کد خبر: ۲۸۳۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با آفتاب:

با حمايت رهبری هيچ‌كس نبايد چوب لای چرخ مذاكرات بگذارد

علی خرم می‌گوید: «عده‌ای درصدد هستند تا با ایجاد موانع و حواشی، روند مذاکرات هسته‌ای را کند کنند. پرداختن به سخنان حاشیه‌ای باعث شد توجه و تمرکز هیئت مذاکره‌کنندگان از موضوع اصلی که همان کسب توافق هسته‌ای است، منحرف شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: مدتی است که موج حمله به محمدجواد و ظریف وزیر امورخارجه کشور شدت گرفته است و انتقادها به اصل مذاکرات هسته‌ای به بهانه‌های مختلف از سوی برخی گروه‌ها انجام می‌شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوائی ارتش و پدافند هوائی موضع صریح خود را نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی بیان کرد. ایشان خاطرنشان کردند: «من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق بد موافق نیستم.»

در همین باره علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل و تحلیلگر مسائل بین‌الملل به «آفتاب» می‌گوید: «عده‌ای درصدد هستند تا با ایجاد موانع و حواشی، روند مذاکرات هسته‌ای را کند کنند. پرداختن به سخنان حاشیه‌ای و بزرگ‌نمائی مسائلی که اهمیت ندارد، باعث شد علیرغم اینکه سیر پیشرفت مذاکرات مطلوب و خوب بود، توجه و تمرکز هیئت مذاکره‌کنندگان از موضوع اصلی که همان کسب توافق هسته‌ای است، منحرف شود.»

او می‌افزاید: «برخی با علم کردن هر روزه یک داستان جدید می‌خواهند این مذاکرات به نتیجه نرسد. یک روزی داستان سفیر ایران در سازمان ملل را مطرح می‌کنند، روز دیگر به حاشیه‌سازی علیه پیاده‌روی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا می‌پردازند.»

این تحلیلگر می‌افزاید: «این افراد در تلاش هستند تا آرامش مذاکره‌کنندگان را برهم بزنند تا آنها نتوانند از پس این پرونده حساس سالم و با نشاط و با حداکثر امتیاز کسب‌شده، بیرون بیایند. آنها می‌خواهند افکار عمومی و توجه مسئولین را با حاشیه‌سازی به دنبال خود بکشانند، اما غافل از اینکه مذاکرات در راستای منافع ملی است و عدم حصول آن به منافع ملی ما صدمه می‌زند.»

خرم درباره موضوعات حساس جهانی که توجه و هشیاری ایران را می‌طلبد می‌گوید: «نیروهای ما باید آزاد باشد تا بتوانیم به موضوعات منطقه و جهان با دقت و آگاهی بالا بپردازیم. موضوعات کشورهایی چون یمن، عراق، لبنان، سوریه، افغانستان و...موضوعات بسیار حساسی هستند که ایران نباید از آنها غافل شود.»

او می‌افزاید: «تروریسم داعش بحران روز است که پایه‌های جهان را به لرزه درآورده است. اگر ایران درگیر جنجال‌های داخلی شود، چگونه فرصت فکر کردن به آنها را پیدا می‌کند؟»
 
تمامی نخبه‌گان جامعه ما می‌دانند هنگامی که رهبری نظر و حمایت خویش را در باب مسئله‌ای مطرح می‌کنند، هیچ فردی نباید چوب لای چرخ بگذارد و مانع تراشی کند. حمایت رهبری از هیئت مذاکره‌کننده و توافق هسته‌ای نشان‌دهنده این است که بار دیگر حجت را تمام کردند تا نگرانی دلواپسانی که سرسختانه تلاش می‌کنند تا با حاشیه‌سازی توجه قوه قضائیه را از تخلفات و عملکرد دولت نهم و دهم منحرف کنند، به‌طور کامل رفع شود. نقش رهبری بسیار با اهمیت و موثر است. چرا که سبب کاهش سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی طیف خاصی می‌شود و سبب می‌شود گروه مذاکره‌کننده به دور از حواشی‌ها در آرامش و اعتماد به نفس و اطمینان به ادامه مذاکرات بپردازند و آن را به سرانجام برسانند. امیدوار هستیم که پرونده هسته‌ای، که پرونده ملی کشور ما است، زودتر به نتیجه مطلوب برسد و مقدم بر همه چیز بتواند اقتصاد مملکت را توسعه بدهد و رفاه و آبادانی مملکت را زیر سایه تعامل و روابط به جامعه جهانی در پی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین