کد خبر: ۲۹۵۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

افخم: غنی‌سازی حق ابدی ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای مختلف و نهادهای موثر برای پایان دادن محاصره یمن و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور را دنبال می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادامه تجاوز نظامی عربستان به یمن، کشتار مردم بی‌گناه این کشور و عدم اقدام جدی نهادهای بین‌المللی در این زمینه، اظهار کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که 40 روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و شاهد کشته شدن و مجروح شدن مردم بی‌گناه این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه تاسیسات زیربنایی این کشور (یمن) همه در معرض نابودی قرار گرفته است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا این حمله نظامی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که جامعه جهانی به موضوع جلوگیری از ادامه این حملات، کشتار غیرنظامیان و فاجعه انسانی که در یمن در حال رخ دادن است توجه جدی‌تری داشته باشد، افزود: متاسفانه یمن در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار گرفته و محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز موجب به وجود آمدن محدودیت‌های شدید در امور اولیه مردم یمن از جمله نان، غذا، دارو و ... شده است و مردم یمن با این مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور چین به ایران با بیان این‌که این سفر در دستور کار است، گفت: اما هنوز زمان‌بندی قطعی آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو درباره سوریه با تأکید بر این‌که نشست ژنو ، یک مجموعه مشورت‌های دوجانبه است که نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه آن را ترتیب داده است، گفت: این مشورت‌های دوجانبه از روز سه‌شنبه شروع و چند هفته ادامه دارد و ایران هم به عنوان کشور موثر در منطقه و حل بحران سوریه که همواره راهکار سیاسی را در این زمینه دنبال کرده است طرف مشورت در این نشست است.

افخم افزود: آنچه در ژنو درباره سوریه در حال انجام است مذاکرات و مشورت‌های دوجانبه میان طرف‌های سیاسی و کشورهای موثر در بحث سوریه است و شکل اجلاس بین‌المللی ندارد اما به طور طبیعی ایران طرف مشورت است.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که ایران در چه سطحی در نشست ژنو با توجه به دعوت صورت گرفته شرکت دارد، گفت: آنچه که به طور کلی از سوی نماینده سازمان ملل در امور سوریه مطرح شده حضور مدعوین غیرسوری در سطح سفیران کشورها در ژنو است. در عین حال این‌که سفیران این کشورها در این گفت‌وگوها شرکت کنند یا کارشناسان مربوطه در این زمینه، راه باز گذاشته شده است. اما بر اساس اطلاعی که دارم برخی کشورها در سطح سفیر شرکت کرده ‌اند و از سوی ایران کارشناسان ذیربط در این زمینه از تهران به این گفت‌وگوها رفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور که مدعی شدند بازرسی‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران همیشگی و ابدی خواهد بود، گفت: آنچه که در متن توافق جامع درج خواهد شد تعیین کننده است و این اظهارات حتماً تبلیغاتی است. عزم تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای تحقق حقوق مسلم مردم ایران با چنین اظهاراتی متشنج نمی‌شود. مواضع صریح ایران درباره لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی، بازرسی و... به طور جدی با طرف مقابل مطرح شده است.

وی ادامه داد: در مقابل آنچه ایران نیز در توافق می‌پذیرد حقوق مسلمی را تا ابد خواهد داشت که غنی‌سازی از جمله آنهاست که حقی است که داریم و تا ابد از آن استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید طرف آمریکایی در اظهارات خود بر بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی تصریح دارد، اظهار کرد: موضوعات مذاکرات مشخص است و تا قبل از آنکه متنی تنظیم و مکتوب شود چیزی قطعی نیست. علاوه بر این در بحث بازرسی‌ها آنجه مسلم است این‌که ایران نمی‌پذیرد مشمول یک نظام غیرمتعارف بازرسی شود. باید مطابق یک عضو ان‌پی‌تی و مقرراتی که سایر اعضا از آن بهره‌مند‌ند با ایران رفتار شود. ما نمی‌پذیریم یک قاعده استثنا باشیم و این را به عنوان موضع صریح به طرف‌های مذاکره کننده اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پادشاه عربستان در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران نباید موجب بی‌ثباتی منطقه شود، خاطرنشان کرد: در رابطه با اظهاراتی که به نقل از مقام بلندپایه سعودی نقل شده است و چنانچه این اظهارنظر درست باشد باید بگوییم که تأکید ایشان بر چنین موضوعی مبتنی بر یک تحلیل اشتباه است و این‌که ایران تهدیدی برای منطقه است نیز اشتباه است. در طی سه دهه گذشته متأسفانه این تحلیل‌ها مبنای قضاوت و همکاری قرار گرفته و مانع جدی در شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای شده است. با این حال امیدواریم این روند و تحلیل‌ها کنار گذاشته شود. چرا که ایران همواره خیرخواه کشورهای منطقه بوده است و تحلیل‌های اشتباه مبتنی بر منافع محدود، منطقه را به از هم گسیختی می‌کشاند و منافع درازمدت هیچ یک از کشورها را تأمین نخواهد کرد.

افخم در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر توافق هسته‌ای حاصل نشود،‌ گفت: مجموعه مقامات کشور همه سناریوهای ممکن را در نظر گرفته‌اند؛ این‌که اگر توافق شود چه آثاری خواهد داشت و اگر نشود و یا در همین نقطه متوقف شود،‌ چه آثاری پیدا می‌کند، اینها همه مورد بررسی قرار گرفته است و این‌طور نیست که سرنوشت کشور به توافق و حصول آن گره خورده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که ما خواهان توافق به هر قیمتی نیستیم.

افخم گفت که بخشی از تحلیل‌ها مبنی بر این‌که اگر توافق نشود سناریوهای شدیدتری روی میز است شانتاژ خبری است و واقعیت متفاوت از آن است. ایران به طور قدرتمند و با منطق قوی در مذاکرات حاضر شده است و هیچ هراسی از این‌که سناریوهای دیگری صورت گیرد ندارد. در عین حال ما همواره اعلام کردیم مصمم هستیم پرونده ساختگی و بحران غیرضروری هسته‌ای را خاتمه دهیم.

افخم در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید، گفته می‌شود حضور مستشاری (نظامی) ایران در عراق کمرنگ شده است، تصریح کرد: حضور مستشاری ما به درخواست دولت عراق بوده و تا جایی که می‌دانم تغییری در روند مشورت‌ها ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام عربستان در بمباران فرودگاه صنعا و ممانعت این کشور از ورود هواپیمای کمک‌رسانی ایران، با ابراز تأسف از اقدام کاملاً ضدانسانی در بمباران فرودگاه و ممانعت از ورود هواپیمای کمک رسانی ایران و دیگر هواپیماها، تصریح کرد: بمباران فرودگاه و تداوم این کار مانع از کمک رسانی به مردم یمن شده است و متأسفانه در ارسال کمک‌های دیگر کشورها محدودیت‌ ایجاد کرده است. ما ضمن محکوم کردن این اقدامات راه‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه را با صلیب سرخ و دیگر نهادهای مربوطه بررسی می‌کنیم تا در اولین زمان کمک‌ها در اختیار مردم یمن قرار گیرد.

این خبر تکمیل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
براي ما هر چه مي خواهي بگو
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین