کد خبر: ۲۸۶۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

گزارشی از پیشینه ادعاهای جعلی نتانیاهو علیه ایران

نتانیاهو در سخنرانی روز سه‌شنبه خود بار دیگر به تکرار ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت که کذب‌بودن آن حتی از سوی دستگاه‌های امنیتی رژیم اسرائیل نیز مورد تایید قرار گرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت"خرداد" در گزارش خود به پیشینه ادعاهای نتانیاهو درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از سال 1993 تاکنون می‌پردازد.
 
به گزارش خرداد، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در سال 1993 میلادی مدعی شد که ایران تا سال 1999 میلادی می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. روزنامه اسرائیلی "یودیعوت آحارونوت" با اشاره به این موضوع در سرمقاله روز چهارشنبه خود ضمن انتقاد از سفر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن می‌نویسد: "نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در طول 20 سال گذشته به طور مداوم مدعی شده که تهران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است.
 
یارون دراکمن" سرمقاله نویس این روزنامه در ادامه به مقاله نوشته شده "نتانیاهو" در آن زمان در همان روزنامه در فوریه سال 1993 میلادی اشاره می‌کند و می‌نویسد: گاو در این مقاله اشاره کرده بود که بزرگترین تهدید برای موجودیت رژیم اسرائیل نه کشورهای عربی که ایران است. او در آن زمان نماینده کنست (پارلمان) رژیم اسرائیل بود. نتانیاهو آن زمان نیز از امریکا و دیگر کشورهای جهان خواستار کمک‌رسانی نظامی به رژیم اسرائیل برای مقابله با تهدید ایران شده بود. این در حالی است که پس از انتشار مقاله "اود یینون" با انتشار مقاله‌ای به یادداشت نتانیاهو پاسخ منفی داد و اظهار داشت که او در حالی از بدترین سناریوی ممکن سخن می‌گوید که "ایهود باراک" رییس وقت ارتش رژیم اسرائیل اظهار داشته بود که ایران تهدیدی جدی علیه رزیم اسرائیل نیست."
 
روزنامه "فایننشال تایمز" نیز  با اشاره به بی‌توجهی نتانیاهو به اظهارات مشاوران امنیتی و نظامی باتجربه اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: "او بار دیگر در سخنرانی خود از هراسش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت. او در سخنرانی خود در سال 2012 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مدعی شده بود که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد. با این حال، مقام‌های پیشین نظامی و امنیتی اسرائیلی درباره ادعاهایش و صحت آن‌ها هشدار داده بود. علیرغم این هشدارها او به اظهارات گمراه‌کننده خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد."
 
فایننشال تایمز در ادامه این گزارش به پیشینه اظهارات نادرست نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند: سپتامبر 2012: "تنها چند ماه یا احتمالا چند هفته به توانایی ایران به مظنور غنی‌سازی اورانیوم تا حد ساخت بمب اتمی باقی مانده است."
 
نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد که ایران در مراحل پایانی ساخت یک سلاح هسته‌ای است. با این حال، اسناد هفته گذشته منتشر شده از سوی شبکه خبری الجزیره نشان داد که در آن زمان موساد (دستگاه اطلاعاتی رزیم اسرائیل) اشاره کرده بود که برخلاف نظر نتانیاهو ایران ضرورتا در حال انجام فعالیت هسته‌ای برای ساخت سلاح نیست. علاوه بر موساد سایر دستگاه‌های امنیتی بین‌المللی نیز در گزارش‌های خود اشاره کرده بودند که هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که تایید کند ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم بیش از غلظت 20 درصد است.
 
فوریه 2013: "آنچه آنان انجام می‌دهند کوتاه‌ترکردن زمان برای عبور از خط قرمز است. آنان سانتریفیوژهای خود را با سرعتن بیشتری به حرکت درآورده‌اند و زمان لازم برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را به یک سوم کاهش داده‌اند."
 
اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که ایران فعالیت‌های تحقیقاتی را بر روی نسل تازه سانتریفیوژها به منظور تعویض آن‌ها با سانتریفیوژهای قدیمی‌تر انجام داده است. با این حال، تصب و راه‌اندزای این سانتریفیوژها دشوارتر از آن چیزی است که نتانیاهو فرض می‌کرد. هرگونه توافقی با ایران مستلزم تعویض و به‌روزرسانی سانتریفیوژها است.
 
دسامبر 2013: "همان‌گونه که ما هشدار داده بود باید متاسفانه امروز به شما بگویم که تحریم‌های وضع شده علیه ایران در حال تضعیف هستند و این روند به سرعت طی می‌شود."
 
زمانی که توافق هسته‌ای موقت با ایران در نوامبر 2013 حاصل شد، نگرانی‌هایی درباره آن وجود داشت که رژیم تحریم‌ها شکست بخورند. اما اکثر ناظران اتفاق نظر دارند که تحریم‌ها سبب شده‌اند تا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یابد. لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات است و برداشته شدن کلمل آن‌ها رویه‌ای زمان‌بر است و بستگی به رفتار ایران دارد.
 
سپتامبر 2014:"هواداران توافق با ایران مدعی هستند که رییس‌جمهوری آن کشور و وزیر امور خارجه‌اش رویه مسالمت جویانه ای را در پیش گرفته‌اند اما باید گفت که علیرغم تغییر لحن سیاست خارجی ایران اساس اهداف و برنامه‌های آن کشور در این عرصه تغییری نکرده است."
 
نتانیاهو ادعا می‌کند که رییس‌جمهوری ایران و وزیر امور خارجه آن کشور برای مذاکرات هسته‌ای قابل اعتماد نیستند. اما برخلاف ادعای او شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مقام معظم رهبری ایران با مذاکرات هسته‌ای و کار تیم ایرانی موافق هستند و جانب مخالفان مذاکرات را نگرفته‌اند و خواستار آن هستند تا ماموریت دیپلماتیک دولت روحانی با موفقیت به انجام رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین