کد خبر: ۲۷۷۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
حمیدرضا ترقی در گفت وگو با آفتاب:

در قانون انتخابات جایگاهی برای احزاب درنظر گرفته نشده است

ترقی درباره عدم توانایی انتخابات حزبی در کشور گفت: در درجه اول در این‌باره خلاء قانونی وجود دارد، چون تا به حال در قانون انتخابات جایگاهی برای احزاب درنظر گرفته نشده است. حتی نظارت احزاب بر انتخابات را بعضی از دولت‌ها به صورت سلیقه‌ای اعمال کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب- سرویس سیاسی: عضو حزب موتلفه اسلامی درباره ضرورت به‌وجود آمدن احزاب قوی در کشور می‌گوید: باید با اصلاح قانون احزاب زمینه‌ای به‌وجود بیاید که احزاب نقش موثرتری هم در قدرت و هم در نظارت منسجم تشکیلاتی بر عملکرد دولت داشته باشند.
 
حمیدرضا ترقی با اشاره به ضرورت وجود احزاب قوی در کشور به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: نیاز به احزاب روزبه‌روز بیشتر در کشور احساس می‌شود. دلیل آن هم این است که دولتمردانی که مسئول اداره کشور می‌شوند اگر از یک پشتوانه انسانی متخصص، شناخته‌شده و از پشتوانه فکری و مشورتی قوی در عرصه‌های گوناگون برخوردار نباشند، توان اداره کشور را نخواهند داشت.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه می‌دهد: اگر احزابی رای بیاورند که فاقد چنین توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی هستند، مجبور به کمک گرفتن از دیگر احزاب سیاسی یا ناشناخته می‌شوند تا بتوانند کشور را اداره کنند و این موجب ناهماهنگی در شاکله دولت‌ها خواهد شد.

عضو حزب موتلفه اسلامی می‌گوید: کادرسازی برای اداره کشور متناسب با شرایط روز لازمه تدوام انقلاب اسلامی است. این کاری است که احزاب باید بتوانند انجام دهند منتها نه با کارکرد کنونی احزاب؛ زیرا این کارکرد که قوانین آن به دهه 60 بازمی‌گردد، نمی‌تواند جوابگوی نیاز امروز کشور به تحزب باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید با اصلاح قانون احزاب زمینه‌ای به‌وجود بیاید که احزاب نقش موثرتری هم در قدرت و هم در نظارت منسجم تشکیلاتی بر عملکرد دولت داشته باشند. همچنین وقتی مسئولیت اداره کشور به عهده می‌گیرند، بتوانند با کادر آموزش‌دیده، مجرب و متخصص به نحو مطلوب آن را عهده‌دار باشند و البته در قبال آن پاسخگو هم باشند.

ترقی درباره عدم توانایی انتخابات حزبی در کشور گفت: در درجه اول در این‌باره خلاء قانونی وجود دارد، چون تا به حال در قانون انتخابات جایگاهی برای احزاب درنظر گرفته نشده است. حتی نظارت احزاب بر انتخابات را بعضی از دولت‌ها به صورت سلیقه‌ای اعمال کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در اصلاحیه جدیدی که بخش‌هایی از آن را مجلس تابه‌حال بررسی کرده جایگاهی برای احزاب به عنوان معرف در نظر گرفته شده است. به نظر می‌آید این گام اولی است که مجلس در این رابطه درنظر گرفته و رفع این خلاء قانونی می‌تواند این جایگاه را به سمت انتخابات حزبی تقویت کند.

عضو حزب موتلفه می‌افزاید: موضوع دوم عملکرد احزاب گذشته است. چون احزاب عمدتا در کشور برخواسته از متن مردم نبوده و مطالبات مردم را دنبال نمی‌کرده‌اند؛ بلکه صرفا به دنبال مطالبات جناحی خود بوده‌اند، خیلی به عنوان گروه مرجع مردم شناخته نشده‌اند. اگر در حال حاضر به عنوان گروه‌های مرجع مردم بخواهیم لیستی تهیه کنیم جایی برای احزاب وجود ندارد. علما، پزشکان، اساتید و ... هستند، اما جایی برای احزاب نیست.

این فعال سیاسی عنوان می‌کند: ممکن است 5 تا 10 درصد مردم ملاک انتخاب در انتخابات را وابستگی حزبی در نظر بگیرند، اما بقیه مردم چنین گرایشی ندارند. طبیعتا از لحاظ فرهنگی در درون جامعه هم باید کاری کرد که احزاب به عنوان گروه مرجع در میان مردم شناخته شود. به وجود آمدن این جایگاه در گروه‌های مرجع می‌تواند به حزبی‌شدن انتخابات هم کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین