کد خبر: ۲۸۹۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

آیا آمریکا اشتباه لیبی را در یمن تکرار خواهد کرد؟

جعفریان، رسول - دخالت های بیجای امریکا در مسائل لیبی سبب شد تا امروز بخش قابل توجهی از این کشور در اختیار داعش قرار گرفته و پایگاهی برای ویرانی هایی باشد که در شمال افریقا پیش می آید.
آفتاب‌‌نیوز : این در حالی است که آن زمان قدرت نیروهای تندرو در لیبی بسیار اندک بود و به هیچ روی با توان القاعده در یمن نیست. یمن نقطه ای است که نخستین حملات القاعده به منافع امریکا در آنجا روی داد و بخش های وسیعی از آن به دلیل موقعیت استراتژیک و غیر قابل دسترسی آن برای نیروهای نظامی دولتی در اختیار القاعده است. بنابرین هر نوع اشتباهی از سوی امریکا و قدرت های مداخله گر خارجی برای دور کردن یک نیروی توانمند مانند حوثی ها از صحنه سیاست یمن به معنای باز کردن راه برای القاعده و داعش خواهد بود.

این اشتباهی است که هیچ گاه جبران نخواهد شد و با قدرت یافتن القاعده در آن به دلیل راه های ارتباط دریایی که با شرق افریقا، شبه قاره و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد برای همه یک تهدید جدی خواهد بود .

اینجا منطقه ای است که کشورها نتوانستند جلوی دزدان دریایی را بگیرند و طبیعی است که هیچ کس نمی تواند در مقابل داعش بایستد. تنها یک نیروی مردمی مخالف با داعش والقاعده و جنگهای تکفیری می تواند امنیت نیم بندی برای این منطقه فراهم کند. دولت سعودی و قطر که سالهاست با سیاست های غلط خود همه منطقه را گرفتار زحمت کرده اند و مشکلات لاینحلی را در سوریه و عراق پدید آورده اند امروز برآنند تا یمن را هم برآشوبند تا در این آشفتگی خود در حاشیه امن باشند.

این کلاهی است که چند بار سر سیاستمداران جهانی رفته و همه از جمله امریکا و ترکیه در دام آن افتاده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین