کد خبر: ۲۹۰۰۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
لحظه‌به‌لحظه با مذاکرات هسته‌ای در لوزان

ظریف خبر داد: آغاز نگارش متن توافق، بعد از چهارشنبه

در آخرین روز از مهلت ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق هسته‌ای، گفت‌وگوها در لوزان سوئیس امروز نیز ادامه دارد. وزرای خارجه قدرت‌های بزرگ و نمایندگان ایران مذاکرات اتمی در لوزان سوئيس را در آخرین روز برای رسیدن به توافق سیاسی آغاز کردند.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی - امروز مهلت دستیابی به توافق هسته‌ای در لوزان سوئیس به پایان می‌رسد.

به گزارش آفتاب، مذاکرات امروز با نشست داخلی ۱+۵ و پس از آن با حضور تیم مذاکر‌ه‌کننده ایرانی آغاز می‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه لوزان را به مقصد مسکو ترک کرد اما پنج وزیر خارجه دیگر عضو ۱+۵ همچنان در لوزان حضور دارند.

-عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، گزارش‌ها در مورد آغاز نگارش سند سیاسی را تکذیب کرد. بعیدی‌نژاد نیز گفته است: همه بر این نظرند که به راه‌حل برسیم. هیچ توافقی نهایی نشده است. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: موضوعاتی که در سطح وزیران خارجه مطرح است ممکن است چارچوب فنی داشته باشد ولی ابعاد سیاسی مهمی دارد که وزرای خارجه روی آن وقت می‌گذارند.

-وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت که مسائل مهمی همچنان وجود دارد که باید حل شود.

-جان کری نیز با بیان اینکه مذاکرات سه‌شنبه ادامه دارد، گفته است: روزنه‌هایی ایجاد شده است. وزیر خارجه آمریکا گفت: روزنه‌های بیشتری روز دوشنبه در مذاکرات ایجاد شده اما هنوز موضوعاتی مورد مناقشه وجود دارد.

- یک پایگاه خبری غربی نوشت، «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره به نتیجه رسیدن مذاکرات تا روز سه‌شنبه، به زبان عربی گفت: انشاءالله.

- نشست وزیران خارجه  کشورهای ۱+۵ آغاز شد و سپس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی نیز به آن‌ها پیوستند. بدین ترتیب روز سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

-محسن رضایی گفته است: کارشکنی عربستان و رژیم صهیونیستی نتیجه‌گیری مذاکرات هسته‌ای را به تاخیر انداخته است.

-آنتوان ماریوتی خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در لوزان سوئیس از احتمال تمدید چندساعته یا چند روزه مذاکرات هسته‌ای خبر داده و در مورد مدت توافقنامه گفته است گروه ۱+۵ و تهران بر سر ۱۰ سال نخست نظر مشترکی دارند، اما مشکل بر سر سال یازدهم تا پانزدهم است. هیأت ایرانی توافقی را که فراتر از ۱۰ سال باشد قبول ندارد اما به‌طور مشخص فرانسه می‌خواهد توافق تا ۱۵ سال افزایش یابد. ماریوتی با اشاره به توافق قبلی ایران و کشورهای ۱+۵ که ساعت سه صبح بدست آمد، گفته است اگر لازم باشد طرف‌های مذاکره تا روز چهارشنبه هم مذاکره خواهند کرد. اگر پیشرفتی وجود داشته باشد شاید هم تا روز پنج‌شنبه باقی بمانند.

- نظرسنجی: شهروندان آمریکا از موضع ‌رئیس جمهور این کشور که خواستار دست‌یابی به توافق با ایران است،‌ حمایت می‌کنند. بر اساس نتیجه یک همه‌پرسی، اکثر آمریکایی‌ها خواستار توافق با ایران هستند. روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی آمریکا نظرسنجی‌ای درباره توافقنامه هسته‌ای با ایران انجام داده‌اند که بر اساس آن ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان از رسیدن به این توافقنامه حمایت کرده و ۳۱ درصد مخالف آن بوده‌اند.

- روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی نوشت:‌ با وجود موانع فراوان به نظر می رسد مذاکرات ایران موفقیت آمیز باشد.

-وزیران خارجه ایران و 1+5 به جز سرگی لاوروف برای دومین بار در ساعات اولیه روز سه شنبه 11 فروردین دیدار و گفت وگو کردند.

-حسین موسویان دیپلمات پیشین هسته ای ایران در میزگرد هسته ای دانشگاه هارواد آمریکا گفت: اگر برای امریکا ملاک معاهدات بین المللی باشد، در مساله هسته ای، معاهده ان پی تی معیار جهانی است. چنانچه آمریکا این معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذیرد، توافق با ایران قطعی و صد در صد است اما اگر تأمین خواست نتانیاهو مد نظر واشینگتن باشد، مذاکرات شکست خواهد خورد.

- آسوشيتدپرس نوشته است: ديپلمات‌های ارشد 1+5 امروز جلسه داخلی خواهند داشت و سپس با ظريف و هيأت ايرانی جلسه دارند. رويترز نیز از افزایش تلاش‌ها برای دستيابی به توافق مقدماتی خبر داده است.

- ایتارتاس: طرح کلی یک مصالحه درباره لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس تهیه شده است.

- رادیو فرانسه: وزیر امور خارجۀ روسیه که دیروز به مسکو بازگشته بود امروز بعد از ظهر برای شرکت در مذاکرات به لوزان بازمی‌گردد. سرگئی لاوروف لحظاتی پیش اعلام کرد: برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای به لوزان برمی‌گردم. وی که در ابتدا در مذاکرات حضور نداشت می‌گوید گفت‌وگوها شانس خوبی برای موفقیت دارد.

- عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفته است امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

-فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «ما برای رسیدن به نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.ما باید مراقب باشیم که ایران همچنان قابل بازرسی باشد و به‌طور دائم از دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای دور بماند.»

-بعد از جلسه عمومی وزیران امور خارجه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به همراه معاونان، مذاکرات فنی را برگزار کردند. در این جلسه عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن نیز حضور داشتند.

-فرانس24 از احتمال تمديد چندساعته يا چندروزه مذاکرات خبر داده است.

-یک دیپلمات ارشد غربی به رویترز گفت: «با اوضاعی که در خاورمیانه هست، و با وجود تندروهای ایران و کنگره، در صورت عدم توافق تا ۳۱ مارس یعنی امروز عملاً هیچ شانس دیگری برای ادامه مذاکرات نخواهیم داشت.»

-خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات مذاکره‌کننده در لوزان مدعی شده است که ایران و شش کشور عضو 5+1 در حال به پایان رساندن مذاکرات خود همراه با انتشار بیانیه‌ای هستند که حاوی جزئیات بیشتر در مورد چارچوب تفاهم شکل گرفته بین آنها نخواهد بود.

- مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، خبرهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرده و گفت که «چنین بحثی مطرح نشده است.»

- وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه فدریکا موگرینی صبح روز سه شنبه برای یک ساعت گفت‌وگو کردند. دومین دیدار وزیران خارجه در حالی اکنون در حال انجام است که اخباری مبنی بر انتشار بیانیه‌ای مشترک به همراه متنی غیررسمی در رسانه‌های غربی منتشر شده است. آسوشيتدپرس مدعی شده است که مذاکرات امروز با صدور بيانيه مشترک براي ادامه گفتگوها در فاز جديد برای حصول توافق جامع در تيرماه پايان می‌يابد. اين بيانيه همراه با اسناد الحاقی حاوی جزئيات بيشتر مذاکرات است که برخلاف 6 کشور، ايران هنوز اين اسناد را امضا نکرده است.

- قرار است پس از استراحتی کوتاه مذاکرات در سطح وزیران خارجه عصر روز سه شنبه از سرگرفته شود. منابع خبری مختلف غربی و خارجی حاضر در محل مذاکرات اعلام کرده اند که متن بیانیه پایانی مذکرات در حال بررسی و تکمیل توسط وزیران خارجه است.

- به گزارش پرس تی وی در گروه۱+۵ شکاف وجود دارد. چین و روسیه با برداشتن یکجای تحریم‌های سازمان ملل موافقند ولی مقامات اروپایی لغو تدریجی تحریم‌ها را می‌خواهند.

منبع نزدیک به مذاکرات گفته است: تصمیمی گرفته نشده وبحث‌ها همچنان ادامه دارد.

- سومین نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور با حضور موگرینی و معاونان پس از ۲ ساعت پایان یافت. همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر بر اساس برنامه، قرار بود امروز سه شنبه به تونس برود، به منظور تداوم حضور در مذاکرات هسته‌ای لوزان سفر خود به این کشور را لغو کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز نوشته است: جهان خود را برای شنیدن خبر درباره نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و احتمال دست‌یابی به توافق آماده می‌کند.

-ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه جان کاری به لوزان رفته است به خبرنگاران گفت: «مساله نهایی توافق با ایرانیان بر سر میزان ذخایر اورانیوم است».

-  لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه وارد ژنو شده است. وی دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد و به مذاکره کنندگان پیوست. صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور فرانسه در برلین نسبت به حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ ابراز امیدواری کرد.

- دویچه‌وله نوشته است: کشورهای غربی، از جمله آلمان امیدوارند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها روابط تجاری خود با ایران را گسترش دهند.

- سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که جلسه نهایی وزیران خارجه امشب یا عصر برگزار می شود؟ اظهار کرد: درباره این موضوع در حال صحبت هستیم. کمالوندی تاکید کرد که اختلاف ها به حداقل رسیده است.

 - برخی رسانه‌ها نوشته‌اند: بهای نفت خام در جهان در راستای مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران یک دلار و ۱۴ سنت کاهش پیدا کرد. نفت خام اکنون بشکه‌ای ۵۵ دلار فروخته می‌شود. همچنین بهای دلار در تمام هفته گذشته در ایران سیل نزولی داشته است. دلار به نسبت دو روز گذشته ۱۱۰ تومان ارزان‌تر شده و بهای خرید دلار در بازار ارز تهران امروز ۳۲۳۵ تومان بود.

-بعیدی نژاد گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم. مسائلی همچون تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و مسائل مربوط به غنی سازی مطرح است و امیدواریم در مراحل پایانی راه حل‌ها را پیدا کنیم. ممکن است امشب تا ساعات طولانی مذاکرات ادامه یابد تا موضوعاتی که هنوز راه حل‌هایی برای آن پیدا نشده بررسی شود. زمانی توافق حاصل می‌شود که همه موضوعات حل شود. تا زمانیکه لازم باشد مذاکره می‌کنیم. وی همچنین گفته است: بسیاری از جنبه‌های موضوع تحریم تا به حال حل و فصل شده از جمله اینکه تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه باید برداشته شود و بسیاری از جزئیات تدوین شده است.الان در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که مسائل محدود مربوط به تحریم‌ها در کنار چند موضوع از جمله تحقیق و توسعه کار می‌کنیم و امیدواریم با حل این چند موضوع کل بحث تحریم‌ها حل و فصل شود.

- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری گفته است: مذاکرات هسته‌ای اگر لازم باشد و مفید باشد فردا هم ادامه خواهد یافت. سخنگوی باراک اوباما در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه زمانی مذاکرات تمدید ادامه می‌یابد،‌ گفت:‌« این موضوع معنا ندارد اگر ما در حال تعامل جدی از سوی طرف مقابل باشیم،‌ مذاکرات را یکباره پایان دهیم».

-دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند که اگر دستیابی به توافق نزدیک باشد، مذاکرات تا روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد یافت. برخی رسانه‌ها نیز نوشته‌اند که وزیر خارجه چین در حال ترک محل مذاکرات است. 

-بسیاری از موضوعات تحریم حل و فصل شده و در مسائل محدود که مربوط به جزئیات است و بحث تحقیق و توسعه این موضوعات به طور کامل حل و فصل شود. فابیوس گفته است: داریم پیشرفت می کنیم اما مداکرات بسیار پیچیده و سخت است و ادامه دارد.

-وزیر خارجه چین در میانه دور چهارم مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5، از اتاق مذاکرات خارج شد و ساعتی بعد هتل محل مذاکرات را ترک کرد.

-جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که درصورت عدم دستیابی به چارجوبی برای توافق سیاسی تا پایان روز سه‌شنبه، آمریکا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد. وی همچنین گفت که آمریکا در صورتی با تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق موقت موافق است که روند گفت‌وگوها سازنده باشد. همزمان ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید هنوز چندین موضوع دشوار باقی مانده است اما در روزهای اخیر مذاکرات به حد کافی پیشرفت داشته‌ که بتوان مهلت آن را تا روز چهارشنبه تمدید کرد.

-وزیران خارجه ایران و 1+5، به جز چین، برای پنجمین بار در ساعات پایانی سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند.

اخبار مرتبط با روز چهارشنبه 12 فروردین ماه را در ادامه می خوانید...

-یک مقام ایرانی، اخبار مربوط به دادن مهلت به ایران برای تصمیم‌گیری تا طلوع صبح را تکذیب کرد.این مقام ایرانی ضمن تکذیب شایعات درباره مهلت دادن به تیم ایرانی برای تصمیم‌گیری تا طلوع آفتاب، گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما وجود ندارد.

-بی‌بی‌سی گزارش داد که در جلسه مذاکره‌کنندگان آمریکایی به ریاست جان کری با باراک اوباما و تیم امنیتی وی، که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان آخرین اخبار و روند مذاکرات قرار گرفت.

-وزیر خارجه روسیه گفت که ایران و 1+5 بر روی مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند.سرگی لاوروف در جمع خبرنگاران روسی ادامه داد: کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند. وی همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

-وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت‌های خوبی در صحبت‌ها بوده اما تصمیم گرفتیم بقیه کار را از صبح چهارشنبه از سر بگیریم و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم.محمدجواد ظریف در پایان ششمین روز مذاکرات برای دقایقی به جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی آمد و ضمن عرض خسته نباشید به آنها، درباره رفع اختلاف‌ها گفت: در اکثر موضوعات، راه‌حل‌ها کاملاً مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش (متن توافق جامع) شروع شود.

-فابیوس محل مذاکرات را به مقصد کشورش ترک کرد اما گفته شده است که اگر ضروری باشد، وی به لوزان بازمی‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
بزودی میفهمند خبری نخواهد شد و باز کری و ظریف و نیاک سالیان دراز برروی جزییات توافق ؟! صحبت خواهند کرد!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین