کد خبر: ۲۸۱۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶

رسانه‌های غربی: احتمال حصول توافق میان آمریکا و ایران زیاد است

رسانه های غربی گزارش دادند که روند مذاکرات هسته ای بیانگر این واقعیت است که احتمال توافق بین ایران و آمریکا در این دور از گفت وگو ها بسیار زیاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از این گزارش ها، در آمریکا برآوردها به این شکل است که یک دولت میانه رو در ایران سر کار است و انگیزه شدیدی برای حل مساله هسته ای دارد. 

بی بی سی به نقل از یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد که اگرچه رهبر ایران حرف آخر را می زند اما سیاست های مختلف خارجی در دوره های ریاست جمهوری قبلی نشان داده که دولت ها و روسای جمهوری نقش دارند بنابراین روی این ها حساب می کنند. 

نکته دیگر این که شکست مذاکرات از نظر اوباما به این مفهوم است که تحریم ها تشدید خواهد شد، برنامه هسته ای ایران بسط پیدا می کند و نهایتا این مساله ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. 

از سوی دیگر اوباما چون در سیاست خارجی موفق نبوده، قطعا می خواهد این مساله را به نفع خودش تمام کند و از خودش میراثی باقی بگذارد و پایان دادن به یکی از بزرگ ترین بحران های بین المللی بعد از فروپاشی شوروی را به نام خود تمام کند. 

در نقطه مقابل وضعیت در ایران هم به گونه ای است که تحریم ها و شرایط کنونی نفت این کشور را زیر فشار گذاشته است؛ البته باید گفت که ایران به هر بهایی این کار را نخواهد کرد اما انگیزه بالایی هست که با برداشته شدن تحریم ها به حدود 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود دست پیدا کند. 

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: وضعیت ایران واقعا به مساله هسته ای پیوند خورده است و اگر متحمل شکست و تحریم ها تشدید شود ما دوباره شاهد سیاست های رادیکال در تهران و واشنگتن خواهیم بود و در چنین شرایطی میانه روها دیگر نقشی نمی توانند بازی کنند و به حاشیه رانده می شوند. 

او در پاسخ به این سوال که کدام یک از طرفین در پایان مذاکرات می توانند بر دیگری برتری داشته باشد؟ گفت: هر دو طرف ضرورت هایی را احساس می کنند که این کار باید انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین