کد خبر: ۲۸۴۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

نگرانی از افشای جزئیات مذاکرات هسته ای ؛تشدید تنش ها میان امریکا و رژیم صهیونیستی

این روزها تلاش های دیپلماتیک کاخ سفید برای حل و فصل بحران ساختگی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، خشم رژیم صهیونیستی ، هم پیمان استراتژیک آمریکا را بیش از پیش بر انگیخته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول بیش از یک دهه اخیر با همکاری یکدیگر، «بحرانی تصنعی و ساختگی» درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به وجود آوردند تا شاید از این طریق بتوانند با جمهوری اسلامی ایران تسویه حسابی کرده باشند.

حالا پس از ناکارآمدی ابزارهای تهدید، فشار، خرابکاری و حتی ترور دانشمندان جوان هسته ای ایران در طول یک دهه، کاخ سفید به دلیل منافع بسیار خود می خواهد از طریق دیپلماسی به این موضوع فیصله دهد، اما رژیم صهیونیستی هم پیمان استراتژیک واشنگتن،سخت برآشفته شده و در این راه از هیچ اقدامی حتی دامن زدن به اختلافات حزبی (دمکرات ها و جمهوری خواهان) میان حامی همیشگی خود فروگذار نکرده است.

رسانه های آمریکایی و اسرائیلی در روزهای اخیر، تصمیم کاخ سفید مبنی بر محدود کردن تبادل اطلاعات با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته ای با ایران را افشا کردند؛ تصمیمی که برای نخستین بار از سوی «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در گفت و گوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شیوه دیپلماتیک بیان شد.

رییس جمهوری آمریکا که دستیابی به توافق نهایی با ایران را در واقع حل بزرگترین موضوع از طریق دیپلماسی می داند، 12 ژانویه / 22 دی ماه 93 در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از او خواست چند ماهی حملات دیپلماتیک خود علیه توافق با ایران را متوقف کند تا مذاکره کنندگان آمریکایی، تهران را درباره تعداد و نحوه فعالیت سانتریفیوژهای خود متقاعد کنند.

این در حالی بود که رسانه های غربی اعلام کردند نتانیاهو در این تماس خواهان قطع کامل فعالیت های هسته ای ایران شده است.

10 روز پس از این تماس تلفنی، «جان بینر» رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا 21 ژانویه / اول بهمن ماه 93 بدون هماهنگی با کاخ سفید، از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس یعنی پیش از مهلت تعیین شده آمریکا برای توافق سیاسی با ایران دعوت کرد تا به واشنگتن برود.

کاخ سفید نیز 22 ژانویه / دوم بهمن اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن «به دلیل نزدیک بودن تاریخ انتخابات اسرائیل» با او دیدار نخواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که دعوت جمهوری خواهان از نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با دولت آمریکا بوده و این کار را نقض پروتکل های دیپلماتیک خواند، اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها بیش از پیش در حال دست و پا زدن برای جلوگیری از دستیابی ایران و گروه 1+5 به هرگونه توافق نهایی است، 25 ژانویه / 5 بهمن ماه از تصمیم خود در پذیرش دعوت سخنرانی در کنگره آمریکا دفاع و مدعی شد از نظر اخلاقی خود را متعهد می داند از هر موقعیتی برای نشان دادن «تهدید » جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل استفاده کند.

رییس جمهوری آمریکا نیز 9 فوریه /20 بهمن در سخنانی کم سابقه اظهار داشت: «من و نخست وزیر اسرائیل بر سر برنامه هسته ای ایران اختلاف جدی داریم. منطقی نیست در شرایطی که یکی دو ماه تا تکمیل گفت وگوها باقی مانده، مذاکرات را تلخ کنیم.»

با افزایش این تنش ها و آشکار شدن اختلاف نظرها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، کانال دو تلویزیون این رژیم روز یکشنبه 15 فوریه/ 26 بهمن ماه در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید تمام راه های تبادل اطلاعات با اسرائیل را درباره پرونده هسته ای ایران بسته است ، اما کاخ سفید به سرعت این موضوع را تکذیب کرد و «آلیستار بسکی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت این گزارش نادرست است. ما به ارتباط های مرتب و متناوب خود با مقامات اسراییل در حوزه موضوعات امنیتی و اطلاعاتی، نظامی و دیپلماتیک ادامه می دهیم.

در همین حال، روزنامه رژیم صهیونیستی «هاآرتص» روز دوشنبه 16 فوریه/ 27 بهمن ماه گزارش داد با وجود تکذیب «قطع کامل» تبادل اطلاعات، کانال ارتباطی دو طرف محدود شده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گزارش داد که آمریکایی ها همچنان مقام های اسرائیلی را در جریان می گذارند، اما اطلاعاتی با «اهمیت کمتر» به آنها می دهند.

نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی نیز 16 فوریه /27 بهمن ماه در یک سخنرانی گفت که اسرائیل کاملا در جریان پیشنهاداتی که به ایران ارائه شده است، قرار دارد و از آمریکایی ها پرسید که اگر معتقدند توافق پیشنهادی، توافق خوبی است چرا آن را پنهان می کنند؟

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم روز دوشنبه 16 فوریه /27 بهمن ماه در گزارشی اعلام کرد که شکاف بی اعتمادی میان اسرائیل و آمریکا در روزهای اخیر عمیق تر شده، به این دلیل که کاخ سفید مظنون است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اجازه داده اطلاعات محرمانه مربوط به مذاکرات هسته ای با ایران در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

«دیوید ایگنیشس» نویسنده واشنگتن پست در مقاله ای با عنوان «توفانی ویرانگر خاورمیانه را در برمی گیرد» به نقل از منابع خود در دولت آمریکا گزارش داده که تصمیم کاخ سفید برای محدود کردن کانال ارتباطی با اسرائیل درباره مذاکرات ایران به همین دلیل است.

واشنگتن پست نوشته است از جمله اطلاعات فاش شده، موافقت آمریکا با فعال ماندن حدود 6 هزار و 500 دستگاه سانتریفیوژ نسل اول ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی است که توسط یک رسانه اسرائیلی فاش شد در حالی که این رژیم مخالف فعال ماندن سانتریفیوژهای ایران در هر سطحی و هرگونه غنی سازی اورانیوم در این کشور است.

به گزارش «هاآرتص»، «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در 17 ژانویه/ 28 بهمن ماه گفته است که تلاش نتانیاهو برای تاثیرگذاری بر مذاکرات از طریق سخنرانی در کنگره حتی اگر به بهای قطع رابطه اش با دولت آمریکا تمام شود، برای این رژیم ارزشمند است.

«لئون پانه تا» وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در گفت و گو با شبکه سی. ان.ان گفت از آنچه ممکن است با سخنرانی نتانیاهو در نشست مشترک کنگره اتفاق افتد، هراس دارد.

وی افزود: از این می ترسم که با کاری که نتانیاهو انجام خواهد داد، تشتت و دو دستگی بین دمکرات ها و جمهوریخواهان ایجاد شود و تله ای بسیار خطرناک پدید آید.

'پانه تا' ابراز امیدواری کرد قانونگذاران (آمریکایی) بتوانند بدون یک نمایش حزبی، راه دیگری برای شنیدن دیدگاه های نتانیاهو پیدا کنند.

«شیمون پرز» رییس پیشین رژیم صهیونیستی نیز درمصاحبه با روزنامه لس آنجلس تایمز با حمایت از رویکرد اوباما در مذاکرات هسته ای ایران، از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت که همه ما با این رویکرد رییس جمهوری آمریکا موافقیم که باید قبل از آنکه متوسل به وسیله ای دیگر شویم، لازم است با ایران به توافق برسیم و روش صحیح همین است حتی اگر نخست وزیر اسرائیل قائل به روش دیگری باشد.

پرز از نتانیاهو نیز برای پذیرفتن دعوت «جان بینر» رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در کنگره به شدت انتقاد کرد و هشدار داد رفتار سیاستمداران باید در چارچوب یک سری ضوابط و اصول باشد، چرا که حتی در کنگره هم جمع زیادی از قانونگذاران امریکا از این سفر ناراضی اند.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی یادآور شد این رژیم همواره نیازمند حمایت هر دو جناح سیاسی حاکم بر آمریکاست و باید به این رویه ادامه دهد.

این تنش ها میان مقام های آمریکایی و صهیونیستی در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی ایران سالهاست به مقامهای آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکره کنندگان غربی درباره درز اطلاعات برنامه هسته ای خود هشدار داده و خواستار جلوگیری موثر از آن شده اند.

درز اطلاعات حساس و محرمانه برنامه هسته ای ایران در برهه های زمانی مختلف که منجر به خرابکاری در این صنعت و حتی ترور دانشمندان جوان کشورمان شد، نه تنها نتوانسته است مانع پیشرفت این برنامه شود، بلکه قدرت های جهان را وادار به پذیرش این واقعیت و برگزیدن راه دیپلماسی بر تهدید و فشار کرده است.

در ماه های اخیر نیز بیش از هر عضو دیگر گروه 1+5، آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافق نهایی است چرا که حاکمان دمکرات کاخ سفید این واقعیت را بخوبی درک کرده اند که بقای آنها در عرصه سیاسی آمریکا منوط به فرجام مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران است.

از این رو، اوباما در مسیر دستیابی به این توافق تاکنون به رغم خوی و منش سلطه جویانه و استکباری دولتمردان این کشور، در حال بهره گیری از تمامی اختیاراتش است؛ از تهدید کنگره به وتوی مصوبه اش درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران تا تهدید هم پیمان استرات‍ژیک خود یعنی رژیم صهیونیستی.

به گزارش رسانه های غربی، قرار است مقام های آمریکایی از جمله «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا با «یاسی کوهن» معاون «بنیامین نتانیاهو» دیدار و گفت و گو کنند اما باید دید روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در روزهای آینده همچنان رو به تیرگی و تنش بیشتر خواهد رفت؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین