کد خبر: ۲۷۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
رئیس انجمن منتقدان در گفتگو با آفتاب

وزیر ارشاد تکلیف خودش را با مخالفان روشن کند

رئیس انجمن منتقدان سینما معتقد است: وزیر ارشاد باید تکلیف نهایی خود را با مخالفان خود روشن کند تا بسیاری از دوگانگی‌های حل شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنی: کیوان کثیریان، رئیس انجمن منتقدان سینمایی روشن‌شدن رویکرد اصلی ارشاد و دورشدن از تناقضات را راهکار اصلی مسائل سینما در شرایط فعلی دانست. رئیس انجمن منتقدان سینما معتقد است: وزیر ارشاد باید تکلیف نهایی خود را با مخالفان خود روشن کند تا بسیاری از دوگانگی‌های حل شوند.

کیوان کثیریان، رئیس انجمن منتقدان سینما به دلایل حذف برخی فیلم ها از جشنواره فجر پرداخته و به خبرنگار «آفتاب» گفت: هنوز نمی‌توان قضاوت کرد که این فیلم‌ها به چه دلیلی کنار گذاشته شده‌اند. با این حال من فکر می‌کنم در شرایط فعلی سینما که عده‌ای هر روز به آن حمله می‌کنند، اگر برخی فیلم‌ها با شائبه حاشیه‌سازی کنار گذاشته شوند، چندان هم دور از عقل نیست.

کثیریان به دلایل این ماجرا اشاره و تاکید کرد: من فکر می‌کنم راه برون‌رفت از این بحران این است که وزیر ارشاد تکلیف خودش را با مخالفانش روشن کند. در شرایط روشن و شفاف است که مدیران رده‌های میانی چه سازمان سینمایی، چه دبیر جشنواره فجر می‌توانند با شفافیت بیشتری تصمیم بگیرند. اگر بالاترین مقام وزراتخانه این راه را همواره نکند نمی‌توان به مدیران پایین‌دستی خرده گرفت که چرا محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند.

کثیریان افزود: در قانون اساسی کشور ما وظایف و فعالیت‌های قوا از یکدیگر تفکیک شده است. این موضوع هنوز برای برخی‌ها روشن نیست. اختیار قوه مقننه استیضاح وزیران و یا پرسش از آن‌هاست اما آن‌ها نمی‌توانند در تصمیمات هرروزه وزارت ارشاد دخالت کنند.

کثیریان با بیان اینکه عد‌ه‌ای از حاشیه‌سازی دست برنمی‌دارند، تاکید کرد: «امیدوارم برخوردهای سیاسی و بهانه‌گیری‌ها به قصد زمینگیرشدن دولت در عرصه فرهنگ پایان پذیرد. ولی اگر تمام قصد دولت جلوگیری از حاشیه در جشنواره فجر باشد،‌ حاشیه‌سازان بهانه‌ای پیدا خواهند کرد.» 

گفتنی است فیلم‌های «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مادر قلب اتمی» (با بازی ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار و به کارگردانی علی احمدزاده)، «خنده‌های آتوسا» (با بازی باران کوثری و محمدرضا فروتن و به کارگردانی علیرضا فرید)، «دلتا ایکس» ساخته علیرضا امینی، «۳۶۰ درجه» نخستین فیلم سینمایی سام قریبیان، «دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا و «نهنگ عنبر» به کارگردانی سام مقدم از جشنواره فیلم فجر حذف شده‌اند. همه این فیلم‌ها به سینمای اجتماعی ایران تعلق دارندبرخی از این فیلم‌ها، برای مثال «استراحت مطلق» تازه‌ترین فیلم عبدالرضا کاهانی از واهمه برخی حاشیه‌سازی‌ها و برانگیختن حساسیت‌ها در یک سکوت رسانه‌ای تولید شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین