کد خبر: ۲۷۷۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

سیل بی سابقه در مالزی/ ده ها هزار نفر بی خانمان شدند

تداوم ریزش باران های شدید ناشی از فصل موسمی در پنج ایالت کلانتان، پراگ، پرلیس، ترنگانو و پهنگ مالزی سبب بی خانمان شدن بیش از 90 هزار نفر شد که در تاریخ مالزی سابقه ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، این بزرگترین جابجایی شهروندان مالزی بر اثر جاری شدن سیل است که همزمان با تعطیلات سال نو میلادی و سفر 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا به جزیره هاوایی روی داده و محوری جدید به دست مخالفان دولت برای انتقاد داده است.

روز پنجشنبه با انتشار خبر و تصاویر آوارگی ده ها هزار نفر در مالزی، رسانه های این کشور تصاویر نجیب را منتشر کردند که در هاوایی در کنار 'باراک اوباما' در حال بازی گلف است و این تصایر انتقادات را افزایش داد.

پخش این تصاویر 'محی الدین یاسین' معاون نخست وزیر مالزی را مجبور کرد مقابل خبرنگاران قرار گیرد تا اعلام کند بهترین مدیریت را برای رفاه آوارگان سیل از طرف نجیب انجام می دهد.

وی خطاب به مردم مالزی گفت: نگران نباشید، من مسئول هستم. نجیب تون رزاق بسیار کار کرده و نیاز به استراحت دارد. پس بیایید نسبت به وی به عنوان یک انسان منصفانه عمل کنیم.

گزارش رسانه های مالزی نشان می دهد براثر جاری شدن سیل در ایالت کلانتان که سیمایی سنتی و روستا گونه دارد و مرکز آن شهر کوتابارو است بیشترین آوارگی مردم اتفاق افتاده و بیش از 32 هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود پس از آبگرفتگی های شدید شدند.

همچنین جاری شدن سیل در پی بارندگی های شدید چند روز گذشته در ایالت ترنگانو در شمال شرق مالزی موجب شد حدود 29 هزار نفر، در ایالت پهنگ بیش از 24 هزار نفر و در پراگ و پرلیس هزاران نفر دیگر خانه های خود را تحلیه کردند و امدادگران این خانواده ها را در اماکن امن ساکن کردند.

از سال 1971 تاکنون چنین بارندگی و آوارگی مردم در تاریخ مالزی سابقه ندارد. مالزی در سال 1971 با باران های سیل آسایی مواجه شد که بر اثر آن 61 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 200 میلیون رینگیت (60 میلیون دلار) آسیب اقتصادی به این کشور وارد آمد.

ده ها نفر از گردشگران خارجی نیز در مکان های مختلف گردشگری مالزی گرفتار سیل شدند که نیروهای امدادی برای نجات آن ها با استفاده از بالگرد اقدام کردند.

سلطان ایالت پراگ مالزی روز پنجشنبه با لغو همه جشن های عید کریسمس خواستار حضور همه نیروهای امدادی برای کمک به مردم شد.

وزارت اقتصاد مالزی نیز در مرحله نخست 50 میلیون رینگیت (حدود 500 میلیارد ریال) کمک اضطراری برای سیلزدگان در پنج ایالت این کشور تحصیص داد.

براثر این سیل تاکنون چهار نفر کشته شده اند.

مالزی از نظر آب و هوایی با دو فصل بادهای موسمی مواجه است. فصل بادهای موسمی جنوب غربی که از ماه می تا سپتامبر (اردبیهشت تا شهریور) ادامه دارد و فصل دیگر بادهای موسمی نیز از ماه نوامبر تا مارس (آبان تا اسفند) در نواحی شمال شرقی این کشور می وزد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین