسانه‌ها اعلام کرده بود که فعالیت خانه احزاب به دلیل ایرادتی که کمیسیون 10 ماده احزاب از اساسنامه آن گرفته، غیرقانونی است. اما در همان دوره  محمدعلی پورموسوی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور وقت از موضوع جدیدی سخن به میان می‌آورد که ورای عدم تمدید و ایراد در اساسنامه بود. وی در واقع عدم تمدید پروانه این تشکل را به دلیل وجود اختلافات داخلی میان اعضای آن عنوان می‌کند.

خانه احزاب هم مانند بسیاری از تشکل‌های دیگر غیرسیاسی عمل می‌کند و تنها به عنوان محلی برای جمع شدن احزاب و اتحاد بین آنها است. براساس اساسنامه خانه احزاب این تشکل نهادي مدني، غيردولتي، داراي شخصيت حقوقي مستقل، متشكل از نمايندگان احزاب و گروه‌هاي سياسي پروانه دار است.

خانه احزاب ايران به عنوان یک نهاد صنفی به منظور ايجاد فضاي سياسي در كشور و ارتقاء و گسترش فرهنگ حزبي و فعاليت گروهي و تقويت روحيه تعاون و تفاهم بين احزاب و گروههاي سياسي تشكيل شده بود اما وجود اختلافات میان اعضا باعث دورشدن آن از اهداف شد.

بعد از فاش‌ شدن اختلاف بین اعضای این نهاد صنفی، کم کم دبیران کل احزاب اصولگرا زبان به شکایت گشودند. افرادی مانند محمد نبی حبیبی و بادامچیان از تسلط اصلاح‌طلبان -از دور دوم به بعد- بر خانه احزاب گفتند و آن را خانه اصلاح‌طلبان نامیدند.

بعد از شروع به کار دولت یازدهم و براساس شعارهای انتخاباتی حسن روحانی، تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی که در هشت سال گذشته هر کدام به نحوی از فعالیت آنها جلوگیری شده بود، امیدوار به بازگشایی و فعالیت دوباره شدند. بر همین اساس، فعالان خانه احزاب هم به تکاپو افتادند تا شاید بتوانند بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند. به همین منظور کمیته‌ای به نام "کمیته اجرایی احیای خانه احزاب" متشکل از هشت عضو فعال خانه احزاب تشکیل شد تا روند احیای خانه احزاب را پیگیری کند. اما گویا گره‌های فعالیت مجدد خانه احزاب به دست این کمیته هم باز نمی‌شود. برخی از اعضای این کمیته در بیان دلایل عدم موفقیت در بازگشایی خانه احزاب به رسانه‌ها گفته‌اند: علاوه بر عدم جدیت وزارت کشور نسبت به بحث بازگشایی -که آن را می‌‌توان از خالی‌بودن چندین‌ماهه صندلی معاون سیاسی دریافت و پایین بودن آگاهی مسئولان امور در این وزارتخانه درباره احزاب و تحزب- مشکلات قبلی همچنان باقی است.

منظور از مشکلات قبلی اختلاف بین اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرای این تشکل است. اختلافی که اصولگرایان از آن به عنوان خانه اصلاح‌طلب‌ها یاد می‌کنند و حتی خواستار تشکیل باشگاه احزاب می‌شوند. اصلاح‌طلب‌ها هم مطرح می‌کنند که چون اصولگریان می‌دانند در انتخابات شورای مرکزی رای نمی‌آورند در نتیجه سنگ‌اندازی می‌کنند. با این وجود گویا اعضا به توافق رسیده بودند با اصلاحاتی که در اساسنامه انجام می‌دهند، مشکل غلبه حزبی را با نظر همه گرایش‌ها از بین ببرند.

بعد از تشکیل کمیته اجرایی قرار بر این شد که اعضا از ظرفیت‌های اساسنامه استفاده کنند. به این منظور که با دریافت امضای 30 درصد از اعضای اصلی، از کمیسیون ماده 10 احزاب که متولی اصلی اظهارنظر در این خصوص است، درخواست اجازه برگزاری مجمع عمومی کنند.

اما یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با آفتاب گفت که نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری تحت فشار هم‌حزبی‌های خود از امضا خودداری کرده است. وی عدم رضایت این گروه را به دلیل رای نیاوردن آنها در شورای مرکزی عنوان کرد. بر همین اساس، یک منبع آگاه نیز ضمن تایید این موضوع به «آفتاب» می‌گوید: درست است که پیش از این از مخالفت افرادی مانند آقایان باهنر و غفوری‌فرد سخن به میان می‌آمد اما همه موضوع این نیست.

وی به مخالفان اصلی بازگشایی این تشکل اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: درست است که جبهه پیروان خط امام و رهبری اعتراضاتی نسبت به شیوه عضوگیری دارند و در مورد انتخابات شورای مرکزی ناخرسند هستند. اما مخالفان اصلی در این جبهه مقامات عالی‌رتبه در حزب مؤتلفه اسلامی هستند که بقیه اعضای اصولگرا را نیز تحریک می‌کنند و تحت نفوذ خود درآورده‌اند. پیش از این نیز بارها اشخاصی مانند بادامچیان درصدد مخالفت شدید با این روند برآمده بودند.

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی و نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به نقش موسوی‌تبریزی در برگزاری مجمع عمومی به رسانه‌ها گفته بود: موسوی‌تبریزی چه مسئولیتی داشته که می‌خواهد این کار را انجام دهد؟ اصولگرایان قبول ندارند وی این کار را انجام دهد. وی مطرح کرده که خانه احزاب فعلی، مجمع عمومی ندارد؛ چراکه این خانه احزاب غیرقانونی اعلام شده و به وظایف خود در کمیسیون احزاب عمل نکرده است، بنابراین آنها فعالیت خانه احزاب را پایان یافته می‌دانند.

بادامچیان با تاکید بر این‌که خود احزاب می‌توانند با همفکری یکدیگر جای جدید راه‌اندازی کنند، تاکید کرده بود: جایی که صنفی باشد، می‌تواند از سوی برخی احزاب راه‌اندازی شود و این غیر از خانه احزاب گذشته است.

بر همین اساس چند روز پیش حسن غفوری فرد هم از انحلال کمیته اجرایی سخن گفته و عنوان کرده بود: برخی از اعضای اصولگرا با آن موافقت نکرده‌اند. هر چند که این موضوع به وسیله شیخیانی تکذیب شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین