کد خبر: ۳۰۵۶۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
«آفتاب» در گفت‌‌‌وگو با کارشناس مسائل هسته‌ای بررسی کرد:

تهدید اوباما برای خروج از مذاکرات هسته‌ای جدی است؟

سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا از دو جهت قابل بررسی است؛ اول آنکه از جهت خوشنود‌سازی اسرائیل و گروه‌های حامی اسرائیل در آمریکا این هشدار مطرح شده است؛ دیگر آنکه این هشدار در نظر دارد تا ایران را تهدید کند تا تن به پیشنهادات جدید بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی بیگدلی کارشناس امور آمریکا و مسائل هسته‌ای در گفت‌و‌گو با «آفتاب» با اشاره به سخنان هشدارآمیز باراک اوباما خطاب به ایران مبنی بر ترک‌کردن میز مذاگرات گفت: سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا از دو جهت قابل بررسی است؛ اول آنکه از جهت خوشنود‌سازی اسرائیل و گروه‌های حامی اسرائیل در آمریکا این هشدار مطرح شده است؛ دیگر آنکه این هشدار در نظر دارد تا ایران را تهدید کند تا تن به پیشنهادات جدید بدهد.

روز گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که در صورت نرسیدن ایالات متحده به مطلوبات خود، میز مذاکره را ترک خواهد کرد. بیگدلی با اشاره به تاثیر سخنان اوباما بر روی فضای مذاکرات گفت: این هشدار در آن حدی نیست که توانائی تاثیر فضای مذاکرات را داشته باشد و بتواند آن را متاثر کند. در میان مذاکرات سیاسی اینچنین اظهارنظرهایی رواج دارد، که البته رئیس‌حمهور ایران نیز جواب آن را به درستی داده است.

سخنان اوباما درحالی صورت گرفت که روز گذشته رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا به اوباما صریحا گفت که از روند حرکت مذاکرات نگران است و باید حداقل به مدت چند روز آن را متوقف کرد. میچ مکانل که پیش از این بارها مخالفت خود را از مذاکرات با ایران و امتیاز دادن به این کشور اعلام کرده در مجله پولتیکو نوشت: وقفه در مذاکرات باید به ۱+۵ فرصت دهد در مورد اهداف اساسی معامله با ایران به اشتراک نظر برسند: کامل کردن موافقتنامه‌ای که بر بازرسی‌های هر زمان، هر جا متکی باشد، رفع ابهام از همه تحقیقات سابق ایران که دارای جنبه نظامی بوده را کامل کند و در آن در مورد کاهش مرحله به مرحله تحریم‌ها - منوط به پایبندی ایران به تهداتش - توافق شود.
 
بیگدلی نیز درباره ضمانت اجرائی سخنان رهبر اکثریت جمهوری‌خواه کنگره تصریح کرد: مسئله مذاکرات و توافق احتمالی مربوط به قوه مجریه آمریکا است و کنگره در حد همان طرح بازبینی مذاکرات ضمانت اجرائی دارد. ایشان نیز به عنوان یک مقام سیاسی آمده تهدیدی کند تا ایران را تحت فشار قرار دهد.

سخنان تهدید‌آمیز دو مقام ارشد آمریکا در حالی رسانه‌ای می‌شود که شنیده‌ها حاکی از این است که دولت آمریکا از مواضع خود برای بازرسی مناطق نظامی عقب‌نشینی کرده است. بیگدلی درباره صحت این شنیده‌ها می‌گوید: هنوز چیزی به طور قطع مشخص نشده است، هنوز یک هفته از زمان گفت‌وگوها باقی مانده و تا آن زمان نمی‌توان پیش‌بینی درستی ارائه کرد.

وی در پایان افزود: طبق گزارشاتی که بر اساس بازدیدهای صورت گرفته از سایت‌‌های ایران نوشته شده، هیچگونه خطائی از ایران سر نزده، بنابراین لازم است که طرف مقابل نیز از مواضع خود انعطاف‌پذیری نشان دهد.

 (اخبار لحظه به لحظه مذاکرات هسته‌‌ای را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
بابت اكسيد كردن اورانيوم ها چه دادنند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
2
0
اوباما کلا زیاد حرف میزنه حرفاشو جدی نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
1
0
اینارو آلن آیر سفارش کرده بنویسی/؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین