کد خبر: ۲۷۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
بررسی طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس

مجلس با پیش‌دستی می‌خواهد گوی سبقت را از مجمع تشخیص برباید

کار تقابل محافظه‌کاران با اعتدال و اصلاحات بالا گرفته است. اختلافات در حال علنی‌تر شدن است. پیش از این تنها دولت در مرکز سیبل قرار داشت. اما حالا مخالفان پا فراتر نهاده و علنی‌تر از همیشه مجمع تشخیص به ریاست هاشمی رفسنجانی را نشانه رفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: سید ابراهیم امینی، عضو هیات رییسه مجلس ششم درباره احتمال رقابت مجلس با مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی رفسنجانی بر سر موضوع انتخابات می‌گوید: با توجه به اینکه تدوین سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است؛ این شائبه وجود دارد که مجلس با پیش‌دستی می‌خواهد گوی سبقت را از مجمع برباید. عقل و منطق ایجاب می کند که ابتدا سیاست‌های کلی انتخابات تدوین و سپس براساس آن قانون انتخابات نوشته شود.
  
 به گزارش آفتاب، کار تقابل محافظه‌کاران با اعتدال و اصلاحات بالا گرفته است. اختلافات در حال علنی‌تر شدن است. پیش از این تنها دولت در مرکز سیبل قرار داشت. اما حالا مخالفان پا فراتر نهاده و علنی‌تر از همیشه مجمع تشخیص به ریاست هاشمی رفسنجانی را نشانه رفته‌اند.

یکشنبه ۹ آذر به فاصله یک روز از آغاز به کار مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی "سیاست‌های کلی انتخابات در جمهوری اسلامی" که پیشتر امریه آن از طرف مقام معظم رهبری صادر شده بود، مجلس شورای اسلامی طرح "استانی شدن انتخابات" را مطرح و یک فوریت آن را به تصویب رساند. طرحی که به اعتقاد مفسران نه تنها زیرساخت های آن مانند وجود احزاب قوی در کشور مهیا نیست بلکه ظن مهندسی در انتخابات را هم بالا می برد.

در قوانین ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام در واقع مسئولیت از بین بردن اختلاف های مجلس و شورای نگهبان را به عهده دارد. اما بروز این موضوع و موارد مشابه نشان از اقدامات پنهانی این دو ارگان علیه مجمع تشخیص که ریاست آن با هاشمی رفسنجانی است، را می دهد.
 
امینی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به آفتاب می‌گوید: این طرح در دوره‌های مختلف از جمله در مجلس ششم هم مطرح شد. صرف نظر از اینکه طرح استانی شدن انتخابات معایب و محاسنی دارد اما من بعید می‌دانم که تا حاکمیت موافق نباشد، مصوبه مجلس نهایی شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به محاسن این طرح اشاره و عنوان می کند: با وجود این طرح نماینده‌ها باید از استان رای بگیرند بنابراین باید چهره‌های شاخص‌تر و با توانایی‌های بیشتری شرکت کنند. شناخت استانی بر روی آنها باشد و قدرت رقابت در سطح استان را داشته باشند. این به بالا رفتن توان نمایندگان و به تبع آن مجلس کمک می‌کند و موجب کلان‌نگری نمایندگان می‌شود.

این فعال اصلاح طلب ادامه می‌دهد: از طرف دیگر رقابت های تند و تیزی که در شهرستان ها وجود دارد با این نوع انتخابات فروکش می کند.

وی با بیان اینکه انتخابات باید مظهر وحدت ملی باشد اما در شهرستان ها به دلیل رقابت های محلی باعث سوء تفاهمات، اصطکاک ها، بداخلاقی ها و نگرانی هایی می شود،گفت: به هر حال عده ای روبروی هم قرار می گیرند که ممکن است به نزاع دسته جمعی ، قتل و کشتار بیانجامد. زمانی که این اتفاقات فروکش می کند دوباره انتخابات بعدی شروع می شود.با استانی شدن انتخابات این اتفاقات کم رنگ می شود. 

امینی پر رنگ شدن نقش احزاب و بالا رفتن کارکرد شوراهای محلی را از دیگر مزایای این طرح اعلام می کند. او اما درباره معایب این طرح می گوید: به هر حال در یک تصمیم نانوشته نمایندگان حلقه ارتباطی حوزه های انتخاباتی خود با حاکمیت هستند. تنها راهی که شهرستان ها امکان ارتباط با مسئولان عالی رتبه کشور را دارند از طریق همین نماینده ها است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عنوان می کند: از طرفی بالا رفتن هزینه انتخابات امکان کاندیداتوری را که یکی از حقوق شهروندی است از خیلی افراد سلب می کند. با کاهش ارتباط بین مردم و نمایندگان فاصله بین شهروندان و حاکمیت بیشتر می شود. به دلیل عدم امکان رقابت برای افرادی که چهره استانی نیستند و توان مالی ندارند، امکان ورود به قدرت شهروندان تقلیل پیدا می کند و افراد وصل به قدرت و ثروت می توانند از عهده رقابت برآیند. مهمتر از همه امکان مهندسی انتخابات و کم رنگ شدن آرای مردم بیشتر می شود.
 
او ادامه می‌دهد: طرحی که نمایندگان به مجلس ارایه کرده‌اند، متاسفانه غیرکارشناسی و یا حساب شده تنظیم نشده است.

امینی گفت: در این طرح پیش‌بینی شده که انتخابات به صورت استانی برگزار شود و به تعدادی که در حال حاضر حوزه های انتخابیه نماینده دارند،همان تعداد نماینده باقی بماند. ولی راهکار این گونه پیش بینی شده که کاندیداها حوزه انتخابیه فعلی را به عنوان حوزه انتخابیه فرعی خود انتخاب کنند. بنابراین هر کس بیشترین رای را در استان کسب نموده به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه معرفی شود.

عضو هیات رییسه مجلس ششم در این باره می‌گوید: نتیجه عملی آن است که حتی اگر یکی از کاندیداها 99 % آرای حوزه انتخابیه فرعی را کسب نموده، ولی کاندیدایی تنها 1% آرای حوزه انتخابیه فرعی را کسب کرده اما در استان رای بیشتری آورده باشد، نماینده این حوزه انتخابیه معرفی می شود. این خود می تواند به تنش های حاد اجتماعی تبدیل شود و شهروندان احساس کنند که دیگران برای آنها نماینده انتخاب کرده‌اند و لذا این طرح خطرناک بوده و به مهندسی انتخابات در خلاء احزاب کمک می کند.

عضو هیات رییسه مجلس ششم درباره احتمال رقابت مجلس با مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی رفسنجانی می گوید: با توجه به اینکه تدوین سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است؛ این شائبه وجود دارد که مجلس با پیش دستی می‌خواهد گوی سبقت را از مجمع برباید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضع رییس مجمع در این خصوص بر مبنای حق الناس بودن آرای شهروندان است و بر همین اساس مبادرت به تدوین سیاست های کلی انتخابات می کنند، به نظر می آید این موضوع برای نمایندگان مجلس ناخوشایند می نماید. بنابراین این شائبه را تقویت می کند والا عقل و منطق ایجاب می کند که ابتدا سیاست های کلی انتخابات تدوین و سپس براساس آن قانون انتخابات نوشته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین