کد خبر: ۲۹۰۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
در گفت و گو با سی.ان.ان/

موسویان : ایران هیچ محدودیتی فراتر از ان.پی.تی را نخواهد پذیرفت

سید حسین موسویان مذاکره کننده هسته ای ارشد پیشین ایران گفت : اگر توافقی انجام نشود، ایران به برنامه هسته ای خود در چارچوب معاهده ان.پی.تی ادامه خواهد داد و هیچ محدودیتی فراتر از ان.پی.تی را هم نخواهد پذیرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، وی در گفت و گویی زنده با شبکه سی.ان.ان آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا رهبری ایران مخالف توافق است؟ اظهارکرد: رهبری ایران با توافق هسته ای موافق است؛ قدرت های جهانی به خوبی می دانند که رهبری از مذاکرات و تیم هسته ای قاطعانه حمایت کرده است.



او با تاکید بر اینکه رهبری ایران با همه تعهدات ایران در قالب معاهده ان.پی.تی موافق است، اظهارکرد: حتی برای اثبات حسن نیت ایران و اعتماد به جامعه جهانی، با برخی اقدامات فراتر از ان.پی.تی برای یک دوره مشخص هم مخالفت نکرده است اما رهبری ایران زیر بار زیاده خواهی ها و درخواست های غیر منطقی قدرت های جهانی که خارج از چهارچوب مقررات بین المللی باشد، نخواهد رفت.

موسویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر توافق انجام شود، آیا جهان میتواند به ایران برای اجرای این توافق اعتماد کند؟ گفت: به آمریکا، قدرت های جهانی و آژانس بین امللی انرژی اتمی ثابت شده است که بعد از توافق هسته ای نوامبر 2013، ایران کامل و دقیق به تمام تعهدات خود عمل کرد؛ امروز هم آنها مطمئن هستند که اگر ایران توافقی را امضا کند، آن را کامل اجرا خواهد کرد.

وی درباره وضعیت کنونی مذاکرات گفت: از نظر من مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به 'نقطه غیر قابل بازگشت' رسیده و دیر یا زود، توافق هسته ای انجام خواهد شد.

او افزود: طرفین در حال تهیه یک بیانیه مشترکی هستند که بر پیشرفت ها ی حاصله صحه گذاشته و ادامه مذاکرات تا حصول توافق جامع هسته ای در جوئن - جولای 2015 را تایید کند؛ توافق هسته ای آغازی برای شروع روند ختم خصومت های کهنه ایران و آمریکا خواهد بود و این توافق به ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی کمک می کند.

موسویان همچنین در گفت و گو با رادیو سراسری 'تیک وی' آمریکا با ابراز خوشبینی نسبت به نتایج مذاکرات گفت: هم برنامه هسته ای ایران و هم مذاکرات، هر دو به 'نقطه غیر قابل بازگشت' رسیده است.

وی افزود: دو طرف روی اصول اساسی به تفاهم رسیده اند و آن اینکه ایران حداکثر شفافیت و راستی آزمایی روی برنامه هسته ای خود را خواهد پذیرفت، اطمینان های لازم در مورد عدم ساخت بمب هسته ای را خواهد داد و قدرت های جهانی هم رفع تدریجی تحریم ها و انجام غنی سازی در داخل خاک ایران را خواهند پذیرفت و در مورد کم و کیف جزییات مذاکره می کنند.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان گریز اظهارکرد: برداشت من این است که دوره اعتماد سازی احتمالا یک دوره 10 ساله و زمان عدم گریز به سمت بمب هسته ای هم یکساله خواهد بود.

موسویان درباره اینکه آیا ایران به عدم ساخت بمب متعهد خواهد بود؟ گفت: ایران همیشه به عدم ساخت بمب هسته ای متعهد بوده است، حتی بعد از انقلاب، ایران برنامه های گسترده هسته ای شاه و آمریکا را لغو کرد اما یک نیروگاه نیمه ساخته داشت که آمریکا هم با نیروگاه ایران و هم با تامین سوخت از بازارهای جهانی مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا ایران را مجبور به خود کفایی و انجام غنی سازی برای تامین سوخت مورد نیازش کرد، افزود: ایران برای ختم خصومت با غرب و همکار برای صلح و ثبات و امنیت منطقه اولویت قائل است و آرزوی ساخت بمب هسته ای و ورود به داخل کلوپ هسته ای جهان را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین