کد خبر: ۲۸۱۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
در کنفرانس مدیریت خدمات :

عارف: چرا باید نظام هزینه بی اخلاقی یک نفر را متحمل شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر اخلاق را مبنای فعالیت های سیاسی قرار می دادیم؛ با اتفاقات دهه اخیر به ویژه انتخابات مواجه نمی شدیم،تاکید کرد:نباید برای دور کردن رقیب خود به تهمت، شایعه و دروغ روی آوریم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر محمدرضا عارف در کنفرانس «مدیریت خدمات با تاکید بر اخلاق حرفه ای و فرهنگ خدمت» به هزینه هایی که نظام به دلیل بی اخلاقی و بداخلاقی حتی یک نفر متحمل می شود، اشاره کرد و افزود: اخلاق باید پایه و مبنای همه فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد؛ تا به رشد و توسعه پایدار دست یابیم.چرا باید نظام هزینه بی اخلاقی یک نفر را متحمل شود.

به گزارش آفتاب به نقل از امید، وی با طرح این پرسش که در عرصه رقابت های سیاسی تا چه میزان به اصل اخلاق پایبند هستیم اظهار کرد: نباید برای دور کردن رقیب خود به تهمت، شایعه و دروغ روی آوریم.

رییس بیناد امید ایرانیان با بیان اینکه  پذیرش اصل و مدیریت اخلاق، نیازمند باور و اراده جدی است که باید توسط نخبگان دانشگاهی آغاز شود، مشکل و نگرانی اصلی کشور را بی اخلاقی دانست و گفت: اگر توجه به موضوع اخلاق را در بین مدیران ارشد نداشته باشیم، گرفتار مسایل نامطلوب اجتماعی خواهیم شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان همچنین، از مدیریت، اخلاق و فرهنگ خدمت به عنوان مهمترین چالش های کشورمان نام برد و گفت: ضروری ترین، زیربنایی ترین و در عین حال چالشی ترین جنبه مدیریتی که باید در کشور مدنظر قرار گیرد؛ «اخلاق در مدیریت» است. اخلاق کیلدواژه تعالی، پیشرفت و نجات کشور برای برون رفت از بحران ها، سوءمدیریت و بی تدبیری ها است.

وی با بیان اینکه بی اخلاقی دامن بسیاری از حوزه ها در کشور را فرا گرفته است، ادامه داد: در سطح مدیریتی، بازگشت به اخلاق و محوریت قرار دادن آن یکی از ضروریت های قرار گرفتن در مسیر پشرفت، تعالی و تحقق آرمان های انقلاب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر سرلوحه قرار گرفتن فرمان امام علی(ع)  به مالک اشتر به عنوان مهمترین سند اخلاقی ،خاطرنشان کرد: برای موفقیت در تمام فعالیتهای سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هیچ راهی جز پذیرش اخلاق و حاکمیت آن نداریم.این مضوع نیاز به فرهنگ سازی و کار فراوان دارد.

عارف، با یادآوری نامگذاری امسال با عنوان 'اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی' توجه متوازن به فرهنگ و اقتصاد را ضروری دانست و افزود: باید پذیرفت که موفقیت های مدیریتی،اقتصادی و فرهنگی در راستای اسناد بالا دستی کشور جز با ایجاد یک باور جدی و یک عزم ملی محقق نخواهد شد.

عارف ادامه داد: نمی شود در پشت درهای بسته در جوامع مدیریتی،دانشگاهی،اقتصادی و فرهنگی کشور برنامه تدوین کرد و بعد انتظار داشت در جامعه اجرایی شود.حضور مردم، و مشارکت نخبگان و مردم لازم است تا شرایط امروز را اصلاح کنیم و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت مبتنی بر اخلاق (اخلاق حرفه ای) را ضامن اثربخشی و سلامت رویکردهای مدیریتی خواند و تصریح کرد: استقرار اخلاق حرفه ای در سطوح مختلف مدیریتی از مدیران ارشد گرفته تا میانی و اجرایی، پیش نیاز توسعه مدیریت کشور است؛ این مهم در سطوح مدیریتی بالای کشور از اهمیت بیشتری برخورد است و باید از مدیران ارشد آغاز و اصلاح شود.

عارف افزود: اخلاق فقط یک ویژگی فضیلت بخش نیست، بلکه الزام و زیرساختی برای ارتقای قابلیت، توانمندی و پاسخگویی ها است.

وی ادامه داد: حتی اگر از جنبه های افتصادی و سودآورترین روش کسب و کار به اخلاق توجه کنیم، اخلاق در مدیریت یک الزام و اصل برای ماندگاری و استمرار موفقیت است.

عارف اضافه کرد: برای پیشرفت و توسعه پایدار و فراگیر نیازمند تدوین و تعهد به اخلاق حرفه ای در همه شئونات جامعه از جمله خانواده، کسب و کار، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، علم و دانشگاه هستیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان، با بیان اینکه اخلاق باید با توجه به عقبه فرهنگی انقلاب مد نظر قرار گیرد، گفت: نگاه فرهنگی امام خمینی (ره) از جمله فرمایش ایشان درباره صدور انقلاب رمز ماندگاری نظام شد.

عارف افزود: نباید دنبال سیاست اخلاق مدارانه باشیم، بلکه باید سیاست را مبتنی بر اخلاق بدانیم تا ادای وظیفه، تکلیف و مردم مطرح باشند.

وی، مدیریت زمان را یکی از مهمترین چالش ها، مشکلات و آفت مدیریت دانست و گفت: استادان مدیریت باید این مساله را به طور جدی دنبال کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کاربرد علم در تمامی زمینه ها به مدیریت ختم می شود، گفت: دانشجویان باید مواردی از پیام اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا که مخاطب اصلی آن دانشجویان و استادان دانشگاه هستند، تبیین کنند.

وی همچنین با انتقاد از کم کاری جامعه داشنگاهی در برابر تبیین  درباره نظربه «گفت و گوی تمدن ها» که توسط آقای خاتمی مطرح شد و  نیز موضوع «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» که در مقابل تندروی ها و فعالیت گروه های تکفیری، توسط  رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل ارایه شد،تاکید کرد:دانشگاهیان به ویژه دانشجویان و استادان مدیریت باید به چنین مسایلی از جمله چگونگی عملیاتی کردن پیام مقام معظم رهبری بپردازند.

رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: نباید به ارزش های انقلاب و نظام نگاه سیاسی داشته باشیم و آن را با مسایل جناحی، گروهی و باندی که آفت اخلاقی کشورمان محسوب می شود درگیر کنیم؛ تلاش برخی گروه های سیاسی در وعده های دروغین و بالابردن توقعات و هزینه ها بدون کمک کردن به افزایش ثروت ملی از معضلات کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از دانشگاهیان خواست که موضوع پذیرش اخلاق به عنوان ضرورت رویکردهای مدیریتی و اقتصادی و تبیین نقش اخلاق در مدیریت و ایجاد باور عمومی به این اصل را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین