کد خبر: ۲۹۵۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

جنوب تهران هر سه سال، یک متر فرونشست می‌کند/17 استان کشور در معرض بحران آب هستند

مشاور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زلزله شناسی و شبکه شتاب‌ نگاری با بیان اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت استان‌های تهران و البرز در بافت فرسوده و نزدیک به گسل‌های فعال زندگی می‌کنند، گفت: در جنوب غربی تهران هر سه سال یک متر فرونشست زمین دیده می‌شود که این امر مقدمه‌ای برای افزایش آسیب پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مهدی زارع در نشست علمی برنامه‌ سازمان ملل برای کاهش ریسک سانحه با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی سندای 2015 که با حضور هفت هزار و 500 نفر برگزار شد، افزود: در این کنفرانس توجه ویژه‌ای به کاهش ریسک سوانح و تغییرات اقلیمی شد و تاکید شد که هیچ تهدیدی بزرگتر از تغییر اقلیم انسان امروز را تهدید نمی‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده در این کنفرانس حدود 70 درصد خسارات و 90 درصد تلفات سوانح طبیعی در کشورهای در حال توسعه است که بخش زیادی از این خسارات ناشی از تغییرات اقلیم می‌شود.

مشاور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زلزله شناسی و شبکه شتاب‌ نگاری حرکت از سمت کاهش ریسک به سمت تاب آوری در برابر همه سوانح طبیعی را از دیگر تاکیدات این کنفرانس سندای نام برد و خاطر نشان کرد: در برنامه‌های کاهش ریسک، سوانح به صورت مجزا دیده می‌شود در حالی که باید این سوانح به صورت یکپارچه دیده شود مانند پدیده فرونشست در جنوب غربی تهران.

وی دراین زمینه توضیح داد: در جنوب غربی تهران هر سه سال یک متر فرونشست زمین دیده می‌شود که این امر تخریب تدریجی ساختمان‌ها را به دنبال دارد ضمن آنکه فرونشست زمین مقدمه‌ای برای افزایش آسیب پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله است.

زارع، خشکسالی را از دیگر سوانح طبیعی دانست که ایران با آن مواجه است و گفت: در حال حاضر 17 استان کشور در برابر تهدید کم آبی و بحران آب قرار دارند که برای رفع اثرات این بحران‌ها نیاز به مدیریت کاهش ریسک دارد که این امر یک فرآیند علمی است.

زارع با بیان اینکه در کنفرانس سندای 2015 چارچوبی برای کاهش ریسک سوانح در نظر گرفته شد، اضافه کرد: این چارچوب مبتنی بر توسعه پایدار شامل جلوگیری، پیشگیری و آمادگی و تاب آوری در برابر سوانح طبیعی است.

وی تاب آوری را ظرفیت یک جامعه برای سازگاری در مواجهه با سوانح طبیعی و یا ایستادگی و تغییر برای تداوم فعالیت‌ها و حیات توصیف کرد و ادامه داد: چالش اصلی تاب آوری در برابر سوانح طبیعی در کلانشهرهایی است که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارندکه شاهد تلفات زیادی در کلانشهرها بر اثر رخداد زلزله هستیم.

زارع نمونه این تلفات را در زلزله ورزقان دانست و اضافه کرد: طی شش دهه توسعه، ایران همچنان در برابر زلزله آسیب پذیر است به گونه‌ای که در زلزله احتمالی بم بیش از 30 هزار نفر از بین می‎روند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به برخی آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان کشور اشاره کرد و گفت: براین اساس 56 هزار هکتار بافت فرسوده و 54 هزار هکتار بافت حاشیه نشینی در کشور داریم.

وی مشکل عمده تهران و البرز را نزدیکی سکونتگاه‌ها به گسل‌های فعال ذکر کرد و افزود: درصد قابل توجهی از جمعیت استان‌های تهران و البرز یا در بافت فرسوده هستند و یا نزدیک به گسل‌های فعال زندگی می‌کنند.

زارع همچنین با اشاره به وجود 53 هکتار بافت حاشیه‌ای مسکن مهر، خاطر نشان کرد: جمعیت شش تا 10 میلیون نفری دراین بافت بار گذاری خواهند شد که در آینده وزارت راه و شهر با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

مشاور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زلزله شناسی و شبکه شتاب‌ نگاری با اشاره به گسل‌های فعال و رخدادهای لرزه‌یی مهم کشور ادامه داد: در کنفرانس سندای 2015 چارچوبی برای کاهش ریسک سوانح از 2015 تا 2030 ارائه شد که شامل پایش و درک بهتر ریسک، تقویت مدیریت ریسک سوانح، سرمایه گذاری بیشتر در کاهش ریسک سانحه و پاسخ مناسب‌تر و کاربرد اصول بازسازی بهتر تا رسیدن به بازتوانی می‌شود.

زارع با بیان اینکه از میان بندهای این چارچوب سه مورد در زمینه پایشگری و یک مورد در خصوص پاسخ مناسب است، خاطر نشان کرد: برای این چارچوب اهدافی درنظر گرفته شد که شامل کاهش معنی دار در مرگ و میر سوانح جهان، کاهش معنی دار در تعداد مردم در معرض آسیب، کاهش خسارت‌های اقتصادی متناسب با تولید ناخالص داخلی، کاهش خسارت به تاسیسات زیر بنایی و افزایش دسترسی و توسعه سامانه‌های هشدار پیش هنگام مخاطرات است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در تدوین این چارچوب و اهداف آن مشارکت جدی داشته است، اظهار داشت: گنجاندن برخی از بندهای این چارچوب و اهداف آن در کنفرانس سندای 2015 به پیشنهاد ایران بوده است که از آن جمله می‌توان به افزایش دسترسی و توسعه سامانه‌های هشدار پیش هنگام مخاطرات اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، زارع با اشاره به اقدامات مرکز تحقیقات مسکن برای کاهش ریسک مخاطرات طبیعی افزود: از جمله دستاوردهای این مرکز ایجاد سامانه شتاب نگاری است که برای به روز رسانی و توسعه این شبکه بودجه 20 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین