کد خبر: ۲۹۹۷۹۳
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
تحرک مخالفان هسته‌ای در آستانه گام نهايی مذاكرات

تجمع‌ بدون مجوز؛ از تهران تا مشهد/صف‌آرايی خيابانی دلواپسان هسته‌ای

كمتر از يك ماه تا فرصت نهايي مذاكرات هسته‌اي، تحرك منتقدان اين مذاكرات اوج گرفته است؛ تحركي كه يادآور روزهايي مشابه در يك سال پيش است، زماني كه تيم هسته‌اي كشورمان مي‌رفتند تا خود را براي مذاكرات وين مهيا كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
كمتر از يك ماه تا فرصت نهايي مذاكرات هسته‌اي، تحرك منتقدان اين مذاكرات اوج گرفته است؛ تحركي كه يادآور روزهايي مشابه در يك سال پيش است، زماني كه تيم هسته‌اي كشورمان مي‌رفتند تا خود را براي مذاكرات وين مهيا كنند. آن روزها نشست كشورهاي ١+٥ و ايران در وين، پايان مهلت شش ماهه توافق ژنو بود و خيلي‌ها فكر مي‌كردند كه كار توافق در پايتخت اتريش تمام شود؛ تصوري كه حالا بعد از يك سال درباره مذاكرات منتهي به ١٠ تير هم وجود دارد؛ مذاكراتي كه منتقدان آن مي‌گويند مشخص است نتايجش از همين الان «بد» است. براي همين هم دست به كار شدند تا نخستين هفته خرداد را با موجي جديد از تجمعات اعتراضي شروع كنند؛ تجمعاتي كه وجه مشترك خيلي از آنها يك چيز بود؛ نداشتن مجوز. از تجمع روز شنبه در ميدان فلسطين تهران گرفته تا تجمع روز پنجشنبه مشهد.

مهم‌ترين حركت منتقدان اما راهپيمايي آنها بعد از نمازجمعه ديروز بود. نه در تهران بلكه در خيلي از شهرهاي ديگر. از اصفهان و قم گرفته تا كرمان و شيراز.
 
تهران؛ اعتراض به توافق با اميد توقف مذاكره در تهران اعضاي كميته «صيانت از منافع ايران» از حدود ساعت ١٢ ظهر در پياده‌روي مقابل درب جنوبي دانشگاه تهران خود را‌ آماده راهپيمايي مي‌كردند كه ساعت ١٤ و بعد از پايان خطبه‌هاي نماز جمعه آغاز شد. كميته «صيانت از منافع ايران» كه كمي بيش از يك سال پيش با برگزاري همايش‌هاي «دلواپسيم» در فضاي رسانه‌اي ايران مطرح شد، حالا در آستانه مهلت ١٠ تير باز هم آستين‌ها را بالا زد تا باني راهپيمايي‌هايي باشد با عنوان «اعتراض به توافق به هر قيمتي»؛ اعتراضي كه حالا بعد از تجمع روز شنبه در ميدان فلسطين به صورت مستقيم بحث «توقف مذاكرات» را نشانه رفته است. چيزي كه ديروز با اين شعار مطرح شد؛ «مسير بي‌نتيجه بايد پايان پذيرد». تظاهرات‌كنندگان در شعارهاي ديگري هم خواستار مبارزه  مستقيم با امريكا بودند. از جمله اينكه «پيام ملت ما، نبرد با امريكا».
 
كميته «صيانت از منافع ايران» يك سال پيش هم بلافاصله بعد از برگزاري نخستين همايش «دلواپسيم» راهپيمايي مشابهي را بعد از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران ترتيب داده بود. حالا اين اتفاق باز هم تكرار شده است؛ در هفته‌اي كه آغازش با تجمع ميدان فلسطين بود و پايانش راهپيمايي بعد از نمازجمعه. از صف‌هاي نماز جمعه ديروز تهران اما خيلي‌ها به صف راهپيمايي اعتراضي نپيوستند. راهپيمايي كه نهايتا با كمتر از هزار نفر در ميدان انقلاب به نقطه پايان رسيد و براي قرائت بيانيه آخرش هم خيلي‌هاي ديگر از آنها كه آمده بودند، رفتند. اين اتفاق پارسال هم بعد از راهپيمايي كه «كميته صيانت از منافع ايران» طراحي كرده بود، افتاد. بيانيه پاياني اين تجمع اعتراضي هم به شكل نرم‌تر از ترك مذاكرات سخن مي‌گفت. بيانيه‌اي كه در آن آمده بود: «ملت ايران مانند رهبر خود معتقد است كه توافق نكردن از توافق كردني كه در آن ملت ايران با اين عظمت تحقير شود، شرف دارد.» تجمع‌كنندگان كه توافق ژنو را «بي‌نتيجه و پرضرر» مي‌دانستند در بيانيه خود تاكيد داشتند كه طي يك سال و نيم اخير تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان «بي‌محابا» بر همين مسير مي‌رود. با وجود همه اظهارات مقامات مذاكره‌كننده كشورمان اما باز هم منتقدان مذاكرات هسته‌اي در بيانيه پاياني خود تاكيد كرده‌اند: «هفته گذشته مساله بازرسي از مراكز نظامي و بازجويي از دانشمندان هسته‌اي به عنوان تنها يكي از امتيازات واگذار شده در صدر اخبار قرار گرفت و تا حدي براي عموم مردم روشن شد كه چه موارد مهمي در حال حاتم‌بخشي از سوي تيم مذاكره‌كننده است.» اين در حالي است كه وزير امور خارجه و معاونان او بارها به صراحت گفته‌اند هنوز هيچ توافقي بين ايران و كشورهاي ١+٥ صورت نگرفته است. در پايان اين بيانيه هم آمده است: «شركت‌كنندگان در راهپيمايي اعتراض به توافق به هر قيمتي اعتراض خود را به ادامه اين مسير بي‌نفع و پر ضرر بيان مي‌دارند و به روشني اعلام مي‌كنند كه زير بار هر توافقي نمي‌روند و اجازه انعقاد توافقي بي‌فايده و ذلت‌بار را به هيچ كس نخواهند داد.»
 
مشهد؛ دلواپسي بدون مجوز

 به گزارش اعتماد، كمتر از ٢٤ ساعت قبل از اين تجمع اعتراضي در تهران، منتقدان مذاكرات هسته‌اي در مشهد نيز دست به تجمع زده بودند؛ تجمعي كه به گفته فرماندار مشهد مجوز نداشت. در تجمع مشهدي‌ها كه با عنوان «اجازه نمي‌دهيم» برگزار شد، مهرداد بذرپاش و علي‌اكبر رائفي‌پور، كارشناس ارشد رسانه و اديان سخنراني كردند. با اين حال ساعاتي قبل از شروع اين مراسم فرماندار مشهد گفته بود: «تا اين لحظه كسي براي تجمع «اجازه نمي‌دهيم» درخواست مجوز نداده و به فرمانداري مراجعه نكرده است.» علي‌محمد گلستاني‌فر در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرده بود كه اين تجمع مجوز ندارد. فرماندار مشهد با اشاره به تبليغات اين تجمع در سطح شهر مشهد گفته بود: «قاعدتا برگزاركنندگان حق نداشتند قبل از گرفتن مجوز نسبت به تبليغات آن در سطح شهر اقدام كنند.» 
 
وي به برخي شايعات درخصوص كارشكني فرمانداري نسبت به صدور مجوز براي اين تجمع اشاره و تصريح كرده بود: «اصلا تاكنون درخواستي به فرمانداري ارسال نشده، حتي طي تماس برخي افراد با معاونت سياسي اجتماعي فرمانداري تشويق شده‌اند تا نسبت به صدور مجوز براي تجمع اقدام كنند، اما تاكنون كسي مراجعه نكرده است.» فرماندار مشهد در پاسخ به اين سوال كه چه كساني مسوول برگزاري اين تجمع هستند، گفته بود: «براي ما مهم اين است كه كسي مسووليت اين تجمع را قبول كند، اما تاكنون كسي مسووليت آن را قبول نكرده است.»
 
نهايتا اما بعد از ظهر روز پنجشنبه با همين شرايط منتقدان هسته‌اي در مشهد توانستند تجمع خود را به راحتي برگزار كنند. مهرداد بذرپاش به عنوان سخنران اصلي اين تجمع با كنايه به دولت گفت: «مردم دست‌شان را در جيب خودشان كرده‌اند و شعار مي‌دهند. كساني كه دست در جيب شما كرده‌اند و ازعزت و اقتدار شما خرج مي‌كنند، دستشان را خارج و در جيب خود كنند و از خودشان خرج كنند.  عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در باتلاق تحريم‌ها چه كسي كشور را فروخت، گفت: «آيا به خاطر اينكه رييس‌جمهور قبل تحريم‌ها را كاغذ پاره خواند تحريم شديم، اين جمله را كه امام هم سال ٦٢گفتند، تحريم‌ها چرا بعد از سال ٨٨ اتفاق افتاد، چرا عده‌اي الان فرياد آي دزد آي دزد سر مي‌دهند، آنان دليل تحريم‌هاي نسل سوم و بستري كه آنها را فراهم كرد بگويند تا پاسخ خيلي از سوالات روشن شود، چه كسي ولي زمان را ياري نكرد، بايد به اين سوالات پاسخ داده شود، چرا رهبري مي‌گفتند سكوت نكنيد كه كشور پله‌هاي زيادي به عقب برمي‌گردد. »
 
ساعاتي بعد از اين تجمع در سالن همايش‌هاي صدا و سيماي خراسان رضوي، مراسمي مشابه برگزار شد با عنوان «ايثار و مقاومت». مراسمي كه سخنران اصلي آن پدر شهيد احمدي‌روشن بود. او با انتقاد شديد از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان خطاب به آنها گفت: «افرادي كه رشادت شهيد دشت كربلا در خون‌شان است، هرگز نمي‌توانند با يزيد زمان مذاكره كنند. نبايد از موضع ضعف سر ميز مذاكره حاضر شويد، چراكه فردا نمي‌توانيد جواب خدا، تاريخ و وجدان خود را بدهيد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
19
187
کاش میشد فرصتی هم به طرفداران مذاکرات هسته ای داده میشد.نمیشه؟
پاسخ ها
SAMAN
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
البته اين تجمعات نوعي مانور انتخاباتي هم هست. براي ضربه به دولت
سعدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
عزیز دل برادر آنها اگر بدون مجوز به خیابان بیایند خائن و ضد انقلاب لقب خواهند گرفت.در این مملکت همه دربرابر قانون برابرند ولی بعضی ها برابرترند
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
من هم موافقم با این نظر خواهشا ترتیبی اتخاذ بشه موافقا بیان وسط شاید رای گیری هم خوب باشه توافق هسته ای آری یا نه
حمید اصفهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
شماها که توی برگزاری انتخابات بدون مجوز بلدترید چرا نمیاید بیرون؟ از کمی طرفدار می ترسید؟
ما رو که می بینید یک راهپیمایی و تجمع هفتگی به نام نماز جمعه داریم اگه برای نماز جمعه هم باید مجوز بگیریم بفرمایید از کجا باید بگیریم!!
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
9
70
بنظر من تیم هسته ائی بر اساس منویات مقام رهبری در حال حرکت هستند و به همین دلیل هم عاقبت با سرافرازی پبروز میشوند و این موضوع را دلواپسان میدانند و بی جهت در حال شلوغ کاری میباشند تا زمانیکه تحریم ها برداشته و عزت ایران در دنیا ثابت شد آنوقت آنان همه جا خواهند گفت اگر فریادهای ایشان نبود مطمئناً توافق نامه ننگینی توسط تیم هسته ائی امضا میشد لذا تیم هسته ائی از ترس ایشان جرات تخطی پیدا نکردند ولی از این نکته غافل هستند که مردم درک و شعور بالائی دارند و متوجه حرکات مزورانه یا خالصانه میشوند و نیازی به هیاهوی بی دلیل بعضی گروه ها نیست. خداوند عاقبت همه ما بالاخص دلواپسان هوچی گر را ختم بخیر کند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
8
106
طرفداران مذاکره اگه بیان بیرون می گویند کلی انگ بهشون می خوره. صحبت دیگرم با این دلواپسان است که من و همسرم هردو با فوق لیسانس رشته های مهندسی عمران و زبان الان به ترتیب مدت 3 و 24 ماه است که بیکاریم . شما دلواپس چی هستید ؟ دلواپس هم باید عقل و فکر داشته باشد . یک ساعت با خودتان فکر کنید چه بر سر این کشور آمده در طول 12 سال گذشته و آیا این عزت اسلام و ایران است که ما نفتمان را به هند و چین بدهیم و نتوانیم پولش را بگیریم و حقوق معلمان را بدهیم . یک ذره فکر کنید . البته اگر بابت این دلواپسی چیزی تو جیبتون نمیرود ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
5
43
صنف محترم کاسبان تحریم بگویند چگونه مردم پولها را از خاوری و زنجانی و ...........وصول کنند
ما هم دلواپس میشیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
4
40
ما در نفت سوم جهان هستیم و در گاز دوم جهان و رو هم رفته انرژی مقام اول جهان چرا به این روز کشیده شدیم بابت این تحریم ها
ماهم اگر از این تحریم ها منافعی به جیب مان می رفت دلواپس میشدیم و ملت چی می کشیه رو فراموش می کردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
39
11
با سلام
شما میدونید اگه توافق بشه فقط قرار تحریم هایی که بهذهسته ای مربوطه برداشته بشه . ایران دارای ۲۸ نوع تحریم که ۵ تای اونها به تحریم های هسته ای مربوطه که تو این ۵ تا نه تحریم نفت و نه بانکی وجود داره که مهم ترین تحریم های ایران
بله عزیزم دولت دروغ نمیگه ولی تمام حرفها رو هم نمیزنه اصلا روشنگری نمیکنه
الان از مردم بپرسی چند دقیقه در مورد هسته ای صحبت کن هیچ اطلاعاتی ندارند مگر خیلی کلی حتی نمی دونند مفاد انرژی هسته ای چی هست
منم مثل شما بودم ولی وقتی رفتم اطلاعاتمو بالا بردم فهمیدم چه کلاهی داره سرمون میره
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
عزیز دل برادر هنوز هم در اشتباهی، اطلاعات غلط بهت دادند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
بله اصل خوب همون 5تا هستن که معروف به کاغذ پاره شدهاند وگرنه ما به قول شما با انواع تحریمها از اول انقلاب روبرو بودهایم همین کاغذ پاره های دولت قبله که دوساله هر چی به هم میچسبونند نمی چسبه اصل این تحریمها به خاطر رفتار دولت قبل بود که کار به این جا رسید نه به خاطر انرژی هستهای اگه دولت قبل برای داخل خارج اینقدر شاخ وشونه نمیکشید حالا وضع اینطوری نبود
حسنو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
5
34
اینها خودسرند قانون را قبول ندارند .کسیکه قانون راقبول ندارد مجوز را اصلا قبول نداره فرماندارراقبول نداره
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
38
10
کسی در این تجمع ها خواستار توقف مذاکرات نشد بلکه نکات مهم نظام را به تیم هسته ای کشورمان گوشزد کرد.چرا با جو سازی سعی در تحقیر و قانون گریز کردن منتقدان دارید؟این منتقدان نه میلیاردر هستند و نه جیره خور تحریم.بلکه دلسوز مملکت و دستاوردهای مملکتشان هستند .من نمیدونم چرا به این دلواپسی ها انتقاد های نادرست میکنید.آیا جمله رهبری رو از یاد بردید که فرمودن:من به تیم هسته ایی اعتماد دارم،اما جدا دغدغه دارم؟
این منتقدان هم جدا دغدغه دارند.پدر احمدی روشن هم شخصیت کوچکی نیست.و حرفهای ایشان هم جای تامل دارد.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
ضمن تعظیم در برابر همه خانواده شهدا و پدر شهید احمدی روشن ، اما این پدر بزرگوار فقط پدر شهیدند ، نه تحلیل گر سیاسی ، احترام ایشان همان در حد پدر شهید است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
6
32
بابا دلواپسا، مگه ملت تو انتخابات به دیپلماسی و برنامه خارجی روحانی رای نداد؟؟؟؟ مگه کاندید شما مفتضحانه نباخت؟؟؟؟؟ دیگه به چه زبونی بگیم دست از سرمون بردارید؟؟؟؟؟؟ از ملت ترس ندارید لااقل از خدا بترسید.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
3
50
ای کاش میشدبرای محکوم کردن آن همه اختلاس و غارتگری در دولت احمدی نژاد تجمع مردمی با مجوز قانونی در سراسر کشور برگزار کرد مردم حق دارند بدانند ثروت لایرال این کشور در دولت احمدی نژاد کجا رفته است
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
6
20
این دلواپسان مفت خوران جامعه واز گروه اختلاسیون هستند .چرا ازقول کل جامعه شعار میدهند بنظرم کسانیکه عشق به وطن دارند به نظر رهبر احترام میگذارند تاکی یک مشت اقلیت نادان بخاطر حفظ منافع جیبشون باین مملکت صدمه وارد میکنند.
جانم فدای رهبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
1
26
سوال اینجاست که چراموافقان مذاکرات نمیتواننداین چنین تجمعاتی داشته باشند.؟!!!!
راستی مشکل ازکجاست
asirbeseda
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
1
18
ای آقای این دلواپسان دلواپس پولهای خود در بانک های خارج ار کشور هستن در ایران فرزندان شان کارمند نیستند بلکه فقط یک کارخونه وچند ویلا دارند .به همین خاطر است آقایان دلواپسند .بچه های مردم بیکارند ؟اشکال نداره .کار خانه این دلواپسان دربون میخاد با مدرک فوق لیسانس و دکترا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
2
21
مطئن باشین با تجمع موافقان حتی اگه مجوز هم داشته باشن به شدت برخورد میشه
معلم خاک بر سر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
4
25
این خس و خاشاک را خیابان جمع کنید
محمد
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
5
22
چرا در چنین مسئله بزرگ و ملی رفراندوم صورت نمی گیرد؟ حضور چند نفر معدود حضور ملت نیست 18 میلیون نفر به روحانی رای داده اند
ما جنگ تحمیلی را با ادامه جنگ نبردیم با پذیرش قطعنامه و صلح برنده شدیم و دست از کشتن برادران شیعه ما که اکنون پذیرای ما در اربعین های حسینی هستند کشیدیم
پیامبر صلی الله علیه و اله هم در صلح حدیبیه به مشرکان باج داد به حدی که عمر بن خطاب گفت ما را خوار کردی!!! ولی همان پذیرش مذاکرات ها مقدمه فتح مکه در سالهای بعد شد
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
به جرعت میشه گفت 90%موافق توافق هستن مردم به ستوه امدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
3
9
از این افراد ...دعوت میشود قدری به منافع ملت نه منافع جناحی فکر کنند.
فامیل دور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
9
1
باید چشم فتنه را درآورد.
فرهاد
|
United States of America
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
2
4
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ایشان به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد دارند و مطمئناً مردم هم به آنها اعتماد دارند. خواهشا دلواپسان آرامش خودشان را حفظ کنند. اینها دلواپس نیستند بلکه افراطیون هستند. در ضمن ما هم دلواپس بیکاری و گرانی و عقب ماندگی هستیم آیا می توانیم تجمع اعتراضی برپاکنیم. چطوری است که برپایی تجمع برای مسئله هسته ای احتیاج به مجوز ندارد اما اگر عده ای در اعتراض به فقر و بیکاری تجمع کردند هزار جور برچسب می خورند و سرکوب می شوند؟ اگر اینطور است من از همه شما دلواپس ترم
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
4
1
اعلام کنید مخالفان را چه کسی مجوز می دهد پس دولت چکاره است ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
0
1
دولت باید تکلیف استانداران و فرمانداران خائن و ناهماهنگ با نظام را مشخص کند و افرادی که با هرعنوان و سمتی در ان حضور و سخرانی میکند بعنوان دشمن نظام و اشوبگر برخورد کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
شما فقط نظر هم جناحی های خودتونو منتشر میکنین؟
اصول قانون اساسی رو هم اگه مخالف نظرتون باشه حذف میکنین...؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین