کد خبر: ۲۷۹۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱

ابراز شگفتی رایس از افشای ماموریت سیا برای خرابکاری در ایران

'کاندولیزا رایس' مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا روز پنجشنبه (به وقت محلی) گفت که از شنیدن خبر افشای ماموریت بسیار محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران، به شدت شگفت زده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش اسوشیتدپرس از 'الکساندریا' در ایالت ویرجینیا، رایس این سخنان را در جلسه محاکمه 'جفری استرلینگ' افسر پیشین سیا در دادگاه آمریکا به اتهام قرار دادن جزییات نقشه خرابکاری در برنامه هسته ای ایران در اختیار 'جیمز رایزن' گزارشگر روزنامه 'نیویورک تایمز'، بیان کرد.

این در حالیست که استرلینگ گذاشتن اطلاعاتی در باره این ماموریت سری سیا را در اختیار رایزن تکذیب کرده است.

رایس در شهادت خود گفت که این برنامه یکی از محرمانه ترین عملیات ها در دوره وی به عنوان مشاور امنیت ملی 'جورج دابلیو بوش' رییس جمهوری آمریکا بوده است.

بر اساس این طرح قرار بوده است که سیا با استفاده از یک عامل روس با نام مستعار 'مرلین' به طور عمدی برنامه های ناقص و نادرست هسته ای در اختیار ایران قرار دهد.

رایس افزود: این عملیات محرمانه یکی از اهرم های بسیار محدودی بود که به منظور تلاش برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران در اختیار دولت آمریکا قرار داشته است.

به گفته رایس، این نقشه از چنان اهمیتی برخودار بوده که وی برای جلوگیری از افشای آن کاری کرد که هیچگاه پیش از آن نکرده بود، یعنی احضار سردبیر نیویورک تایمز به کاخ سفید و درخواست از وی برای فاش نکردن این مطلب.

رایس افزود: در ملاقات آوریل 2003 که در آن 'جورج تنت' مدیر وقت سیا، 'جیل آبرامسون' سردبیر نیویورک تایمز و رایزن حضور داشتند، وی به این روزنامه هشدار داد که در صورت انتشار این مطلب ممکن است جان چند تن در معرض تهدید قرار گیرد.

به گفته رایس، این روزنامه چند روز بعد از این ملاقات، با لغو انتشار این مطلب موافقت کرد، اما رایزن بعدا این مطلب را در یک فصل از کتابی به نام 'دولت جنگ' در سال 2006 منتشر کرد.

شهادت رایس همچنین یک بخش اصلی از نوشته های رایزن را در کتابش زیر سوال برد مبنی بر اینکه این عملیات خرابکاری به شدت سرهم بندی شده و ضعیف بود و ایران به سرعت کشف کرد که طرح های نادرست و ناقص در اختیار این کشور قرار داده شده است.

رایس گفت که به من گزارش کاملا متضادی داده شد مبنی بر اینکه این برنامه واقعا موثر بوده و من هیچ دلیلی در دست نداشتم که چنین تصور کنم که ایران کوچک ترین اطلاعی از آن پیدا کرده است.

یک مدیر سیا که می خواست ناشناس بماند نیز در جلسه روز پنجشنبه دادگاه از پشت یک دیوار بلند اعلام کرد که بیش از 90 نفر از این ماموریت سری آگاهی داشته اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین