کد خبر: ۲۷۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

2014؛ سخت‌ترین سال تاریخ معاصر برای کودکان

جنگ، خشونت، ستمگری و بیماری عواملی هستند که سال 2014 را برای کودکان به ویژه در آفریقا و خاورمیانه بسیار سخت کرده‌اند. بر اساس این گزارش بیش از 15 میلیون کودک در جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، فلسطین، جنوب سودان، سوریه و اوکراین میان جنگ و خشونت های ناشی از آن زندگی می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: سازمان ملل روز یکشنبه گزارش داد که سال 2014 یکی از بدترین سال‌های تاریخ برای کودکان جهان بوده است. جنگ، خشونت، ستمگری و بیماری عواملی هستند که سال 2014 را برای کودکان به ویژه در آفریقا و خاورمیانه بسیار سخت کرده‌اند.

به گزارش آفتاب به نقل از نیویورک تایمز،‌ بر اساس این گزارش بیش از 15 میلیون کودک در جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، فلسطین، جنوب سودان، سوریه و اوکراین میان جنگ و خشونت های ناشی از آن زندگی می‌کنند.

به طور کلی 230 میلیون کودک در سطح جهان در کشورها و منطقه هایی که نزاع های نظامی در آن ها جریان دارد، زندگی می کنند.

آنتونی لیک مدیر اجرائی یونیسف می گوید:« کودکان در حال درس خواندن در کلاس ها و یا زمانی که در خواب هستند کشته می شوند.» او می افزاید:« آن ها گاه یتیم می شوند، گاه به گروگان گرفته می شوند، گاهی از اوقات شکنجه می شوند و مورد تجاوز قرار می گیرند، حتی به عنوان برده فروخته می شوند.»

این گزارش یک جمع بندی از مصائب و بحران های جهان است که زندگی کودکان را تحت سیطره ی خود درآورده اند. یونیسف این گزارش یا یک تصویر ویران گر از زندگی کودکان در سال 2014 می داند.
لیک می گوید:« حافظه ی معاصر به یاد ندارد که چنین ظلم ناگفتنی به کودکان روا شده باشد.»
در جمهوری آفریقای مرکزی بی نظمی موجود 2.3 میلیون کودک را تحت تاثیر خود قرار داده است. بیش از 10 هزار کودک تحت سلطه ی گروهک های نظامی، درآمده اند و سرباز شده اند. 430 کودک کشته یا زخمی شده اند، یعنی سه برابر بیشتر از سال گذشته. گزارش ها می گویند در غزه  در جنگ 50 روزه بین اسرائیل و فلسطین، 538 کودک کشته و 3.370 کودک دیگر زخمی و 54 هزار کودک بی خانمان شده اند.

جنگ 4 ساله در سوریه که امسال به عراق با گروه تروریستی داعش نیز کشیده شد، یکی از مهمترین عواملی بود که به کودکان منطقه صدمه ی بزرگی زد که زندگی 7.3 میلیون کودک در سوریه و 2.7 میلیون کودک در عراق مختل شد.

 جنوب سودان، جوان ترین کشور جهان که از سال 2011 استقلال پیدا کرد، جنگ داخلی، گرسنگی، بی خانمانی و مرگ را برای مردمش به ارمغان آورد. بیش از 750 هزار کودک بی خانمان شدند، بیش از 320 هزار کودک به کشورهای اطراف مهاجرت کردند و 235 هزار کودک زیر 5 سال از سوء تغذیه ی شدید رنج می‌برند.

اما بحران های سال 2014 به همین جا هم ختم نشد، بیماری ابولا وضع را از این هم بدتر کرد. گزارش های نشان می دهند بر اثر این بیماری در غرب آفریقا 5 میلیون کودک از مدرسه رفتن جا ماندند و هزاران کودک یتیم شدند.

تعدد بحران های امسال نشان می دهد که توجه ها به سمت جامعه ی کودکان یا وجود نداشته است، یا بسیار کم بوده است.

بحران ها در کشورهایی نظیر افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، پاکستان، سومالی، سودان و یمن همچنان باقی هستند و آینده و زندگی کودکان را تهدید می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین