کد خبر: ۲۸۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
ارزیابی مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی بهشتی‌پور با آفتاب:

دو طرف مذاکره‌کننده برای کسب توافق اراده کرده‌اند

بهشتی پور می گوید: «دیدار آقای صالحی که متخصص و خبره این حوزه است و ریاست سازمانی بسیار مهم و حساس را برعهده دارد، با وزیر انرژی آمریکا که او هم بسیار با تجربه و متخصص است، خود نشان از پیشرفت مذاکرات دارد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمد جواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، طی دو روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند. آنها تلاش کردند تا ضمن استفاده از این فرصت برای کاستن اختلاف‌نظر و شکاف‌ها، مسیر رسیدن به توافق هسته‌ای را تا ضرب العجل 31 مارس هموار کنند.

حسین بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل درباره اهمیت این دور از مذاکرات هسته ای به خبرنگار «آفتاب» می گوید: «مذاکرات میان ایران و غرب اهمیت و حساسیت بسیار بالای دارد، و پرونده هسته ای ایران سال هاست که در مجامع بین المللی مطرح است. هر دو طرف مذاکرات راهکارهایی دارند که مورد پذیرش طرف مقابل نیست، اما تمام تلاش آنها رفع این اختلاف نظرها و رسیدن به اجماع و اشتراک است.»

بهشتی پور درباره چرائی تعداد بالای دیدارهای دوجانبه و چندجانبه میان ایران و غرب می گوید: «موضوع هسته ای ایران چندوجهی است، به همین دلیل تعداد جلسات و دیدارها زیاد است. از سال 1957 پرونده هسته ای ایران از حساسیت و اهمیت بالائی برخوردار بوده و در مجامع بین المللی مورد بحث و نظر قرار می گرفته است.»

او می افزاید: «اگر درباره پرونده هسته ای ایران تصمیمی گرفته شود، می تواند برای سایر کشورهای دارای شرایط یکسان، تبدیل به الگو شود. بنابراین سرانجام پرونده هسته ای ایران هم از لحاظ منطقه ای مهم است و هم از وجوه امنیتی، سیاسی، اقتصادی.»

وی درباره اهمیت و نقش حسین فریدون برادر رئیس جمهور در این دور از مذاکرات می گوید: «ماهیت افراد حمایت کننده بسیار اهمیت دارد. آقای فریدون طی این جلسات با رئیس جمهوری تماس مستقیم برقرار می کردند و ایشان را در جریان اخبار و اطلاعات می گذاشتند. آنلاین بودن و مطلع شدن فوری و بی واسطه برای رئیس جمهوری هر دو طرف بسیار اهمیت دارد. که حضور آقای فریدون، این مهم را میسر کرد.» 

بهشتی پور دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با وزیر انرژی ایران را مثبت قلمداد می کند و می گوید: «دیدار آقای صالحی که متخصص و خبره این حوزه است و ریاست سازمانی بسیار مهم و حساس را برعهده دارد، با وزیر انرژی آمریکا که او هم بسیار با تجربه و متخصص است، خود نشان از پیشرفت مذاکرات دارد.»

او درباره اظهارات برخی که دیدار صالحی و مونیز را نشانه ای از پیشرفت مذاکرات نمی دانند،  می گوید: «دیدار این دو شخصیت مهم و تاثیرگذار با یکدیگر، نشان دهنده این است که دو طرف برای رسیدن به اشتراک بر سر جزئیات در تلاش هستند. اگر کار به جای حساس نرسیده بود و پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده بود، دیدار این دو شخص هیچ ضرورتی نداشت.»

این تحلیلگر درباره نفوذ و کارشکنی اسرائیل در مذاکرات ایران و غرب می گوید: «متاسفانه اسرائیل هم به واسطه نفوذ زیادی که در رسانه ها دارد و هم در بعد دیپلماتیک می تواند اثرگذار باشد. او با ایجاد فضای منفی علیه ایران در تلاش است تا مذاکرات را با اخلال روبرو کند. اما بعید است که موفق شود زیرا که دو طرف بر کسب توافق اراده کرده اند، و اگر خودشان نخواهند بعید است که چیزی بتواند این اراده را سست کند.»  

وی در پایان خاطرنشان می کند: «هفته آینده نیز قرار است که جلسه ای دیگر برگزار شود و به موجب آن قدمی به کسب توافق نزدیک تر شویم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین