کد خبر: ۲۹۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶

جعل امضا، آتشی در اردوگاه دلواپسی

چرا طیف دلواپسان علی‌رغم اطلاع از چنین وضعیتی دست به کاری می‏‌زنند که هم خودشان به اصطلاح «سنگ روی یخ» شوند و هم تیم مذاکره کننده با موضعی ضعیف‏تر مواجه گردد؟
آفتاب‌‌نیوز :
دلواپسان 20 ماه است که فشارهای خود به دولت و تیم هسته‌‏ای را با این بهانه توجیه می‏‌کنند که طرف مقابل مذاکره با ایران باید متوجه باشد که در کشورمان اشتیاق صددرصدی برای رسیدن به توافق و نزدیک شدن به غرب وجود ندارد. آنها معتقدند که چنین تصوری امکان چانه‌‏زنی مذاکره‌کنندگان را در مقابل کشورهای 1+5 افزایش می‏‌دهد. تصوری که البته تا حد و اندازه‏ای هم درست و منطقی است. با این وجود می‏‌توان پیش‌بینی کرد که طرح‏‌هایی مانند طرح سه فوریتی خروج از مذاکرات با ترتیبی که در مجلس ارائه شد تاثیر خود را کاملا مغایر با این هدف نشان دهد.
 
به گزارش خرداد؛ جعل امضا توسط جواد کریمی قدوسی برای ملزم ساختن  دولت در جهت خروج از مذاکرات تا کنون بازخوردهای قابل توجهی از خود به جای گذاشته است. از جمله به هم ریختن صفوف منتقدان و مخالفان مذاکرات. کار در این اردوگاه به شکایت از کریمی قدوسی کشیده و یکدستی گروه مخالفان تا مقدار قابل توجهی از دست رفته است. اما می‏توان پیش بینی کرد که اقدام اخیر پیش کشیدن طرح سه فوریتی بدون بازخوردهای خارجی در جریان مذاکرات هم نباشد.
 
جعل امضا و افشای آن برای طرحی که گفته می‏شد در راستای تقابل با کنگره و اقدامات تهدیدآمیز آمریکایی‌‏ها تهیه و تنظیم شده است، نه تنها نمی‌‏تواند باعث ایجاد تصور مدنظر دلواپسان در ذهن طرف مقابل شود بلکه به عکس، تصورات قبلی ایجاد شده درباره فشار به تیم هسته‏‌ای در داخل را نیز کاملا بر باد می‏‌دهد.
 
تیم مذاکره کننده کشورمان تا حدودی در مذاکرات نیاز داشت تا نشان دهد که در داخل تحت فشار نمایندگانی است که می‌‏‏توانند تصمیماتی تاثیرگذار در حوزه مذاکرات هسته‌‏ای و توافق احتمالی بگیرند. این وضعیت باعث می‏‌شد که دست مذاکره‌‏کنندگان ایرانی در گرفتن امتیاز بیشتر و البته دادن امتیازات کمتر بازتر باشد. تندروی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در جریان طرح سه فوریتی اما این تصور را کاملا مخدوش می‏‌کند.
 
اینکه مخالفان مذاکرات در ایران برای طرح خویش مجبور به جعل امضا و دروغ گفتن به همکاران و حتی همفکران خویش می‌‏شوند، برای طرف‏‌های مذاکره این پیام را دارد که تهدیدکنندگان داخلی تیم مذاکره کننده هسته‌‏ای از وزن چندانی بر خوردار نیستند و باقی تهدیدهای آنها نیز توخالی و بدون پشتوانه است. این وضعیت می‏‌تواند منجر به فشار بیشتر به تیم هسته‌‏ای در جریان مذاکرات شود، چون تاکید مذاکره‌کنندگان ایرانی بر فشارهای داخلی تا حدود زیادی معنای خود را از دست می‏‌دهد.
 
اما سوال اساسی این است که چرا طیف دلواپسان علی‌رغم اطلاع از چنین وضعیتی دست به کاری می‏‌زنند که هم خودشان به اصطلاح «سنگ روی یخ» شوند و هم تیم مذاکره کننده با موضعی ضعیف‏تر مواجه گردد؟
 
پاسخ این سوال تنها دو چیز می‌‏تواند باشد؛ یا اینکه دلواپسان عمیقا تمایلی برای رسیدن مذاکرات به نتیجه نهایی ندارند و واقعا در ایران نقش بازی خراب‌کن را بر عهده گرفته‌اند و یا اینکه در درک مفاهیم بازی‏‌های سیاسی و البته مواردی چون دفاع از منافع ملی دچار کج فهمی هستند.
 
در کل به نظر می‏رسد جواب منطقی به سوال فوق ترکیبی از دو مورد یاد شده است. در اینکه دلواپسان اصلا مایل نیستند تا دولت یازدهم موفق شود زیر یک توافق هسته‌‏ای را امضا کند، شکی نیست. چنین اتفاقی قسمت عمده‏ای از موجودیت سیاسی آنها زیر سوال می‌‏برد. حصول توافق نهایی از یک سو ناکارآمدی آنها را در روش‏‌های سیاست ورزی مد نظرشان نشان خواهد و از سوی دیگر ژست غرب‌ستیزی آنها را به خطر می‌‏اندازد. ژستی که در 8 سال دولت احمدی‏‌نژاد سعی شده به ژست و تمایل کل جامعه ایرانی تعبیر شود. 
 
اما مورد مهمتر عدم درک این طیف از واقعیت‏‌های سیاست‌ورزی و البته مفاهیمی چون منافع ملی است. وقتی عده‌‏ای از نمایندگان با جعل امضا برای به جریان انداختن یک طرح، جبهه‌‏ای از همفکران خود را علیه خویش می‌‏شورانند و اردوگاه سیاسی خودشان را به هم می‏‌ریزند، آیا می‏‌توان امیدوار بود که درکی از منافع ملی داشته باشند؟
 
به عبارتی وقتی چند چهره سیاسی حتی درک و دریافت منطقی از منافع حزبی و جناحی خویش ندارند و اینگونه موجبات آبروریزی خود و همفکرانشان را فراهم می‌‏کنند، بسیار طبیعی است که در سطح ملی نیز به شکل اولی چنین بیاندیشند و با همین منطق منافع ملی را تعریف کنند. 
 
نمایندگان مخالف مذاکرات در جریان جعل امضاای طرح سه فوریتی و افتضاحی که در پس آن بروز کرد نشان دادند که هم در تشخیص منافع دچار مشکل عمیق هستند و هم در تعیین راهبرد برای دفاع از آن. اتفاقی که بارها و بارها در سطح ملی افتاده بود و اینک خود را به صورت یک معادله جناحی نشان داده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین