کد خبر: ۲۹۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
بروجردی در جمع خبرنگاران:

اجرای پروتکل الحاقی به مصوبه مجلس نیاز دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که تصویب پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد.
آفتاب‌‌نیوز : وی درعین حال گفت: ملاک اظهار نظر‌های ما حرف‌های تیم مذاکره کننده ایرانی است، ما به تیم مذاکره کنندمان اعتماد داریم و به آمریکایی‌ها بی‌اعتمادیم، به همین دلیل ملاک ما حرف‌های آنها نیست.

به گزارش ایسنا، علاء الدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی در خصوص جزییات بیانیه لوزان پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد گفت: 10 سال گذشته که دولت به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد اعلام کردیم که اگر موضوع هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شود دولت را مکلف خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. آنها موضوع را به شورای امنیت منتقل کردند و ما نیز مصوب و دولت را مکلف کردیم؛ به همین دلیل در آن زمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد.

بروجردی ادامه داد: بنابراین اجرای پروتکل الحاقی حتما به مصوبه مجلس نیاز دارد و این چیزی است که رسما تیم مذاکره کننده اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاد آور شد: در ده سال گذشته به این دلیل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت مشروط متوقف کردیم که اگر این موضوع از شورای حکام به شورای امنیت منتقل شود باید این اتفاق بیفتد. فرض بر این است که با لغو شدن 6 قطعنامه مجددا وضعیت مساله هسته‌ای ما از شورای امنیت خارج و به حالت عادی برگردد که این شرایط قبل از مصوبه مجلس است. بر این اساس است که می‌توان گفت: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به صورت موقت همان وضعیت ده سال قبل را طراحی می‌کند.

بروجردی در ادامه در خصوص این که آیا نمایندگان مجلس با تصویب پروتکل الحاقی موافقت می‌کنند گفت: این موضوع در مقطع فعلی مطرح نیست و حتما در زمان خواست خود بحث می‌شود اما نظرات مخالف در مجلس فراوان است و حتما یک راه همواری برای چنین مصوبه‌ای در مجلس وجود ندارد.

جمهوری اسلامی وارد باشگاه کشورهای دارای فعالیت صلح آمیز هسته‌ای شدند

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه امروز کمیسیون گفت: قطعا در این جلسه بحث‌هایی در مورد بیانیه لوزان مطرح خواهد شد و بعد از آن موضع کمیسیون در این رابطه اعلام می‌شود.

بروجردی همچنین به روند مذاکرات در طول یک سال و نیم گذشته اشاره و اظهار کرد: بعد از موافقت نامه ژنو و بر اساس برنامه‌ای، مقرر شد که مذاکرات فشرده‌ای با مجموعه‌ی کشورها به صورت انفرادی صورت گیرد، بر این اساس دهها ساعت مذاکره با آمریکایی‌ها انجام شد و آمریکایی‌ها خود محور مشکلات تحمیلی به ملت ما در عرصه‌ی هسته‌ای هستند.

همچنین با سایر کشورهای عضو1+5 مذاکرات جداگانه ‌ای صورت گرفت و مذاکرات در نهایت با تمامی کشورهای عضو این گروه انجام شد.

وی ادامه داد: تعامل و مذاکره برای حصول به یک توافق با داد و ستد همراه است یعنی ما باید ضمن حفظ منافع ملی‌مان بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی برخی از محدودیت‌ها را به صورت منطقی پذیرا باشیم، البته این یک نرم جهانی است و کشورهایی همچون ژاپن چنین مسیری را طی کردند آنها نیز چالش‌های فراوانی با آژانس برای رسیدن به مرحله‌ی داشتن فعالیت هسته‌ای بدون محدودیت داشته‌اند.

بروجردی با تاکید بر این که حفظ دستاوردهای ملی در عرصه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای برای ما مهم است، گفت: استفاده از ظرفیت دانشمندان و متخصصان داخلی و استمرار سیاست گذاری از وظایف سازمان انرژی اتمی است که حفظ آن مساله‌ی مهمی برای ما به شمار می‌آید.

به گفته‌ی وی، چالش جدی مثلا در اراک وجود داشت که آمریکایی‌ها اصرار داشتند آب سنگین ازگردونه این طرح مهم حذف شود آن هم در شرایطی که کارخانه آب سنگین سالهاست که به تولید آب سنگین می‌پردازد، طبیعتا خارج کردن آن از گردونه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

در نهایت، طرف مقابل پذیرفت که با حفظ آب سنگین این رآکتور و با حداقل خروجی پلوتونیوم اراک به کار خود ادامه دهد وبه نوعی دغدغه‌ی آنها نیز مرتفع شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اصل حفظ ظرفیت غنی سازی و به رسمیت شناختن آن یکی از دستاوردهای مهم حاصل شده در مذاکرات است گفت: ادبیات آمریکایی‌ها و آقای اوباما در گذشته این گونه بود که نباید ایران غنی‌سازی انجام دهد و به همین علت شش قطعنامه علیه ما صادر کردند اما اکنون مواضعشان چرخش واقعی داشته آنها غنی سازی را رسما پذیرفته و قبول کردند به طوی که بعد از صدور بیانیه رئیس جمهور آمریکا در اولین اعلام موضع به پذیرش این حق اعتراف کرد.

بروجردی تاکید کرد که عملا جمهوری اسلامی وارد باشگاه کشورهای دارای فعالیت صلح آمیز هسته‌ای البته منهای تولید بمب هسته‌ای شدند.

مجلس نحوه‌ی اجرای تعهدات طرف مقابل را رصد می‌کند

وی با بیان این که ما نسبت به اقدام آمریکایی‌ها برای تلاش جهت ساخت بمب‌های هسته‌ای معترضیم گفت: آمریکایی‌ها خلاف ماده 6 عهدنامه ان‌پی‌تی به ساخت بمب‌های جدید هسته‌ای رفتند که این یک تخلف آشکار و خلاف تعهدات بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: اگر آمریکایی‌ها طبق بیانیه لوزان به تعهدات خود عمل کنند و 6 قطعنامه تحمیلی به ایران بر اساس آن ملغی شوند، تحریم‌ها یعنی تحریم‌های شورای امنیت ، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز لغو خواهد شد، ما لغو یک جا و فوری تحریم‌ها را مد نظر داریم، این همان موضوعی است که مسئولان تیم مذاکره کننده اعلام کردند، انتظار می‌رود در مقابل مجموعه امتیازاتی که جمهوری اسلامی می‌دهد آنها نیز به حق هسته‌ای‌ ما و حفظ توانمندی‌های هسته‌ای پایبند باشند.

وی تاکید کرد:‌ اگر به هر دلیلی طرف مقابل از اجرای تعهدات سر باز کند وخلف وعده کند برای ما قابل قبول نخواهد بود، طبیعتا مجلس دراین شرایط به موضوع ورود پیدا کرده و کلیات طرحی را که در سال گذشته به تصویب رساند و امسال نیز بررسی جزییات آن را در کمیسیون امنیت در دستور دارد مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:‌ اگر طرف‌های غربی بخواهند به تحریم‌های خود علیه ایران ادامه داده و ظلم علیه ملت ایران تحمیل کنند، تکالیف جدیدی برای دولت ایجاد می‌کنیم، برای ما قابل قبول نیست که محدودیت‌ها را پذیرفته اما طرف مقابل تعهدات را اجرا نکند؛ این یک جاده دو طرفه است، ما در مجلس وضعیت را رصد می‌کنیم قطعا بیانیه لوزان که قرار است در 11 تیر ماه به صورت یک توافق نامه حقوقی الزام آور درآید برای دو طرف لازم‌الاجرا خواهد بود.

به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تاکید بر این که به لحاظ حقوقی بیانیه‌ی لوزان الزام آور نیست گفت: تا زمانی که این بیانیه به سمت یک متن حقوقی نرود مفاد آن لازم‌الاجرا نیست. قرار است این متن تا 11 تیر ماه آماده شود و طرفین برای اجرای آن به توافق برسند، قطعا بحث ما در توافق یک مرحله‌ای بودن برداشتن تحریم‌ها در توافق است.

بروجردی در مورد وضعیت فردو بر اساس بیانیه‌ی لوزان گفت: فردو را به دلیل پدافند غیر عامل ایجاد کردیم به همین خاطر مقرر شد که هزار دستگاه سانتریفیوژ وجود داشته باشد که اگر تخطی صورت گرفت ما چنین ظرفیتی را داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم، عملا فردو یک نوع بازدارندگی دارد.

وی افزود:از طرفی ظرفیت نطنز نیز محدود است و در کنار آن بر اساس گزارشی که اعلام شده کار تحقیقاتی پیشرفته‌تری از نوع سانتریفیوژ IR8 به صورت فعال و مستمر انجام می‌شود، انجام این کار تحقیقاتی برای ما مهم است.

بروجردی در مورد لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای گفت: بارها اعلام شده که مذاکرات صرفا در موضوع هسته‌ای است. طبیعتا تحریم‌هایی که به غیر از فعالیت‌های هسته‌ای برای ایران تحمیل شده است در این محدوده قابل تعریف نیست، البته تحریم‌های اصلی مربوط به مساله‌ی هسته‌ای ما یعنی تحریم‌های نفتی و بانکی است و طبق توافق نهایی باید ملغی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه میزان تعهدات طرفین با یکدیگر هم‌وزن است گفت: طرف مقابل در بیانیه لوزان که به توافق نهایی منجر می‌شود تعهد کرده که شش قطعنامه شورای امنیت را لغو و موضوع هسته‌ای را از شورای امنیت خارج کند وبه شورای حکام بفرستد، در این شرایط یکجا و فوری تحریم‌ها لغو می‌شود و این موضوعی است که رسما تیم مذاکره کننده اعلام کرده است.

وی افزود: در چنین شرایطی ما می‌توانیم براساس ظرفیت‌هایمان کار تحقیقاتی خود را ادامه دهیم، تعهدات ایجاد شده یک جاده دو طرفه است که اگر طرف مقابل بخواهد از آن عدول کند ما هم متقابلا رفتار خواهیم کرد، با این نکته که شتاب ما در فعالیت صلح آمیزهسته‌ای نسبت به ده سال قبل بسیار با سرعت و با توان شده و می‌توانیم به توانمندی‌هایی برسیم که طرف مقابل از آن پرهیز دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد:‌طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و به آمریکایی‌ها بی‌اعتمادیم، ملاک ما حرف‌های طرف مقابل نیست بلکه ملاک ما اظهارات تیم مذاکره کننده ایرانی است.

آمریکایی‌ها از ادبیات خاصی برای قانع کردن رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در مورد فکت شیت و توضیحات آمریکایی‌ها در مورد بیانیه لوزان گفت: آمریکایی‌ها برای قانع کردن افکار عمومیشان و دوستانشان در منطقه و رژیم صهیونیستی ادبیات خاصی را در مورد مذاکرات دنبال کردند، اما آنچه باید با دقت دنبال شود مطالبی است که توسط تیم مذاکره کننده مطرح شده است، قطعا متنی که قرار است تا 11 تیر ماه به صورت توافق و نهایی شود متن لازم‌الاجرا است و دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند چیزی غیر از آن را مطرح کنند.

بروجردی همچنین در خصوص نظر مجلس در مورد بیانیه لوزان گفت: به برکت انقلاب اسلامی جامعه ما جامعه آزاد است و نمایندگان نیز به تبع آن حق اظهار نظر دارند، نظرات متفاوت است، آنچه در این بین مهم است این است که امسال را مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی بین دولت و ملت نامگذاری کردند ونمایندگان نیز بر همین اساس مذاکراتی با مسئولان دولتی بخصوص تیم مذاکره کننده خواهد داشت و آنها را خواهند شنید و به تبع آن نظرات مجلس نیز منتقل می‌شود.

وی گفت که این کار امروز از جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه با وزیر امور خارجه کلید خواهد خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین