کد خبر: ۳۰۳۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

تدابیر لازم روزه‌داری در ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: با روزه گرفتن جلوی برخی از فرآیندهای سلولی آسیب‌رسان مانند التهاب گرفته می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : مریم نواب‌زاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل و فاصله طولانی بین سحر و افطار، روزه‌داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن، فرد بتواند با این یک ماه روزه‌داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع کند.

وی افزود: طب سنتی توسط حکما برای چنین زمان‌هایی نکاتی را مطرح کرده که با رعایت آن فرد می‌تواند روزه‌داری آسانتری را تجربه کند.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: بهترین غذا برای بازکردن افطار در این فصل آب جوش ولرم به همراه خرما است.

نواب‌زاده گفت: در وعده افطار باید غذاهای لطیف، زود هضم و سریع الجذب بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی از دست رفته خود را تامین کند.

وی ادامه داد: این غذاها شامل؛ آب گوشت بدون کوبیده آن، تخم مرغ عسلی، سوپ جو، خوراک سبزیجات، مربای انجیر، عسل، سرکه با شیره و مربای تمشک است.

پزشک و محقق طب اسلامی تصریح کرد: استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می‌شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید می‌شود، ضمن اینکه زمانیکه طول می‌کشد تا انرژی به تن برگردد.

نواب‌زاده افزود: استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه‌های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست، چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماری‌های دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود، استفاده از شربت‌ها و میوه‌ها است.

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: شربت آبلیمو، آب زرشک، سرکه انگبین و عرق کاسنی با عسل برای کسانی‌که گرم مزاج هستند، بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند.

نواب‌زاده افزود: میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، آلبالو، زرد‌آلو و گیلاس توصیه می‌شود با فاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود.

وی تصریح کرد: در وعده سحر توصیه شده غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشند، استفاده شود.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: استفاده از سالاد گوجه، خیار و کاهو در وعده سحرتوصیه می‌شود.

نواب زاده با بیان اینکه استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده و معده دچار مشکلات گوارشی می‌شود، یادآور شد: یکساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین