کد خبر: ۲۷۹۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱

انتقاد به زمان برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی

ابراهیم جمیلی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی درباره امکان تغییر زمان برگزاری انتخابات توضیح داد: زمان انتخابات 18 اسفندماه تعیین شده و به نظر زمان مناسبی نمی‌آید. اسفندماه برای واحدها و شرکت‌های تولیدی ماه سختی است. به‌جای یک پرداخت مجبور هستند چند پرداخت داشته باشند، طلبکارها به سراغشان می‌آیند و حساب‌ها باید بسته شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: اسفندماه قرار است انتخابات اتاق بازرگانی ایران انجام شود. در پی اختلافاتی که از قبل وجود داشته و به‌منظور جلوگیری از بروز آن، برخی شرکت‌ها و گروه‌های اقتصادی با هم ائتلاف کرده‌اند و ائتلاف بزرگ را تشکیل داده‌اند. سه‌شنبه برای معارفه هیات رییسه این گروه با خبرنگاران نشست خبری برگزار شد. خبرنگاران در این نشست سوال های خود را مطرح کردند.
 
به گزارش خبرنگار آفتاب، ابراهیم جمیلی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی درباره امکان تغییر زمان برگزاری انتخابات توضیح داد: زمان انتخابات 18 اسفندماه تعیین شده و به نظر زمان مناسبی نمی‌آید. اسفندماه برای واحدها و شرکت‌های تولیدی ماه سختی است. به‌جای یک پرداخت مجبور هستند چند پرداخت داشته باشند، طلبکارها به سراغشان می‌آیند و حساب‌ها باید بسته شوند.

وی افزود: علاوه بر اینکه در دوران قبل، انتخابات هفته اول اسفند انجام می‌شد، فشار کاری کمتر بود؛ این دوره زمانش عقب افتاده است اما براساس این تاریخ برنامه تنظیم شده است. بنابراین بعید می‌دانم که موافقت شود زمان انتخابات تغییر کند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد براساس قانون هم این کار امکان‌پذیر نباشد.

محمد مهدی راسخ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هم در پاسخ به این سوال که با وجود این ائتلافی که صورت گرفته چنددرصد افزایش مشارکت وجود خواهد داشت و چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: متاسفانه در دوره‌های خیلی قبلتر درصد مشارکت بسیار پایین بوده است. در یکی دو دوره قبل درصد مشارکت بهتر شد و بالاتر آمد.

او در ادامه افزود: اما در این دوره محدودیتی هم وجود دارد و این محدودیت تاثیرگذار خواهد بود. براساس آنچه انجمن نظارت انتخابات در روزنامه آگهی کرده، کسانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که کارتشان یک سال اعتبار داشته باشد. طبیعتا کسانی که اعضای جدید هستند و یا کمتر از این میزان از اعتبار کارت آنها باقی مانده نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. همه تلاش بر این است که نظر اعضا را جلب شود تا در انتخابات شرکت کنند و نرخ مشارکت را افزایش دهند.

راسخ گفت: این موضوع را هم باید پذیرفت که در تهران به دلیل بعد مکان، برگزاری انتخابات در یک مکان کار سختی است و بسیاری از اعضا به همین دلیل در انتخابات شرکت نمی‌کنند. پیشنهاد ما به انجمن این بود که انتخابات را الکترونیک برگزار کنند.

مسعود دانشمند دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به همین سوال عنوان کرد: تا دوره پیش امکان وکالتی رای‌دادن وجود داشت. اما از دوره قبل به این طرف به منظور شفاف‌شدن انتخابات آیین‌نامه اصلاح شد. قرار بر این شد که هر کسی فقط با کارت بازرگانی خود بتواند در انتخابات شرکت کند.

او ادامه داد: این موضوع باعث شد تا در دوره قبل با ریزش آراء روبرو شویم. این بحث همچنان پابرجا است. اما با توجه به انتخابات‌های دوره قبل و بررسی‌هایی که انجام شده در این دوره پیش‌بینی می‌شود که درصد مشارکت بین 25 تا 30 درصد باشد. این مطلوب نیست و تلاش می‌شود تا درصد بیشتر شود.

جمیلی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید "چرا در این چند دوره درباره خصوصی‌سازی 13 درصد اقدامی صورت نگرفته و الان در این دوره و بعد از انتخابات تازه قرار است که اقدام شود؟"، گفت: باید قبول کنیم اقتصاد نسبت به زمانی که قانون آن در سال 69 تصویب و سال 79 اصلاح شده است تغییرات زیادی کرده است.

وی افزود: اتاق باید آرشیو انسان‌های موفق شود. این موفقیت‌ها نسل به نسل انتقال پیدا کند. شاید از ایرادت دوره‌های گذشته این است که نتوانستیم در تولید، سیاست خارجی و ... کادرسازی کنیم. دعای تحویل سال در این دوره باید جریان یابد.

جمیلی ادامه می‌دهد: ضمن قدردانی از تلاش‌هایی که تا این زمان انجام شده اما داشتن 7 هزار صادرکننده برای یک کشور 70 میلیونی قطعا مناسب نیست. باید بتوان این 7 هزار صادرکننده را به 70 هزار صادرکننده واقعی تبدیل کرد. باید تمهیداتی در نظرگرفته شود که تمدید کارت به موقع و سهل انجام گیرد.

وی گفت: اتاق باید هم در زندگی دارندگان کارت بازرگانی اثربخش باشد و هم در زندگی مردم. مردم باید احساس کنند که اتاق بازرگانی در خدمت اقتصاد ملی است.

راسخ نیز در توضیحی تکمیلی درباره همین سوال گفت: همه مشکلات مربوط به اجرای اصل 44 و بخش خصوصی بارها در جلسات مختلف با حضور مقامات مطرح شده است. اما اگر بی‌توجهی صورت می‌گیرد باید چه کار کرد. امیدواریم در این دولت به نظرات بخش خصوصی بیشتر توجه شود و اگر می‌گویند که به معنای واقعی انجام شود این موضوع را عملیاتی کنند.

افشین روغنی که در این جلسه به عنوان سخنگوی ائتلاف معرفی شد در پاسخی مبنی بر اینکه یکی از دلایل ائتلاف درصد مشارکت بوده که مطرح می‌شود باید بررسی‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود که چرا مشارکت پایین است. این در حالیست که تنها یک ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده است؟ برای ضعف‌های موجود چه راهکاری دارید؟ به خبرنگاران توضیح داد: برای افزایش نرخ مشارکت امسال راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد داده‌ایم. نقاط ضعف و قوت اتاق مورد کنکاش قرار گرفته است. باید دید چرا مردم مشارکت نمی‌کنند؟ آیا به اتاق بی‌توجه هستند؟ از کارآمدی اتاق نگران هستند؟ و ... برای این سوال‌ها باید پاسخ پیدا کرد. یکی از برنامه‌هایی که قرار است ارائه دهیم استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های تعاون، خانه‌های اصناف، کانون‌های صنعت و معدن و ... است.

راسخ درباره این موضوع گفت: اتاق باید سعی کند فضایی را به وجود آورد که بدون اینکه اعضا در اتاق حضور یابند مشارکت در آن را به نفع خود بدانند. منفعت خود را در منفعت جمع ببینند. در بسیاری از کشورها اعضا به صورت مستقیم در اتاق حضور ندارند اما به‌اندازه‌ای امکانات خوب در اختیار اعضای قرار داده‌اند که حس می‌کنند حتما باید عضو اتاق باشند، در غیر این صورت ضرر می‌کنند. ما هم باید در حدی این امکانات را فراهم کنیم که این اتفاق روی دهد.  

دانشمند در پاسخ به این سوال که بعد از انتخابات ارتباط هیات نمایندگان با اعضای اتاق قطع می‌شود؟ این نقطه ضعف قرار است چگونه برطرف شود؟ عنوان کرد: همان‌طور که قبلا گفتم ما اتاقی عضوگرا می‌خواهیم. همان‌طور که درباره به‌کارگیری ظرفیت اتاق صحبت شد، برای استفاده از این ظرفیت سامانه‌ای طراحی شده که بعد از ارتباط هیات نمایندگان با اعضای اتاق مستمر برقرار باشد.

وی افزود: با این مکانیسم همه اعضای اتاق چه آنها که در انتخابات شرکت کرده‌اند و چه آنها که شرکت نداشته‌اند، به اتاق وصل می‌شوند و از تجارب آنها استفاده خواهد شد. در آینده اطلاعات بیشتری درباره این موضوع منتشر خواهد شد.

خبرنگاری سوال کرد که افرادی که در سایر لیست‌ها هستند در لیست ائتلاف هم جایی خواهند داشت؟ که جمیلی در پاسخ به آن گفت: هنوز لیست ما کامل نشده، قطع به یقین کسانی در لیست خواهند بود که برای بازرگانی خارجی مفید باشند. مجمع فعالان اعتقاد دارد که انتخابات باید سالم برگزار شود. برای برگزاری این انتخابات نباید هیچ گروهی از امکانات دولت یا اتاق‌ها استفاده کند.
 
جمیلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده احکامی در مورد برخی کارمندان اتاق صادر شده است. استفاده از کارمندها؛ یعنی کسانی که از اتاق‌های بازرگانی حقوق دریافت می‌کند را تخلف می‌دانند؟، توضیح داد: اگر حکمی درباره کارمندان صادر شده، ممکن است که اشتباهی صورت گرفته باشد، چه تایپی و چه غیرتایپی. در ستاد ائتلاف بزرگ هیچ‌کدام از اینها قرار ندارند.

او ادامه داد: اما قبول کنید دوستانی که در ائتلاف بزرگ حضور دارند همه سال‌های‌سال در اتاق حضور داشته‌اند. با دوستان اتاق ارتباط دارند و این منع نشده است. اما اگر از امکانات آن استفاده شود قابل قبول نیست. ما اتاق و وزارتخانه را فراجناحی می‌دانیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین