کد خبر: ۲۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۵

ايران و ونزوئلا برادرند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بی بی سی ،چاوز که در پايان ملاقات با يک هيات ايرانی صحبت می کرد، اظهار اميدواری کرد که در ماه ژانويه به ايران سفر کند.

هيات ايرانی جهت بحث و گفتگو درباره تقويت روابط دو کشور و شرکت در سومين نشست مشترک اقتصادی بلندپايه ايران و ونزوئلا به کاراکاس سفر کرده است.

سرپرستی اين هيات را عليرضا طهماسبی، وزير صنايع و معادن ايران برعهده دارد.

آمريکا پيش از اين نيز نسبت به روابط نزديک رييس جمهوری ونزوئلا با ايران و کشورهايی چون ليبی و کوبا اظهار ناخشنودی کرده بود.

هوگو چاوز از حق ايران برای دنبال کردن يک برنامه هسته ای حمايت کرده است.

در ماه سپتامبر که شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در جلسه خود در وين قطعنامه پيشنهادی اتحاديه اروپا عليه ايران را به تصويب رساند، ونزوئلا تنها کشوری بود که به اين قطعنامه رای مخالف داد.

از ميان 35 عضو شورای حکام، 22 کشور به اين قطعنامه رأی مثبت دادند، دوازده کشور رأی ممتنع و يک کشور رأی مخالف.

يمن، الجزاير، برزيل، چين، مکزيک، نيجريه، پاکستان، روسيه، آفريقای جنوبی، سريلانکا، تونس و ويتنام به قطعنامه رأی ممتنع دادند و تنها کشوری که رأی مخالف داد ونزوئلا بود.

موافقان قطعنامه نيز آرژانتين، استراليا، بلژيک، کانادا، اکوادور، فرانسه، آلمان، غنا، مجارستان، هند، ايتاليا، ژاپن، کره، هلند، پرو، لهستان، پرتغال، سنگاپور، اسلواکی، سوئد، بريتانيا و آمريکا بودند.

اين قطعنامه به شورای حکام امکان می داد که پرونده اتمی ايران را برای رسيدگی به شورای امنيت سازمان ملل متحد بسپارد.

اما اين آژانس در جلسه 24 نوامبر خود تصميم گرفت ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را فعلاً به تعویق بیندازد تا شاید ايران و اتحاديه اروپا بتوانند برای حل اختلاف خود بر سر فعاليت هسته ای اين کشور راهی بيابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین