کد خبر: ۲۸۵۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
مروری بر دیدگاه‌های یک ساله حجت الاسلام سالک در حوزه فرهنگ

کمیسیون فرهنگی و برخوردهای سرهنگی

آقای سالک آن قدر که از واژه برخورد استفاده می کند کلمات دیگر را به کار نمی برد به گونه ای که احساس می شود آن قدر که ایشان انتظار برخورد دارد مسوولیتی درباره حمایت و حتی هدایت احساس نمی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اگرچه به تازگی خواستار برخورد دولت با یک روزنامه پر سابقه درپی فضا سازی درباره یک مصاحبه شده اما بررسی روند اظهارات او در یک سال اخیر نشان می دهد که او در موارد گذشته نیز بیش از تاکید بر موارد فرهنگی خواستار برخورد بوده است.

مروری بر این موضع گیری ها نشان می دهد آن قدر که در واژگان ایشان کلماتی چون برخورد، توقیف، جلوگیری از اکران فیلم و انتشار کتاب و مانند اینها به چشم می خورد درباره هنر و فرهنگ کمتر می شنویم یا مطلقا نمی شنویم و به جای سیاست گذاری درباره مصادیق صحبت می کند و مشخصا از این و آن کتاب یا این و آن فیلم که بعد از گذار از 7 خوان رستم به عرصه عمومی رسیده اند سخن می گوید و البته خواستار برخورد می شود و بی آن که مشخص کند با کدام مصوبه ناسازگار است خواستار برخورد شده است. 

کار به جایی رسیده که برخی از تولید کنندگان آثار خلاقه احساس می کنند پس از دریافت انواع و اقسام مجوزها از وزارت ارشاد یا هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی در مواردی مانند برگزاری کنسرت های موسیقی رضایت آقای احمد سالک و همکاران شان را نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز باید جلب کنند تا با آنان برخورد نشود.

هر چند این نکته را نباید از نظر داشت که بخشی از اظهارات و موضع گیری های آقای سالک - نماینده اصفهان در دوره نهم- ناشی از فضاسازی و القائات رسانه های خاص و در پاسخ به فرضی بوده که سوال کننده مطرح کرده و احتمالا ایشان پیشاپیش موضعی نداشته و بعضا فیلم را ندیده یا کتاب را نخوانده و تازه با اطلاعاتی که نماینده رسانه خاص داده یا بر پایه بولتنی که رسیده این سخنان را گفته اما مروری بر موضع گیری های رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و بسامد واژگانی چون برخورد و توقیف و جلوگیری در آنها خالی از لطف نیست تا به این پرسش نیز بیندیشیم که آیا کمیسیون فرهنگی جایی برای توصیه به برخوردهای سرهنگی است یا دغدعه کمیسیون فرهنگی باید اُفت تیراژ کتاب، ریزش مخاطبان شبکه های تلویزیونی داخلی و رونق سریال های خارجی و معضلات اخلاقی و مشکلات معیشتی بخشی از اهل هنر و فرهنگ باشد و برخورد اگر هم ضرورت داشته باشد باید در جای دیگر صورت پذیرد؟



کمیسیون فرهنگی و برخوردهای سرهنگی

5 اسفند 1393
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه، توهین به امام حسین(ع) توهین به تمام مردم ایران و همه دوست‌داران آن حضرت در سراسر جهان است، گفت: مجلس، منتظر برخورد فوری و قاطع وزارت ارشاد با روزنامه هتاک است.

سالک گفت: مسئولان روزنامه باید عذرخواهی کرده و درباره آن مطلب توهین آمیز پاسخگو باشند و البته وزارت ارشاد، معاونت مطبوعاتی و هیئت نظارت بر مطبوعات باید برای دفاع از مقدسات مردم ورود کرده و با هتاکان برخورد کنند که در غیر اینصورت مجلس با از تمام اهرم‌های نظارتی برای برخورد با وزیر ارشاد استفاده خواهد کرد.

[اشاره وی به گفت و گویی است که مصاحبه کننده به اسطوره های مذهبی و ملی اشاره می کند و آقای دکتر حداد عادل نیز گفته است که برداشت اهانت نداشته و دیگران نیز سخنان مصاحبه شونده را ناظر به اسطوره ملی دانسته اند نه مذهبی اما آقای سالک بر پایه سوال جملات بالا را بر زبان آورده و خواستار برخورد شده است و تهدید کرده وزیر برخورد نکند آنان با وزیر برخورد می کنند. در هر حال برخورد باید صورت پذیرد].

6 بهمن 93

احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نسبت به حضور برخی از فیلم‌های حامی فتنه در جشنواره فجر ابراز نگرانی کرد و خواستار برخورد شد و گفت اگر او برخورد نکند کمیسون برخورد می کند...

وی همچنین خواستار برخورد با کتاب «ایران در گذر روزگاران»شد. [این کتاب را هم بعید است ایشان خوانده باشد و احتمالا به خاطر نویسندگان آن موضع گرفته اند و نه محتوای کتاب. حال آن که وزیر ارشاد گفته است ما بر اساس محتوای کتاب ها تصمیم می گیریم و نه دیدگاه های دیگر مولفان آنها.]


19 آذر

احمد سالک از سریال «پرده نشین» که از تلویزیون پخش می شد انتقاد کرد. وی در این مورد خاص البته خواستار برخورد با رییس سازمان صدا و سیما نشد. اگر کتابی منتشر شود که آقای سالک نپسندد وی خواستار برخورد با وزیر ارشاد می شود اما اگر فیلمی از تلویزیون پخش شود که او نپسندد خواستار برخورد با رییس صدا و سیما نمی شود. در این گونه موارد ظاهرا سطح برخورد باید با تهیه کننده، کارگردان و بازیگر باشد. در اینجا هم قبل از این که فیلم به نتیجه برسد و صرفا بر پایه قضاوت هایی شده بود رییس کمیسیون فرهنگی نظر داد.

27 بهمن

سالک در برنامه «دیروز ،امروز فردا» گفت : بدتر از موضوع بدحجابی، فیلم‌هایی است که در جامعه ساخته می‌شود.

سالک با اشاره به تذکرات کمیسیون فرهنگی به معاونت سینمایی گفت: ما قبل از ورود به جشنواره درباره مسائل مختلف از جمله انتصاب رضاداد به عنوان دبیر جشنواره و مسائل دیگر به معاونت سینمایی وزارت ارشاد تذکر داده بودیم.

28 مهر 93

سالک در توضیح جزئیات نامه خود به وزیر ارشاد گفت: «بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتم و در آن نامه از 8 فیلم که با محورها و دلایل مختلفی نام برده شده بود، از ایشان خواستیم تا این 8 فیلم در کشور اکران نشود و از اکران سراسری آن نیز جلوگیری شود. [در این مورد نیز به مصادیق پرداخته و خواستار جلوگیری شدند و وزارت ارشاد درباره چند فیلم به این فشار تن داد و کمیسون هم تخفیف داد و برخی اجازه اکران یافتند.]

3 مهر 93

احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» گفت: وقتی از طریق رسانه ها مطلع شدم که قرار است فیلمی که به فرازهایی از فتنه می پردازد قرار است اکران شود تعجب کردم که چطور می شود چنین فیلمی با حمایت مسئولان مجوز نمایش بگیرد.

25فروردین 93

جمعی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و از جمله احمد سالک، طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نسبت به دفن ریچارد فرای در این شهر انتقاد کردند و خواستار جلوگیری از این اقدام شدند.

پاره ای از مواضع دیگر آقای سالک و اصرارهای او بر برخورد از این قرار است:
 -رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طبیعتا در صورت وجود تخلف در این زمینه کمیسیون از ابزارهای نظارتی خود استفاده می کند، تصریح کرد: به صورت مثال سال گذشته کنسرت همخوانی در قزوین برگزار شد که بلافاصله در این زمینه اقدام کردیم.

سالک خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز اگر قرار به تک خوانی بانوان باشد کمیسیون فرهنگی از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد.
احمد سالک، گفت: در خصوص بحث مجوز کتاب قانونی که در اختیار وزارت ارشاد قرار دارد، ممیزی است که باید دقیق به آن عمل کند؛ چرا که ممیزی قانون مصوب است و این وزارتخانه موظف است که درباره انتشار هر کتابی به این مهم عمل کند.


13 مرداد 93/ برخورد با حیوانات خانگی

الیاس نادران، اسماعیل کوثری، علیرضا مرندی، احمد سالک، علیرضا محجوب، فاطمه آلیا، نادر قاضی‌پور، حسن کامران و نیره اخوان از جمله نمایندگانی بودند که پای یک طرح پیشنهادی برای برخورد با حیوانات خانگی  را امضا کردند. این طرح در جلسه علنی چهارم آبان‌ سال‌جاری از سوی هیات‌رییسه مجلس در قالب «الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی» اعلام وصول شد.

البته درخواست های برخورد محدود با اصحاب فرهنگ و هنر نیست. ایشان در 14 بهمن 92 خواستار برخورد رییس جمهور با معاون اول خود نیز شد و به روحانی در این باره تذکر داد. علت، دیدار اسحاق جهانگیری با آیت الله یوسف صانعی بود. بدین ترتیب نه تنها فیلم سازان و نویسندگان و روزنامه نگاران باید نظر ایشان را جلب کنند که معاون اول رییس جمهوری و مرد شماره دو دولت نیز نباید با هر مرجعی ملاقات کند. در غیر این صورت آقای سالک خواستار برخورد می شود.


  در 12 اسفند 92 نیز خواستار برخورد با مسعوذ رضوی فقیه روزنامه نگار ایرانی شد که پس از انتخابات ریاست جمهوری به کشور بازگشت. احمد سالک گفت: او به ملت ایران توهین کرده و به خون شهدا پشت پا زده بنابراین باید با وی برخورد شود.


از اظهار نظرهای جالب دیگر احمد سالک این بود که فیس بوک، لابی صهیونیست هاست. چون مسایل غزه را به هیچ وجه منتشر نکرد.

به گزارش عصرایران، فیس بوک اما مثل یک بازار می ماند که هر که در غرفه خود پیام خود را عرضه می کند و از تمام آن یک صدا شنیده نمی شود.

در پایان بی مناسبت نیست سوابق رئیس کمیسیون فرهنگی را هم مرور کنیم. آقای سالک پیش از ورود به مجلس و تصدی ریاست کمیسیون فرهنگی مسئولیت هایی از جمله موارد زیر را بر عهده داشته است:

مسئول كميته دفاع شهري اصفهان در سال ۱۳۵۷

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اصفهان در سال ۱۳۵۸

فرمانده بسيج مستضعفين كل كشور در سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰

فرمانده كميته انقلاب اسلامی كشور از سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۶

مسئول دفتر حركت هاي اسلامي و مردمي وزارت خارجه

نماينده ولی فقیه در نيروي قدس سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹

دبیر هیات مرکزی گزینش بانک مرکزی

نماينده ولي فقيه در سازمان حفاظت و اطلاعات کل سپاه از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۵

عضو شورای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم

دبير هيات عالي گزينش كشور از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷

مشاور رئیس جمهور در دولت نهم

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت از سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۰

عضو هيات منصفه دادگاه ويژه روحانيت از سال ۱۳۹۱

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین