کد خبر: ۲۷۹۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

بدهی۵۶ هزارمیلیاردی دولت قبل به تامین‌اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 8 میلیون نفر در 8 ماه بیمه سلامت شدند و در ادامه یکسان سازی بیمه ها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، علی ربیعی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که شامگاه دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد افزود:بیمه همگانی یک تکلیف و آرزو بود که خوشبختانه با برنامه ریزی انجام شده به سرانجام رسید.

وی یادآور شد: حتا ما به دنبال مصوبه ای هستیم که بیمه سلامت را اجباری کنیم به طوری که هر کودکی که به دنیا می آید به اجبار دفترچه درمان دریافت کند.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا رخ نمی دهد، توضیح داد: دکتر روحانی رییس جمهوری تاکید دارند که کار در همه امور از جمله بیمه سلامت کارشناسی شده باشد از این رو به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های بیمه و فاقد کارت، با قابلیت شناسایی هویت حرکت کردیم.

ربیعی اظهار کرد: از نظر رسیدگی به اسناد، بیمه ها را یکسان خواهیم کرد و از طرفی در بخش منابع، توانستیم بیش از 13 هزار میلیارد تومان را از درآمدهای سازمان هزینه کنیم که حدو 6 هزار میلیارد از بخش مراکز درمانی خودمان است و بقیه به عنوان خرید خدمت بدست می آید.

وی ادامه داد: در ابتدای کار به ما نقد می کردند که نمی توانید 200 هزار نفر را هم بیمه کنید اما با اصلاحات ساختاری که انجام شد و به خصوص حرکت در فضای مجازی و ارتقای ساختار، ماهیانه یک میلیون و در مجموع 8 میلیون نفر را بیمه درمانی کردیم.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاری خوبی بین ما و وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در بیمارستان ها وجود دارد.تولید خدمت در وزارت بهداشت انجام می شود و اصل ماندگاری این کار به دلیل هماهنگی است.

ربیعی یادآور شد: در سازمان تامین اجتماعی پایداری منابع در حال انجام است و در بیمه سلامت نیز دولت باید همکاری کند.

وی تصریح کرد: این نوید را می دهم که امروز همزمان با جشن بیمه سلامت، تلاش می کنیم دفترچه ها، خدمات بیشتری را ارائه کرده و از سال آتی نیز به سمت پیشگیری می رویم.

یکسان سازی بیمه ها

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کارآمدی سازمان های بیمه ای رو به ارتقاء است اما مهمترین مشکل ما تامین به موقع منابع است تا چالشی پیش رو نداشته باشیم.

به گفته ربیعی، ادغام صندوق های بیمه ای در مجلس شکل جدیدی یافته و ما نیز با مجلس هم عقیده بودیم که رفتارهای سازمان های بیمه ای باید یکسان سازی شود.

وی درباره اقدامات مورد نظر در این بخش توضیح داد: در گام نخست دو بیمه بزرگ و در گام بعد همه سازمان های بیمه ای را یکسان سازی خواهیم کرد و کارهای عملکرد بیمه ای یکسان برای همه بیمه ها برنامه نویسی می شود؛ این مهم موجب ارائه خدمات یکسان از سوی همه بیمه ها خواهد شد.

لزوم ایجاد امنیت روانی

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود:سبد بیمه اجتماعی فارغ از بیمه درمان تعریف خواهد شد تا همه ایرانی ها بتوانند در آن خرید کرده و آینده اجتماعی خود را تامین کنند.

ربیعی گفت: یکی از مسائل مهم در همه کشورها ایمنی و احساس امنیت روانی از آینده است. سازمان تامین اجتماعی تعداد بسیاری از افراد را تحت پوشش دارد اما بسیاری از افراد قدرت استفاده از یک بیمه مناسب را ندارند؛ تلاش ما بر این است که سبد بیمه ای یکسانی را مشخص کنیم که همه ایرانیان با حمایت دولت بتوانند آینده خود و فرزندانشان را تامین کنند.

وی تاکید کرد: از طرفی شاید برخی دوست داشته باشند پول بیشتری داده و هزینه و خدمات بیشتری در دوران بازنشستگی دریافت کنند. این اقدام را نیز در دست بررسی داریم و در جلسه آتی شورای عالی رفاه این امر را به سرانجام خواهیم رساند.

فقر غذایی


وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شناسایی افراد از طبقات بالا و پایین و لایه های مورد نیاز توسط وزارت رفاه در حال پیگیری است و با توجه به وزن اقتصادی و نیاز، خدمات مورد نیاز را تامین می کنیم. پایین ترین لایه در این بخش، فقر غذایی است و افرادی که پروتئین و ویتامین لازم را در سفره های خود نمی بینند در این بخش قرار می گیرند.

ربیعی با بیان این که کتمان واقعیت نکنیم زیرا در جامعه ما چنین افرادی وجود دارند، گفت: در گام نخست، 8 میلیون و در گام دوم 10 میلیون از این افراد را شناسایی کردیم که تعداد آنان به 11 میلیون نفر می رسد. بنا داریم با افزایش تعداد حمایت غذایی، با جذب منابع، حمایت غذایی خود را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: ما کودکان و زنان دچار سوء تغذیه را شناسایی کردیم و امیدواریم روزی اعلام کنیم هیچ سفره ای خالی از پروتئین و ویتامین نیست.

تحقق بیمه همگانی در دولت تدبیر

انوشیروان محسنی بند پی رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز در ادامه این برنامه یادآور شد: یکی از مطالبات معوق مانده مردم از زمان تصویب قانون بیمه همگانی سلامت ، برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه سلامت بود.

وی ادامه داد: تا به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این امر محقق نشده بود و در دولت یازدهم این مهم از سوی رییس جمهوری به وزارت رفاه و تعاون محول شد.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان تاکید کرد: در گام نخست سکونت گاه های غیر رسمی را شناسایی کردیم. 800 هزار سکونتگاه غیر رسمی مشخص شد که فاقد امکانات رفاهی اولیه بودند. همچنین در تهران یک میلیون 200 هزار نفر از این قشر ثبت نام کرده و بیمه سلامت گرفتند.

محسنی بندپی ادامه داد: این گروه عموما افراد آسیب پذیر بودند و کار رسمی نداشته و روز مزد بودند.

وی اظهار کرد: با راه اندازی سامانه امید از ابتدای اردیبهشت سال 93، کار بیمه کردن متقاضیان با سرعت خوبی پیش رفت و امروز 8 میلیون نفر مشمول بیمه سلامت شده اند.

بیمه حاشیه نشین ها


به گفته رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان، 30 تا 35 درصد افراد حاشیه نشین شهرها فاقد دفترچه بیمه بودند.

محسنی بندپی توضیح داد: بررسی استانی ما نیز ارقام جالبی را نشان می دهد. از جمعیت نزدیک به سه میلیون نفری استان آذربایجان غربی، 560 هزار نفر فاقد دفترچه بیمه بودند. در استان کردستان 290 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری فاقد دفترچه بودند.

در استان لرستان نیز 260 هزار نفر از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت استان فاقد دفترچه بودند که امروز صاحب بیمه هستند.

وی ادامه داد: میزان مراجعات این افراد بیشتر شده است چراکه آنان بیماری های آشکار و نهان داشته اند و به دلیل عدم برخورداری از بیمه به مراکز پزشکی مراجعه نمی کردند.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: میزان مراجعه این افراد به مراکز پزشکی دو و نیم برابر افرادی است که از بیمه برخوردار بوده اند.

به گفته محسنی بندپی، ظرفیتی که در سازمان بیمه سلامت بوده به درستی استفاده شده تا در 8 ماه اخیر ثبت نام ها انجام شده و دفترچه متقاضیان صادر شود.

وی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و دیگر سازمان های بین المللی اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران اقدام بسیار بزرگی را انجام داده است.

عدم تفاوت بیمه سلامت و کارکنان دولت


بندپی گفت: دفترچه سلامت ایرانیان هیچ تفاوتی با دفترچه کارکنان دولت یا بیمه روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر ندارد. همان خدماتی که سایر دارندگان دفترچه بیمه برخوردارند به دارندگان دفترچه های سلامت نیز ارائه می شود.

وی افزود:تنها برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع و تقویت سطح بندی خدمات، پرداخت صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر در خدمات بستری حدود 3 درصد است اما دارندگان دفترچه سلامت 6 درصد این حق را پرداخت می کنند.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان یادآور شد: حق بیمه از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت شد و تلاش داریم خدمات پایه را در دفترچه خدمات ارتقاء دهیم.

خدمات دندانپزشکی

بندپی تاکید کرد: برای افزایش اعتبار دفترچه بیمه سلامت ایرانیان بر ارتقای بسته تعهدات بیمه پایه کار کردیم و بیمه های پایه به عنوان نمونه به سمت بخش خدمات درمانی دندانپزشکی رفتند.

وی توضیح داد: 17 خدمت دندانپزشکی را برای اولین بار در تعهدات سازمان های بیمه گر پایه آوردیم و مواردی همچون درمان معتادان ، داروهای ناباروری، صعب العلاج در حماتی این سازمان ها قرار گرفت.

رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: امروز 80 درصد هزینه های بستری در شهرستان ها و 75 درصد هزینه های بستری را سازمان های بیمه گر پرداخت می کنند.

محسنی بندپی اظهار کرد: یکسان سازی اطلاعات همه بیمه شدگان در یک سامانه، تعریف یک بسته تعهدات بیمه پایه به عنوان مبنای همه سازمان های بیمه ای و رسیدگی یکسان به اسناد پزشکی از جمله اقداماتی است که برای یکسان سازی خدمات بیمه ها در دست داریم. مجلس نیز تکلیف کرده که در تعهدات بسته پایه بیمه وحدت رویه داشته باشیم.

وی پیش بینی کرد تا پایان سال 93 بخشی از فعالیت ها در این امر به سرانجام برسد.

بدهی 56 هزار میلیاردی

سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه تاکید کرد: در سال 1383 کل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در پایان دولت دهم بالغ بر 56 هزار میلیارد تومان شد.

وی تصریح کرد: به عبارتی در فاصله سه دهه بدهی ها به سازمان تامین اجتماعی 3هزار و 700 هزار میلیارد تومان و در 8 سال -دولت نهم و دهم - بدهی ها به 56 هزار میلیارد تومان رسید.

«دلیل این امر بیمه های حمایتی بوده که دولت در آن نقش حمایتی را بازی می کرده است بدون این که منابعی را به سازمان تامین اجتماعی بدهد.»

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: بدهی انباشته ای به سازمان تامین اجتماعی از دولت های قبل به دولت آقای روحانی منتقل شده که با توجه به مشکلات موجود، در حد مقدورات در این بخش همراهی هایی انجام شده است.

نوربخش با بیان این که امیدوارم در بودجه های سنواتی برای هر سال این بدهی ها پرداخت شود، توضیح داد: با برنامه ریزی در سازمان تامین اجتماعی، در یکسال اخیر بر اساس منابع ،به طرح تحول سلامت کمک کرده و بدهی های خود به داروخانه ها را پرداخت کردیم و منابع طرح نظام سلامت را محقق کردیم.

به گفته وی، انسجام و وحدت برنامه ریزی کلید موفقیت طرح سلامت همگانی بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما فرهنگسازی و نیاز به پوشش بیمه ها است. بسیاری از افراد فرهیخته شاید نیازی نبینند که خود را در مقابل ریسک بیمه کنند و در بخش درمانی نیز این گونه است.

نوربخش تاکید کرد: ممکن است درصد قلیلی فکر کنند نیازی به بیمه کردن خود ندارند اما ریسک همیشه وجود دارد و باید در این بخش فرهنگسازی های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: وحدت رویه بین سازمان های بیمه گر امر مهمی است و در این راستا کمیته ای تشکیل شده تا هماهنگی لازم بین سازمان های بیمه گر انجام شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در سایه این امر می توانیم با حفظ ماموریت های هر سازمان بیمه گر به نتیجه مطلوب برسیم.

نوربخش همچنین گفت: نظام چند لایه رفاه اجتماعی که در سال 83 تصویب شده با تدابیر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی سازمان های بیمه گر با عنوان طرح تحول بیمه های اجتماعی محقق شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین