کد خبر: ۲۷۵۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷

گزارش سنا از جزئیات برنامه‌ شکنجه سازمان سیا

یک خلاصه از این گزارش افشاشده نشان می‌دهد که 119 مورد در زندان‌های سیا نگه داشته شده بودند که دست‌کم 26 نفر از آن‌ها به طور اشتباهی مورد تشخیص هویت قرار گرفته بودند. این گزارش شامل 6000 صفحه است که نسخه خلاصه‌ی آن برای عموم منتشر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: تحقیق جامع سنا از بازجوئی‌های مخوف سازمان سیا از مظنونین عملیات تروریستی، در سال 2001 آغاز شد و سطح خشونت و بی‌رحمی بازجوئی‌ها که حتی برای مامورین آژانس نیز تلخ بود را نشان می‌دهد.

به گزارش آفتاب به نقل از واشنگتن پست، این گزارش توسط کمیته اطلاعات مجلس سنا ارائه شده و اتهامات جدیدی را به سیا وارد کرده است. این اتهامات شامل روش‌های بازجوی و تاکتیک‌های بسیار دردناک و غیرانسانی هستند که سیا از آن‌ها استفاده کرده است.

 گزارش مجلس سنای آمریکا نشان می‌دهد در دوره ریاست‌جمهوری جرج بوش، افراد بازداشتی در چارچوب مبارزه علیه تروریسم، شکنجه شده‌اند.

این گزارش 528 صفحه‌ای نشان می‌دهد که برخی از مقامات سیا، مافوق‌های خود در کاخ سفید، اعضای کنگره و حتی همکاران خود را از روند عملیاتی‌شدن بازجوئی‌ها فریب می‌دادند. به طور مثال یک یادداشت سری سیا نشان می‌دهد که اقدامات سیا از وزیر امور خارجه وقت آمریکا کالین پاول پنهان شده است. یا در برخی موارد با متقاعدکردن کاخ سفید درباره تاثیرات مفید شکنجه، مجوزی برای تکرار رفتار خشونت‌بار خود پیدا می‌کرد.

یک خلاصه از این گزارش افشاشده نشان می‌دهد که 119 مورد در زندان‌های سیا نگه داشته شده بودند که دست‌کم 26 نفر از آن‌ها به طور اشتباهی مورد تشخیص هویت قرار گرفته بودند. این گزارش شامل 6000 صفحه است که نسخه خلاصه‌ی آن برای عموم منتشر شده است.

باراک اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت که این شیوه‌ها به موضع آمریکا در جهان "ضربه‌ای جدی" وارد کرده است و تاکید کرده آمریکا دیگر از این شیوه‌ها استفاده نخواهد کرد. او تاکید کرد که این اقدامات نه تنها خلاف ارزش‌های ملی آمریکا است بلکه نمی‌تواند راه‌کار مناسبی برای مقابله با تروریسم باشد.

اوباما سه‌شنبه‌شب به‌وقت آمریکا به شبکه تله‌ موندو هم گفت: «ژس از حملات ۱۱ سپتامبر کشور دچار شوک شدید روحی و وضعیتی لغزنده و نامطمئن در مورد تکرار آن حملات بود و و روشن است که سیا شتابزده و برنامه‌ای بدون اندیشه زیاد درباره عواقب احتمالی آن طراحی کرد.» وی گفت: در آن برنامه حد و مرزها و اینکه دقیقا چه کسی مسئول و پاسخگوی برنامه است به خوبی مشخص نشد.

اوباما قبلا هم گفته بود که به نظر او سیا در آن دوران تحت "فشار عظیمی" برای جلوگیری از حملات دیگری از نوع ۱۱ سپتامبر بود و برای همین دچار خطا شد. با این حال او گفت هرچند نگران واکنش‌های احتمالی علیه آمریکایی‌ها در جهان است اما این گزارش باید منتشر می‌شد تا اطمینان حاصل شود که این اشتباهات تکرار نشود.

نتیجه‌گیری محوری این گزارش این است که اقدامات بازجوئی‌های خشن، شکنجه منتقدان نمی‌تواند نتیجه‌ای موثر داشته باشد. اما مامورین سیا با بزرگ‌نمائی سعی داشتند که دستگیری اسامه بن لادن را نتیجه شکنجه‌های خود بدانند.

برنامه بازجویی از مظنونان تروریستی که درون سازمان سیا با عنوان "تفسیر، بازداشت و بازجویی" مشهور است، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش اجرا می‌شد و پس از روی کار آمدن باراک اوباما به دستور او متوقف شد.

برای تهیه این گزارش با 100 نفر از متهمان و مجرمان گفت‌وگو شده و بیش از ۴۰ میلیون دلار بودجه برای تهیه‌ی آن خرج شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
0
0
هنوز خوبه شهامت دارن اعتراف کنن به اشتباهاتشون ولی ما همش میگیم خوراک ندیم به رسانه های خارجی و روی اشتباهات و دزدی ها و بی خردی ها و اختلاسها و گند کاریهای ... میپوشونیم و همچنان این اشتباهات ادامه پیدا میکنه و اون شخص جایگاه بالاتری بدست میاره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین