کد خبر: ۲۸۱۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸

تصمیم ایران برنج هند را 40 درصد ارزان کرد

کاهش واردات برنج ایران از هند ، قیمت این کالا را دربازارهای این کشور با افت قیمت 30 تا 40 درصدی مواجه کرده است و این امر باعث وارد شدن ضررهای زیادی به تولید کنندگان این کشور شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، حدود 35 درصد ازتولیدات برنج باسماتی هند تاچندی پیش راهی ایران می شد که کاهش واردات از سوی ایران باعث شد که قیمت هر تن برنج دربازارهای داخلی این کشور از یک هزارو 400 دلار در سال گذشته به 900 دلار کاهش یابد.

'جیندال' رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت:ممنوعیت و کاهش واردات برنج از سوی ایران باعث وارد آمدن خسارت زیادی به تولید کنندگان هندی شده است.

وی افزود:هم اکنون تنها برنج هایی از هند به ایران صادر می شود که قرارداد آنها پیش از ممنوعیت صورت گرفته است .

رییس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت :این اتحادیه برای بررسی وضعیت صادرات برنج به ایران و تصمیم گیری درخصوص تولیدات این نوع برنج درهند درماه جاری به ایران اعزام می کند.

وی افزود:به دنبال کاهش واردات و افت قیمت برنج خریداران داخلی نیز همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت برنج در سطح خرده فروشی هستند.

'بال کریشنان میتال ' مدیر شرکت گورداشپور یکی از تولیدکنندگان عمده برنج باسماتی هند ' گفت: ممنوعیت واردات برنج ایران، صادرکنندگان برنج و بازار داخلی این کشور را بطور زیادی متضرر کرده است بطوریکه خریداران داخلی برنج با توجه وضعیت بازار خواهان خرید برنج با تخفیف 20 الی 30 درصدی می باشند.

'اودی نایاک'، مدیر فروش داخلی شرکت سری لال محل گفت:در گذشته خریداران داخلی درصورت پایین آمدن قیمت برنج آن را خریداری و انبار می کردند ولی هم اکنون به اندازه نیاز خود می خرند و منتظر می مانند که قیمت ها پایین بیاید.

وی افزود:چنانچه قیمت برنج همچنان روند نزولی خود را ادامه دهد، تولیدکنندگان برنج باسماتی هند کشت این محصول را در سال جاری کاهش خواهند داد.

تولیدات برنج هند در سال 2013 میلادی 6.6 میلیون تن بوده که این میزان با افزایش در سال 2014 میلادی به حدود 8.1 میلیون تن رسیده است.

روزنامه فایننشال اکسپرس دراین رابطه نوشت: صادرات برنج باسماتی از ماه ژانویه 2014 به ایران به شدت کاهش یافته است. براساس آمار انجمن صادرکنندگان برنج هند، میزان صادرات از 130 هزارتن درماه ژانویه به 89 هزار تن در ماه فوریه و به 55 هزار تن در ماه مارس کاهش یافته است. 

رییس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند گفت، از ابتدای سال 2014 دولت ایران درخواست مجموعه ای از اسناد مربوط به روش های نظارت کشاورزی و گواهینامه های اصلاح ژنتیکی و سطح قابل قبول آرسنیک موجود دربرنج از 150 پی پی ام به 120 پی پی ام و قراردادن برچسب ردیابی کنترل کیفیت برای واردات برنج از هند کرد.

مقامات هندی اعلام کرده اند که دریافت این گواهینامه ها زمان بر است هرچند که اقداماتی برای آموزش کشاورزی برای پایین آوردن میزان آرسنیک انجام داده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین