کد خبر: ۲۹۳۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

1.5 ميليون افغاني غير مجاز در ايران

ذوالفقاری افزود: اسناد و مدارکی داریم که اثبات می کند روزانه هزار و 500 افغانی به طور غیرقانونی وارد کشورمان می شوند.
آفتاب‌‌نیوز : معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: هم اکنون حدود 1و نیم میلیون افغانی به صورت مقیم قانونی و یا پناهنده در کشومان حضور دارند که معادل همین تعداد هم به صورت غیرمجاز در کشورمان به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین ذوالفقاری در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، افزود: دفتر کمیساریا را در جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین شریک خود در ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به پناهندگان می دانیم.

وی با اشاره به اینکه در 35 سال اخیر به طور مداوم با کم ثباتی در برخی کشورهای پیرامونمان مواجه بوده ایم، گفت: بر همین اساس حدود سه میلیون افغانی در کشورمان حضور دارند که نیمی از این تعداد حضورشان غیرقانونی و غیرمجاز است.

ذوالفقاری افزود: اسناد و مدارکی داریم که اثبات می کند روزانه هزار و 500 افغانی به طور غیرقانونی وارد کشورمان می شوند.

وی با اشاره به اینکه در 34سال اخیر خدمات فراوانی به پناه‌جویان افغانی ارائه شده است، گفت: 17 هزار و 705 افغانی در دانشگاه های کشور ما فارغ التحصیل شده اند و هم اکنون 11 هزار دانشجوی افغانی نیز در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر کشور افزود: 360 هزار دانش آموز افغانی هم در مقاطع مختلف در کشورمان در حال تحصیل هستند.

ذوالفقاری گفت: سال گذشته 220 هزار نفر از دانش آموزان افغانی را تحت مشاوره های درمانی قرار دادیم و قرار است امسال نیز 940 هزار نفر پناهجو تحت بیمه درمانی قرار ‌گیرند.

وی افزود: هم اکنون 360 هزار شغل به طور قانونی به افغانستانی‌های مقیم ایران اختصاص دارد و به همین تعداد هم به طور غیرمجاز در ایران شاغل هستند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه هیچ تبعیضی میان دانش آموزان با پناهندگان افغانی وجود ندارد، گفت: امروز هزینه هایی از دانش آموزان کشورمان بابت همیاری در مدارس دریافت می شود که بسیار کمتر از این را از پناه‌جویان افغانی دریافت می کنیم.

ذوالفقاری افزود: در محاکم و در ادارات ما نیز هیچ گونه تبعیضی وجود ندارد .

وی با اشاره به جنایت برخی صاحبان قدرت جهانی در کشورهایی چون سوریه، عراق، یمن، پاکستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: بیشتر این تفرقه ها به نام اسلام صورت گرفته است.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش به سیاست های دولت جدید افغانستان برای حل مسائل پناهندگان در ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: آنان در پی این هستند که اتباعشان به طور داوطلبانه به کشور بازگردند.

ذوالفقاری گفت: تا زمانی که در داخل افغانستان جاذبه ای برای بازگشت فراهم نشود هرگونه راه حلی به نتیجه منجر نخواهد شد.

وی افزود: سال گذشته 500 هزار نفر پناه‌جوی افغانی را که غیر مجاز وارد کشور شده بودند از مرزها عبور دادیم و این برای ما بسیار هزینه بر است.

ذوالفقاری گفت: بر اساس توافق جامعی که تا سه ماه آینده نهایی می شود، به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد تا حضور هر فرد افغانی در ایران کاملاً بر اساس قانون باشد.

معاون وزیر کشور افزود: مشکل اساسی ما حضور غیرقانونی مهاجران افغانی است و از مسئولان دولت افغانستان خواسته ایم دانشجویان افغانی تحصیل کننده در ایران را در توسعه و بازسازی افغانستان به کار گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین