کد خبر: ۲۹۵۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

جنتی‌: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تالار هم اندیشی ملی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تالار هم اندیشی ملی به شمار می رود چرا که دولت و ملت با یکدیگر گفت و گو و راه های هم دلی و هم زبانی رو می جویند.
آفتاب‌‌نیوز :
علی جنتی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمن نمایشگاه بین المللی تهران که هم اکنون درحال برگزاری است ، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تجلی باشکوهی از اندیشه ناشران، نویسندگان و فعالان این صنعت است تا به تعبیر قرآن همه سخنان را شنیده و بهترین آنها را برگزینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روشنایی این محفل همه اهالی فرهنگ را به هم پیوند می دهد و سبب ارتقا سطح فرهنگ عمومی می شود.

وی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در طول 28 سال گذشته تبدیل به رویداد بزرگ فرهنگی شده و دولت تمامی امکاناتش برای پربارتر شدن این رویداد فرهنگی به کار گرفته است.

جنتی خاطرنشان کرد: برای نمایشگاه کتاب امسال بیش از 70 نهاد و ارگان دولتی همچون شهرداری، وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، امورخارجه، نیرو و غیره مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر داخلی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده اند و عناوین کتب عرضه شده امسال بیست درصد نسبت به دوره های قبل افزایش داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب فرصتی منحصر به فرد برای بازببینی کتب به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال های گذشته بیش از حد و اندازه به تصدی گری این نمایشگاه می پرداخت اما امسال برای زدودن این سلطه گام اول برداشته شد و برخی از امور نمایشگاه را به تشکل های نشر واگذار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا فرآیند واگذاری نمایشگاه کتاب به ناشران و بخش خصوصی طی سال های آینده کامل شده و همه امور اجرایی را به اهل آن واگذار کنیم.

جنتی با بیان اینکه هدف اصلی نمایشگاه بین المللی کتاب باید معرفی کتاب های جدید و تبادل اطلاعات نشر باشد ، افزود: اما متاسفانه از این امر فاصله گرفته ایم.

وی سپس گفت : نمایشگاه کتاب باید برای عرضه کتاب بویژه آثار چاپ اولی در اولویت باشد و عرضه کتب خارجی صرف بین المللی شدن آن کافی نیست به همین دلیل امسال در نمایشگاه نقش دیپلماسی فرهنگی پررنگ تر شده و کشور پادشاهی عمان نیز در آن حضور دارد.

جنتی خاطرنشان کرد: هر روز از این نمایشگاه به نام یک کشور واگذار شده تا بتوانند برنامه هایشان به بازدیدکنندگان ارائه کنند.

** ضرورت اختصاص مکان مناسب تر برای نمایشگاه 

وی با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه کتاب «خواندن ، و گفت و گو با جهان » است ، یادآور شد: مکان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال در مصلی هر چند که باعث افتخار است اما حجم بالای شرکت کننده ها متناسب با این مکان نبوده و امیدواریم طی سال های آینده با کمک سایر دستگاه ها فضای مناسب تری را برای این رویداد فرهنگی تدارک ببینیم.

جنتی اظهار داشت: امسال بازنگری در چگونگی برگزاری نمایشگاه آغاز شده و واگذاری امور به ناشران در همین راستا است.

جنتی افزود: همچنین در سال جاری تلاش شده کتاب های اقوام ایرانی و پیروان ادیان در این نمایشگاه نمایان تر باشد و گفت و گوهای علمی و فرهنگی طی برگزاری نمایشگاه برای بررسی مسائل نشر کشور و تبادلات علمی صورت پذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امید است این نمایشگاه به موثرترین روش برای تحقق اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران با ارائه حدود 500 هزار عنوان کتاب در دو بخش داخلی و خارجی از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی تهران با حضور عموم علاقه مندان گشایش می یابد.

به گزارش ایرنا ، آیین افتتاحیه این نمایشگاه صبح امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارشاد عمان، جمعی از سفرا و کاردارهای مقیم تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ناشران داخلی و خارجی آغاز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین