کد خبر: ۲۹۹۲۲۸
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
«آفتاب» در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛

پیامدهای تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین/18 هزارتومان چه تاثیری بر زندگی مردم دارد؟

پازوکی معتقد است که افزایش قیمت بنزین تاثیر بزرگی بر تورم نخواهد داشت. این افزایش قیمت اثر چندانی بر روی تورم ندارد و باعث تنها یک و نیم درصد تورم می‌شود؛ و این تصمیم در شرایط فعلی اقتصاد ما تصمیم درست و قابل حمایتی است.
آفتاب‌‌نیوز :
‌سرویس اقتصادی- مهدی پازوکی، کار‌شناس مسایل اقتصادی در گفت وگو با «آفتاب» درباره تک‌نرخی شدن قیمت بنزین گفت: هر تصمیمی که گرفته می‌شود، یک‌سری عواقب مثبت دارد و یک‌سری عواقب منفی؛ شاید بتوان گفت یکی از اشکالات مدیریتی ما این است که می‌خواهیم بهترین تصمیم را بگیریم، اما هیچ هزینه‌ای ندهیم.

به گزارش آفتاب، با وجود این‌که از سال‌ها پیش تک‌نرخی‌کردن سوخت بویژه بنزین در دستور دولت‌ها بود ولی دولت یازدهم این طرح را اجرایی کرد. هرچند درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی این طرح  نقدهای وجود دارد، اما کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی به استقبال از این طرح رفته‌اند و اجرای آن را برای اقتصاد ملی مطلوب ارزیابی کرده‌اند. براساس تصمیم جدید دولت، ماهانه 60 لیتر بنزین 700 تومانی که قرار است به صورت تک‌نرخی 1000 تومانی عرضه شود تفاوتی 18 هزار تومانی با گذشته دارد. برخی بر این باورند که این 18 هزار تومان تاثیر آنچنانی در زندگی آنان نخواهد داشت و برخی نیز معتقدند که تک‌نرخی‌شدن بنزین بر کل اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.

در همین‌باره پازوکی با دفاع از این اقدام دولت گفت: به عقیده من اکنون شرایط برای حذف یارانه‌هایی که از دولت قبلی به دولت تدبیر و امید به ارث رسیده، مهیا نیست. به اعتقاد من این یارانه می‌بایست به اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق بگیرد؛ و حذف یارانه تمامی گروه‌ها اکنون میسر نیست.

پازوکی درباره علت افزایش قیمت بنزین گفت: شهریور سال 96 بهترین زمان برای حذف یارانه است، و یارانه از این به بعد باید به سه دهک پائین درآمدی تعلق گیرد. واقعیت این است که دولت برای تامین بودجه آن نیازمند منبع است. یکی از اقدامات برای رفع آن می‌تواند اصلاح نرخ سود باشد، بنابراین افزایش قیمت بنزین گام مثبتی بود که در این راستا توسط دولت برداشته شد.

این اقتصاددان با اشاره به پیامدهای مثبت این تصمیم گفت: در شرایطی که قیمت نیروی کار، نرخ تاکسی و... افزایش پیدا کرد، و توجه به اینکه بنزین هزینه کمتر از 10 درصد اتومبیل را تشکیل می‌دهد، افزایش 300 تومانی آن تصمیم درست و به‌جایی بود که می‌تواند بودجه یارانه‌ها را تامین کند؛ و باعث می‌شود ماهانه 30 میلیارد تومان به دولت  کمک می‌شود.

پازوکی معتقد است که افزایش قیمت بنزین تاثیر بزرگی بر تورم نخواهد داشت. او افزود: این افزایش قیمت اثر چندانی بر روی تورم ندارد و باعث تنها یک و نیم درصد تورم می‌شود؛ و این تصمیم در شرایط فعلی اقتصاد ما تصمیم درست و قابل حمایتی است.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته گفت: اگر تا چندسال گذشته دولت‌ها تنها یک بار در ابتدای ماه حقوق پرداخت می‌کردند، پس از دولت حاج محمود احمدی‌نژاد دولت مجبور به پرداخت دو بار حقوق یکی به عنوان حقوق نیروی کار و دیگری به عنوان یارانه، است.

او در پایان گفت: افزایش دوباره قیمت بنزین کار درستی نیست. افزایش دوباره آن نیازمند یک‌سری شرایط دیگر است که در فضای کنونی ما تصمیم درستی نخواهد بود. 

اما عضو کمیسیون انرژی مجلس نظر دیگری درباره تک‌نرخی‌شدن بنزین دارد و دراین‌باره به خبرنگار آفتاب می‌گوید: تصمیم دولت برای حذف سهمیه بنزین غیرکارشناسی و غیرمنطقی است و برای مردم مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

امیرعباس سلطانی با بیان اینکه  دولت باید به جای تک نرخی کردن بنزین، باید قیمت بنزین آزاد را افزایش می‌داد، افزود: قطع بنزین سهمیه‌ای برای مردم به هیچ‌وجه صحیح نبود و دولت باید حداقل بنزین سهیمه‌ای را نگه می‌داشت و قیمت بنزین آزاد را افزایش می‌داد.

وی در حالی که می‌گوید دولت باید قیمت بنزین آزاد را افزایش می‌داد، معتقد است که "قطع سهمیه بنزین و تک‌نرخی‌کردن آن موجب افزایش قیمت کالا و خدمات شده و تورم را افزایش می‌دهد." به گفته سلطانی قطع سهمیه بنزین به‌یک‌باره اثر روانی منفی بر جامعه داشته و مردم با شوک روانی مواجه شده‌اند.

همچنین محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادی، درباره آثار تک‌نرخی شدن بنزین بر اقتصاد با بیان اینکه "این تصمیم یک اقدام مالی ساده از سوی دولت بود"، معتقد است "افزایش قیمت بنزین رخ نداده و در این مقطع تنها تغییر قیمت از سهمیه‌بندی به آزاد است." وی که با روزنامه ایران گفت‌وگو کرده است می‌گوید: حدود از 70 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از چهار پنجم به صورت آزاد مصرف می‌شد، از این‌رو برداشته شدن سهمیه بنزین نمی‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و حتی می‌توان گفت اتفاق جدیدی رخ نداده است. اگر دولت درآمد حاصل از تک نرخی شدن بنزین را برای تأمین کسری یارانه برنامه ریزی کند می‌تواند به موفقیت‌هایی برسد. دولت باید این درآمد را در پرداخت یارانه به دهک‌های کم‌درآمد اصلی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای این افراد هزینه کند قطعاً در چنین شرایطی قطع سهمیه بنزین برای خودروهای شخصی قابل توجیه و دفاع است. وی همچنین گفت: اگر مصرف عموم مردم با قیمت 1000 تومان نبود، قطعاً تبعات منفی این تصمیم زیاد بود ولی به علت پایین بودن میزان سهمیه بنزین دیدیم که تک‌نرخی شدن تبعات منفی حداقلی خواهد داشت.

علی مزیکی، عضو هیأت علمی مؤسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در خصوص تک‌نرخی شدن بنزین گفت: چند نرخی بودن برای هیچ کالایی مزیت نیست و در هیچ اقتصادی از آن استقبال نمی‌شود. مثلاً در مورد بنزین دو نرخی مردم خود را موظف می‌دانند سهمیه دریافتی را استفاده کنند حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند، بنابراین به نظر می‌رسد بنزین تک نرخی موجب کاهش مصرف نیز خواهد شد. مزیکی با بیان اینکه با افزایش قیمت بنزین نرخ آن هنوز نسبت به نرخ جهانی کمتر است، گفت: در شرایط فعلی بهتر است دولت نرخ بنزین را بتدریج افزایش دهد. عضو هیأت علمی مؤسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به قیمت بالای بنزین جهانی گفت: در کشور ما مردم فقط پول بنزین را پرداخت می‌کنند و پولی بابت آلوده کردن هوا از آنان گرفته نمی‌شود.

حسن مرادی استاد دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت ملزم است سالانه قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، گفت: افزایش قیمت بنزین برای جبران هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی است، بنابراین طبیعی بود که امسال قیمت بنزین افزایش یابد. به گفته مرادی، افزایش سالانه نرخ بنزین در دولت هشتم آغاز شد و بنابر قانون و تصویب مجلس ششم دولت باید سالانه قیمت بنزین را 20 درصد افزایش می‌داد اما دولت نهم افزایش 20 درصد سالانه را اعمال نکرد و قانون هدفمندی را اجرا کرد. با تک نرخی شدن بنزین و به کار‌گیری درآمد حاصل از آن در راه توسعه کشور و رفع عقب ماندگی امیدوارم دیگر شاهد توزیع یارانه نقدی به شکل ناکارآمد به ثروتمندان و تعطیل کردن تولید نباشیم.

همچنین، بهمن آرمان - اقتصاددان - در یادداشتی با عنوان «مزایای تک نرخی شدن بنزین» آورده است: در مورد بنزین هم مانند یارانه نقدی مشکلاتی وجود دارد. افرادی بودند که خودرو ارزان قیمت خریداری و از سهمیه آن استفاده می‌کردند. چنین اقدامی فقط هزینه‌ها را بالا می‌برد و دولت مجبور بود یارانه‌ای را پرداخت کند که به درستی تفکیک نشده است. به هر حال مقوله کوپن ایجاد تبعیض می‌کند و کاملا فسادآور است؛ لذا دولت با توجه به این نگاه تصمیم گرفت قیمت بنزین را تک نرخی کند و این یکی از اقدام‌های شایسته دولت بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
44
در كشوري كه براي مبارزه با زير ميزي قشر پزشك تحصيلكرده مي بايست كمپين ها تشكيل داد و آخرش هم موفق نشد ، ساده لوحانه است كه تاثير تغييري چنين مهم را فقط در 18000 هزار تومان دانست ، چرا كه از راننده تاكسي گرفته تا تخصصي ترين هزينه ها را بايد محاسبه نمود و درگير شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
34
28
تو انتخابات به دولت اعتراضمون را بیان می کنم و به کسی که یک هزارم درصد به دولت نزدیک باشند رای نمی دهیم. دولت با تدابیری که در پیش گرفته مردم را روز به روز ناامیدتر می کند...
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
به نام خدا
عزیز من وقتی که مجلس شورا طرحی را تصویب و تحویل دولت برای اجرا میدهد مگر دولت میتواند آنرا اجرا ننماید؟!
اشکال ریشه ای تر از این حرفهاست.
موفق باشید
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
33
26
من ماشین شخصی دارم اتفاقا بهترین کار را دولت انجام داد عالی شد همه باهم بایک نرخ بنزین میزنیم
محمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
5
22
واقعا نمی فهمند یا مردم رو چیز فرض کردن که حرف از 18 هزار تومن می زنن
بسه دیگه حنای بی رنگ و دم خروس پیداست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
18
تک نرخی کردن بنزین کار خوبی بود اما باید دولت قیمت ها را از طریق کمسیون قیمت گذاری هر صنف که نمایندگان وزارت بازرگانی و مراجع ذیربط حضور داشته باشند کنترل کند و قیمتهای غیرواقعی و بالا را پائین بیاورد و اجازه ندهد هرکه هر قیمتی دلش خواست به کالای خود بگذارد برخورد محکم و قاطع لازم است
کارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
11
16
عجب اشتباهی کردیم رای دادیم ...
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
7
15
آیااین بودتمام عدالت دولت آقای روحانی؟؟؟که اکثریت یک ملت را فدای اقلیت کند؟؟؟چه زود این دولت چهره خودرا نشان داد؟؟؟وچه زود به رای دهندگانش...چرا آقایان بنزین آزاد راگران نکردند؟؟؟بنزین هواپیما600تومان بنزین سواری1000تومان؟؟؟این ظلمیست بسیار اشکار وآثارش بسیار ناگوار ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
5
6
تورم چی هستش 18000 تومن فدای سرتون پازوکی جان درسته 18000تومن پولی واسه یه نفر نیس ولی جمع 18000 همه مردم هر ماه میدونی چقد میشه... حتما با این پول مدرسه بیمارستان یا پالایشگاه میزنن یه کمکی هم واسه کاهش بیکاری میشه....اگه کم اومد قیمت نون و بقیه حامل های انرژی هم هستش...من موندم همه چی داره گرون میشه درامد ها هم زیاد نمیشه پس چجوری تورم کم میشه؟ما که دکترای اقتصاد نداریم!!!!
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
3
7
آقا یکی منو روشن کنه فرق بنزین و آب و برق چیه؟ برا آب و برق هر چقدر کمتر مصرف کنی و در پله پایین تری قرار بگیری پول کمتری باید بدی ولی با تک نرخی شدن بنزین فرق بین اونکه کمتر مصرف می کنه و اونیکه هر چقدر دلش میخواد بنزین میزنه چیه دقیقا؟
ناشناس
|
Italy
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
14
در این کشور اقتصاد خوان داریم ولی اقتصاد دان نداریم. چون در تئوری این اقایان مثل بلبل چهچهه میزنند ولی در عمل هیچ.
منجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
7
جوجه را آخر پائیز می شمارند
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
10
18000 بنزین آب 5000 گاز خانگی 15% برق 20 % و حذف یارانه ها و بقیه چیزا که با اینا متناسب میره بالا .واقعا چه تاثیری داره ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
4
13
دولت تدبیر با مردم صادق نیست
شایا تجلی
|
United States of America
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
7
برای راننده تاکسی میشه نود مبلغ دو یارانه
برای راننده ی وانت ...
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
18
3
بر اساس قانون هدفمندی یارانه قیمت حاملهای انرژی می بایست از قیمتی که الان دارند بیشتر می بود ولی دولت ملاحضه می کند . چرا مثل کشورهای پیشرفته با نرخ روز حساب نمی کنند .این همه ماشین الکی بیرون راه نیفتند صبح تا شب با پول بیت المال و بنزین یارانه ای دور دور کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
اونموقع حقوقم باید مثل کشورهای پیشرفته بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
16
من موندم با این وعده های توخالی این مردم چکارکنند اوایل امسال گفتند بودجه بسته شده وتاآخرسال قیمت بنزین هیچ گونه تغییری نمی کند.ولی یک شبه...........حداقل کمی این مردم را محرم بدونید توی ایران همه فشارها را باید مردم تحمل کنند ولی مسئولین فقط با اعداد ورقم بازی می کنند.(اللهم عجل لویک الفرج)
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
10
خیلی جالب هست دولت بنزین ماشین های شخصی را تا شهریور نگه میدارد بعد بنزین تاکسی را میسوزاند و میگوید از این به بعد ازاد بزنید و کرایه هم نباید بالا رود . این یعنی عوام‌فریبی و زورگویی یعنی ما به فکر مردم هستیم و کرایه را کنترل کردیم ... . از جیب مردم چرا؟ از خودتان مایه بزارید ضعیف تر از راننده نبود باید به شما گفت احسنت. ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
9
اولاً که برا میلیونها خانواده زیر خط فقرخیلی هم تاثیر دارد . دوماً مگه فقط 18 هزارتومان است ؟ هرروز قیمتها گرانتر از روز قبل می شود و مرگ ما بازنشسته های فقیر را جلوی چشممان می آورد ...می خواهند یک ملت گدای فقیر و بدبخت ازما ایجاد کنند.
مهدی
|
-
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
3
5
عاقبت .....دولت راستگویان ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
3
16
اين دولت نه تدبير دارد نه اميدي براي ملت گذاشته است.( آفتاب ميدونم پخش نميكني)
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
3
... چطور تاثیر ندارد وقتی کرایه حمل بار شهری افزایش یافت کرایه تاکسی افزایش یافت قطعا روی سایر مسایل اثر دارد من از افزایش کرایه خودروهای شخصی تعجب نکردم ولی از لغو خودروهای عمومی تعجب کردم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
اقای عزیز، تاکسی که بنزینش ازاد شده از ... بیارن بخورن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
4
به خدا اصلا مردم را درک نمیکنند
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
6
واقعاً این دولت و سایر همکاران فکر می کنند فقط 18000 تومان تاثیری در زندگی ما نداره اگه چنین است اشتباه می کنید تاثیر روانی که این کارا برای مردم داره خیلی خیلی بیشتر از این حرفاست که شاید با 180000000 هم درست نشه در حقیقت با این کارا مردم هر روز از این دولت و سایر دولت ها ی بعدی ناامید شده و در نهایت امید به زندگی در آنها کاهش می یابد اینجوری نیست که 18 هزار تومان گرون شد و تمام. مردم شایددر هر ماه چندین 18 هزار تومان الکی خرج می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
9
در عجبم ...دولت خوب سیاستی در پیش گرفته با ماهی 45000 تومان و ترساندن مردم از قطع یارانه اسب تدبیر و امید خود را میتازاند و مردم از ترس... ای ولله دولت مردان غیور و قدرتمند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
6
تو انتخابات اثرش رو خواهید...
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
5
افسوس...
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
3
3
سلام
طبق آمار دولت از 70 میلیون لیتر فقط 20 تاش آزاده بقیه اس سهمیه . پس اینکه گفته میشه با ازاد کردن تغییری حاصل نمیشه کاملا اشتباهه

اینکه ماهانه 30 میلیون یه دولت کمک میشه اونم اشتباه

تو انتخابات مجلس نماینده ای که به دولت نزدیک باشه رای نمی دهیم ...

"آفتاب " اگه به آزادی بیان اعتقاد داری منتشرش کن
esi
|
Germany
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
1
3
جناب پازوکی عزیز
عرض سلام
با کمال احترام به نظریات شما ، متاسفانه مشکل جامعه ما همین هستش
همه افراد خودشون رو کارشناس میدونن و تئوری مدن
وقتی کلامی از دهان آدم بیرون میاد مسئولیت داره و باید حساب شده باشه
وقتی شما جزو پرمصرف ترین کشورهای استفاده کننده انرژی هستید ، راه حلش افزایش تعرفه ها نیست
تعرفه اخرین گام هستش
یک سری تمهیدات باید قبلش دیده بشه
اون موقع شما میتونی افزایش تعرفه بدی
بگذرین سخن زیاد است و مجال کوتاه
ای کاش همه برای سربلندی ایران عزیز دل می سوزوندیم
امیدوارم موفق و پاینده باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
1
7
۱٨ هزار تومن ظاهر قضیه هستش
الباقی میشه افزایش کرایه تاکسی
گرونی سایر اجناس به بهانه افزایش هزینه حمل و نقل

واقعا احماقه ست که میگین ۱٨ هزار تومن چه تاثیری داره!!!
سامان
|
United States of America
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
400 لیتر بنزین 400 تومانی داشتم که طبق قانونی که چند ماه قبل اجرا شد تبدیل به 800 لیتر بنزین 700 تومانی شد الانم ضرب الاجل گذاشتن که بزودی سهمیه منقضی ميشه یعنی محترمانه وبدون اجازه دست تو جیبم کردند و 240000 تومان برداشتند ایکاش برای پاکیزگی هوا بنزین را برای روز مبادا ذخیره نکرده بودم و ماشینم رو با گاز سی ان جی فرسوده نمیکردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین