کد خبر: ۲۹۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

واکنش 8 نماینده مجلس به بی‌حرمتی به زائران بیت الله الحرام

آنها هم اهل مکه رفتن هستند، اما می‌گویند جنبه اجتماعی حج عمره حساب این سفر زیارتی مستحب را از واجب حج تمتع جدا می‌کند، پس امروز باید فلسفه حج را مورد توجه قرار دهیم و اراده خداوند را در ارزش نهادن به شان و جایگاه شرافت و عزت انسانی ملاک عمل قرار دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
هشت نفر از نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی جداگانه نسبت به بی حرمتی پلیس عربستان سعودی به زائران ایرانی در فرودگاه جده، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا واکنش نشان دادند که این اظهارنظرها البته امروز با تعلیق رسمی حج عمره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که یک بار به حج تمتع و سه بار به حج عمره مشرف شده است با توجه به اتفاق اخیر پیش آمده، می‌گوید: احترام به آبروی مسلمان بالاتر از حرمت کعبه اعلام شده و لذا آنجا که احساس می‌شود تعرضی انجام شده و یا رفتاری موجب می‌شود که عزت مسلمانان زیر سوال برود طبیعتاً باید عکس‌العمل نشان داد.

ما کعبه و مکه را دوست داریم و جای جای آن خاک را به یاد پیامبر (ص) و آل الله سیر می کنیم اما آن‌ها این موضوع را دوست ندارند لذا اگر قرار باشد حتی یک ایرانی مورد تعرض قرار گرفته و یا احترامان از بین برود بر اساس وظیفه و نه از روی "پز" هیچکس نباید به حج برود.

اسماعیل کوثری، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه یک بار به حج عمره و یک بار هم در طول عمر خود به تمتع مشرف شده است، بی احترامی به زوار ایرانی را به هیچ وجهه پذیرفتنی ندانست و گفت: مردم ما هم کاملا این آمادگی را دارند که عمره تعلیق شود؛ ایرانیان هیچ گاه قبول نمی‌کنند که عزت خودشان را زیر پا بگذارند آن هم برای یک کار غیرواجب! سعودی ها هم باید بدانند مسئله زوار یک مسئله سیاسی نیست بلکه یک زیارت است که بعد معنوی دارد.

عربستان هم در حمله به یمن یک اشتباه بزرگ و استراتژیک مرتکب شده است و هم در رابطه با این مسئله که با برخوردهای بد خود مردم ما را نسبت به خودشان بدبین کرده‌اند.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم که در دوره نمایندگی اش اصلا به حج نرفته است می گوید: پیش از دوره نمایندگی، دو بار به حج عمره مشرف شدم یک بار در دوران دانشجویی به عنوان جایزه دانشجوی برتر و یک بار دیگر هم از طرف سازمان مربوطه ای که درآن کار می کردم.

این اتفاق شنیع ترین نوع اتفاقی بود که می‌توانست رخ دهد و حداقل رونمایی شد و به اطلاع مردم رسید هرچند که قبل از این هم نگرانی‌هایی از نحوه برخورد مجموعه شورتی‌ها و برخی سوء‌استفاده کنندگان و فرصت طلبان در حج تمتع و عمره نسبت به زائرین ایرانی وجود داشت، اما این اقدام اخیر نشان از این دارد که باید در موضوعی که امری مستحبی است تصمیم گیری جدی شود.

بر اساس برآوردی که می‌شود ایران سالانه پنج میلیارد دلار با رفت و آمدهایی که به حج دارد به اقتصاد عربستان کمک می‌کند، هرچند که دیدگاهی هم معتقد است از این سفرها استفاده‌های فرهنگی می کنیم اما عزت ملی و منزلت مردم و کرامت آن‌ها در این اتفاقات به هیچ عنوان نباید مورد خدشه قرار گیرد و لازم بود که دیپلماسی ما به صورت رسمی برخورد جدی با این اقدام داشته باشد حتی ما مطرح کرده بودیم که اگر دیپلماسی رسمی ما برای تاخیرش دلیلی دارد اجازه دهند که دیپلماسی خیابانی و عمومی ما پاسخ دندانشکنی به آن‌ها دهند و برای همیشه این موضوعات را برچیند.

باید شرایط برای حفظ امنیت زائرین ایرانی در عتبات عالیات ، مکه و مدینه و سایر مراکز مقدسی که مردم برای زیارت مشرف می‌شوند هم از لحاظ شخصی و هم از لحاظ حیثتی و جانی تامین شود، در غیر این صورت هزینه هایی به شخصیت اجتماعی ملت ایران وارد می‌شود.

عبدالرضاعزیزی، نماینده شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار تاسف از هتک حرمت زائران ایرانی در فرودگاه جده هم می‌گوید: سه سال پیش برای حج عمره به همراه همسرم ثبت نام کردم اما با اتفاقی که افتاده است تصمیم گرفته‌ایم که به خاطر اعلام اعتراض، مبلغ فیش‌های حج خود را برای محرومان به بهزیستی تقدیم کنیم.

او گفت: من هم جانباز هستم و هم نماینده و از این دو طریق طی این سالها می‌توانستم به حج بروم اما تاکنون به این سفر نرفته‌ام چون اعتقاد دارم که اگر قرار باشد من و همسرم به حج برویم باید یک زن و شوهر روستایی را از هواپیما پیاده کنند و من هیچ گاه نخواستم چنین کاری کنم، لذا ثبت نام کرده بودیم تا نوبتمان شود آن هم که کنسل شد!

محمد دهقان نماینده طرقبه و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که به گفته خودش تاکنون دو یا سه بار به حج عمره رفته و یک بار هم به تمتع مشرف شده است، می‌گوید: پیش از دوران نمایندگی ام به این سفر رفته ام و هم اکنون هم به این اعتقاد هستم که مسائل شرعی را باید مراجع مربوطه نظر بدهند و نظر شخصی من خیلی در این زمینه مهم نیست.

علیرضا محجوب هم که نماینده قشر کارگر در مجلس است می گوید: یک بار برای همیشه در سن 23 سالگی به این سفر رفته‌ام و با اینکه چندین بار اسمم برای تشرف به این سفر درآمد و دعوت شدم، نرفتم! با اتفاق پیش آمده هم دیگر برای هیچ کس جایز نیست که به حج عمره برود و باید تمام هزینه های این سفر برای تامین جهیزیه جوانان و فقرا صرف شود.

به گزارش ایسنا، حسین طلا نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی که به گفته خودش یک بار به حج عمره و دو بار هم به حج تمتع مشرف شده است و در آن دوران هم نماینده نبوده است گفت: امسال هم برای حج تمتع فیش دارم اما اگر رفتار سعودی همچنان بی حرمتی به ملت ایران باشد به احترام مردم عزیز و به خاطر جایگاهی که ملت مسلمان دارند به این سفر نمی روم.

هیچ ایرانی چنین بی حرمتی را قبول نخواهد کرد و قطعاً وظیفه همه ما است که حرمت ایران اسلامی را رعایت کنیم.

حسن کامران نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: در بیست سالی که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم نه سفر خارج رفتم و نه حج عمره و تنها یک بار به حج تمتع رفتم. با این اتفاقی هم که افتاده همه ایرانیان باید غیرت به خرج داده و به عمره نروند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین