کد خبر: ۲۸۳۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

'رسوایی مالیاتی' غول بانکی سوئیسی و تسویه حسابهای سیاسی در انگلیس

بانک سوئیسی 'اچ اس بی سی ' یکی از بزرگترین بانک های جهان که مقر مرکزی آن در انگلیس است، براساس اسناد منتشر شده از سوی رسانه های انگلیسی، به مشتریان ثروتمندش برای فرار از مالیات و مخفی کردن درآمد واقعی شان ، کمک کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، این اسناد که شماری از آنها روز دوشنبه در روزنامه های انگلیسی از جمله گاردین و شبکه های خبرهای این کشور منتشر شده ، نشان می دهد که این غول بانکی به مشتریان ثروتمندش از بیش از 200 کشور جهان ازجمله انگلیس مشاوره می داده است که چگونه دارایی هایشان را از مسوولان مالیاتی کشورهای خود پنهان کنند.

این رسانه های انگلیسی عنوان کردند این اسناد که در اختیار 'کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران تحقیق' است، مربوط به سال 2007 میلادی بوده و شامل جزئیات حساب سیاستمداران، مجرمان بین المللی و چهره های سرشناس است.

کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران تحقیقی (آی سی آی جِی) گفته است: جزییات بیش از 100هزار مشتری در بیش از 200 کشور در اختیار آن است که از این مجموعه بیش از 11هزار مشتری در سوئیس، بیش از 9 هزار مشتری در فرانسه، 8 هزار و 884 مشتری در انگلیس، 8 هزار و 667 مشتری در برزیل و 7 هزار و 499 مشتری در ایتالیا ساکن هستند.

این کنسرسیوم عنوان کرده است که دارایی اعلام نشده این مشتریان در مجموع بیش از 100 میلیارد دلار است که 31.2 میلیارد دلار آن متعلق به مشتریان سوئیسی، 21.7 میلیارد دلار مربوط به مشتریان انگلیسی، 14.8 میلیارد دلار به مشتریان ونزوئلایی و 13.4 به مشتریان آمریکایی تعلق دارد.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز در همین ارتباط جزییات بیش از 30 هزار حساب که در آنها نزدیک به 78 میلیارد پوند بوده است منتشر کرده است.

اسناد فاش شده هشت سال پیش توسط ' اروه فالسیانی'، که در آن زمان در ژنو سوئیس در بخش رایانه ای بانک 'اچ اس بی سی' کار می کرد، خارج شده و حاوی اسامی بیش از یکصد هزار مشتری است.

'اروه فالسیانی' بعد از هک کردن اطلاعات مشتریان بانک سوئیسی به فرانسه گریخت و این اطلاعات پس از تحویل آن به مقامات مسوول، در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

روزنامه گاردین روز دوشنبه نوشت : این پرونده ها نشان می دهند که بانک سوئیسی متعلق به 'اچ اس بی سی' به عنوان یک روال معمول به مشتریانش اجازه می داده است مقادیر قابل ملاحظه ای پول نقد، به ویژه ارز خارجی را که در سوئیس محل خرج کردن نداشت از حساب خود برداشت کنند.

این روزنامه افزود: 'اچ اس بی سی' خدمات بانکی تازه ای عرضه کرده بود که به مشتریان ثروتمند امکان می داد از پرداخت مالیات های اروپایی فرار کنند و همچنین در همکاری با بعضی از مشتریان، اندوخته های بانکی اعلام نشده آنها را از ادارات مالیاتی پنهان می کرد.

بانک 'اچ اس بی سی' روز دوشنبه در واکنش به گزارش رسانه ها در مورد کمک به مشتریان ثروتمند بانک برای پنهان کردن میلیون ها دلار دارایی و فرار مالیاتی، اعتراف کرد که بانک زیر مجموعه اش در سوئیس تخلف هایی مرتکب شده است.

انتشار این گزارش ها در انگلیس در آستانه برگزاری انتخابات عمومی این کشور که قرار است در ماه مه برگزار شود ، بحث های سیاسی تازه ای را دامن زده و پای دولت دیوید کامرون را به میان کشانده است.

احزاب مخالف و برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس از اداره مالیات این کشور انتقاد کرده اند که در ارتباط با روند شناسایی این حساب های مشکوک و روند محاسبه فرار مالیاتی صورت گرفته، کند عمل کرده است.

'مارگارت هاج'، یکی از نماینده های ارشد حزب کارگر انگلیس روز دوشنبه در این مورد، گفت مقامات مالیاتی این کشور برای کنترل و مبارزه با این فرار مالیاتی کاری انجام نداده اند.

وی روز دوشنبه به رادیو بی بی سی گفت: کشورهای دیگر مالیات بسیار بیشتری اخذ کرده اند اما ما هیچوقت برای حمایت از مردمی که مالیات پرداخت می کنند با قاطعیت و سختگیری برخورد نمی کنیم.

'اد میلیند' رهبر حزب کارگر نیز گفته است که هم اینک سووالاتی درباره انتصاب 'لرد گرین' مدیر اجرایی و رییس بانک سوئیسی 'اچ اس بی سی' به عنوان وزیر تجارت و رییس اداره مالیات انگلیس در سال 2010 میلادی ( بعد از روی کار دولت ائتلاف کامرون ) وجود دارد .

وی افزود: من فکر می کنم این مساله بسیار جدی است و دولت لازم است به این سووالات به صورت جدی پاسخ دهد.

رهبر حزب کارگر با بیان اینکه علاقه مند هستیم که دولت کامرون توضیح دهد که چرا این انتصاب را صورت داده است، اضافه کرد: این کشوری نیست که به فرار مالیات اجازه داده شود و دولت نیز چشمانش را بر روی این مساله ببندد .

'مارگارت هودج' رییس کمیته حساب های عمومی پارلمانی انگلیس نیز روز دوشنبه گفت متحیر شده است که چرا 'لرد گرین' تاکنون پاسخی درارتباط با پرونده های یاد شده، نداده است.

درهمین حال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در واکنش به اظهارات یاد شده ، در سخنانی از 'لرد گرین' که در زمان رسوایی یاد شده مسوول بانک 'اچ اس بی سی' بوده و بعد از آن در سال 2010 میلادی به وزارت تجارت و همچنین اداره دارایی و گمرک این کشور می رسد، دفاع کرد .

دیوید کامرون در سخنانی گفت که لرد گرین به عنوان یک وزیر تجارت 'عالی ' شمرده می شد و کارش را بخوبی انجام داد .

این درحالی است که 'دیوید گوک'، یکی از نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس عوام و از مقامات وزرات دارایی، با انتقاد از بانک 'اچ اس بی سی' گفته است این پرونده از عملکرد ضعیف سیستم بانکداری در آن زمان پرده بر می دارد.

وی فرار مالیاتی را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و گفت: بانک 'اچ اس بی سی' مسلما باید به این سوال ها پاسخ بدهد. عملکردی که در این پرونده ها در سال های 2005 تا 2007 نشان داده شده عملکردی نیست که از یک بانک مهم انتظار می رود.

اداره مالیات و گمرگ انگلیس در سال 2010 میلادی اطلاعاتی را منتشر کرد که موید آن بود 3 هزار و 600 انگلیسی از دادن مالیات که میزان آن به 135 میلیون پوند می رسد خودداری کرده بودند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین