کد خبر: ۲۸۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

مهمترین سخنان روحانی در اصفهان؛ از موضوع هسته ای تا مسایل اقتصادی

رییس جمهوری در سیزدهمین سفر استانی و در حاشیه دیدار با اقشار مختلف مردم استان اصفهان، به نکاتی پیرامون مسایل ملی و بین المللی پرداخت که مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در سیزدهمین سفر استانی کاروان «تدبیر و امید»، روز گذشته(چهارشنبه) به استان اصفهان سفر کرد و در نخستین روز از این سفر دو روزه، در اجتماع بزرگ مردم اصفهان، جمع ایثارگران و نخبگان، جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان و همچنین جمع علما، فضلا و طلاب این استان شرکت و با آنان گفت وگو کرد.

رییس جمهوری در سخنان خود تاکید کرد که گام های مهمی که دولت یازدهم طی یکسال و نیم گذشته در زمینه مسایل اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و حتی عرصه ورزش و بهداشت برداشته شده، فقط با حمایت ها و حضور با نشاط مردم و رابطه صمیمی آنها با دولت امکانپذیر بوده و دولت هیچ سرمایه ای را بالاتر از این سرمایه اجتماعی برای خود نمی داند.

روحانی در چهار سخنرانی روز نخست سفر به اصفهان، به نکات مختلفی از جمله مسایل اقتصادی، هدفمندی یارانه ها، سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای پرداخت که گزیده هایی از آن به این شرح است:



** مسایل اقتصادی

- این دولت شعار نمی دهد و عمل می کند و همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات کشور را حل کنیم.

- قیمت نفت کاهش شدید داشته اما نسبت به گشایش درهای دیگری برای جبران آن امیدواریم.

- دولت یازدهم در آغاز کار خود با تورم 40 درصدی مواجه بود و امروز این رقم به حدود 16 درصد رسیده است.

- در سال 91 و 92 کشورمان دارای رشد منفی بود و در سال جاری با حضور و مشارکت مردم به رشد مثبت دست پیدا کردیم و دولت به تلاش هایش برای مهار تورم و رشد اقتصادی ادامه می دهد.

- محصولات کشاورزی ایران جزو محصولات کم نظیر در کل دنیا به حساب می آید و با توجه به افزایش جمعیت باید آبیاری اراضی کشاورزی مدرن شده و بخش کشاورزی را در کشور رشد و افزایش دهیم.

- برای آینده بلندمدت کشور باید به سمت سرمایه گذاری در زمینه های توریسم، آثار هنری و فناوری های نوین حرکت کنیم.

- ظرفیت های بخش صنعت، کشاورزی و معدن خیلی زیاد نیست و امروز باید مقداری مسیر و فرمان حرکت راه را تغییر داده و با ورود به عرصه های جدید فضای بیشتری برای سرمایه گذاری و توسعه کشور در استان اصفهان ایجاد کرد.

- از آنجا که فناوری های نو، سابقه تاریخی طولانی مدتی ندارد، فاصله ما با کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند زیاد نیست و اگر مقداری به حرکت خود شتاب بدهیم، می توانیم فاصله خود را بسیار کم کنیم.

- صنعت توریسم در زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی بسیار مؤثر است.

- در سراسر کشور استعدادها و پتانسیل های بالقوه فراوانی وجود دارد که باید با همکاری یکدیگر آن را عملیاتی کنیم.



** هدفمندی یارانه ها

- ایرادهایی در طرح هدفمندی یارانه ها وجود دارد و در این خصوص لایحه ای به مجلس تقدیم شده و امیدوارم راهی پیدا کنیم که راه دقیق تری باشد.

- همه باید بدانند که یارانه نقدی یک دوران موقتی دارد، برای اینکه حامل های انرژی به نرخ واقعی خود برسد و کسانی که آسیب پذیر هستند، تقویت شوند و امیدواریم کسانی که وضعیت اقتصادی ضعیفی دارند با رونق اقتصادی بتوانند روی پای خود بایستند.



** سیاست خارجه و هسته ای

- امیدوارم بتوانیم در زمینه ساماندهی سیاست های خارجی به گونه ای حرکت کنیم که شرایط کشور در سال 94 بسیار بهتر از سال جاری باشد.

- عده ای چنین ادعا می کنند که ما نمی خواهیم ایران بمب اتم بسازد؛ شما که بمب اتم ساخته اید و به جنایتکاری همچون رژیم اشغالگر صهیونیستی بمب اتم داده اید، آیا توانسته اید با این بمب ها برای خود و آن رژیم امنیت ایجاد کنید؟

- ما نیاز به بمب اتم نداریم.

- ملت ایران، ملتی بزرگ، فداکار، یکپارچه و متحد است و جوانان با استعدادی داریم که همگان در روزهای اخیر مشاهده کرده اند که به رغم تمامی فشارها و تحریم ها، ماهواره جدید را این ملت به فضا پرتاب کرد و ما به دانشمندان بزرگ خود در زمینه فناوری های نوین از جمله فضایی، هسته ای، بیوتکنولوژی و نانو، افتخار می کنیم.

- باید تلاش کنیم که به دنیا بگوییم دین با خشونت فاصله دارد، یکی از تهمت هایی که در سال های اخیر نسبت به دین رواج پیدا کرده است، معرفی اسلام به عنوان دین خشونت است که اتفاقا منشا آن نیز خود غربی ها هستند و اقدامات شرم آور و وحشیانه گروه های افراطی هیچ ارتباطی با دین، پیامبر و قرآن ندارد.

- در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد جهان عاری از خشونت با اجماع و اتفاق آراء به تصویب رسید و این در زمانی بود که خشونت و افراطی گری به نام دین در منطقه و جهان در حال افزایش بود.

- امروز همه وظیفه داریم که اسلام واقعی را به دنیا معرفی کنیم، نامه ای که رهبر معظم انقلاب اخیرا خطاب به جوانان منتشر کردند برای این است که دنیا با حقیقت اسلام واقعی آشنا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین