کد خبر: ۳۰۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

مهمترین دلیل روی آ‌وردن افراد به شغل دوم چیست؟

تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی، عدم احساس امنیت شغلی و پایین بودن دستمزد، از جمله دلایل روی آ‌وردن افراد به شغل دوم است.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس گزارشهای آماری مرکز آ‌مار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از آخرین پیمایش میدانی صورت گرفته در کشور، از مجموع 21 میلیون نفر شاغل کشور در سال 1392 ، بیش از 400 هزار نفر از شاغلان بیش از یک شغل داشته‌اند که 15 درصد آنان، شغل اصلیشان مزد و حقوق بگیر بخش عمومی و 19.4 درصد مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی بوده و 65.6 درصد در سایر بخشها اعم از کارکن مستقل، کارفرما و کارکن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، نکته قابل توجه این است که بیشترین درصد چند شغله‌ها در گروه کارکنان مستقل قرار دارند.

مشکلات اقتصادی و تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی مهترین دلیلی است که افراد ناچار به شغل دوم روی می‌آورند.همچنین پایین بودن دستمزد در شغل اول یا نگرانی از به خطر افتادن امنیت شغلی، افراد را به کسب درآمد بیشتر با انجام شغل دوم ترغیب می‌کند.

دوشغله یا چند شغله بودن افراد هرچند ممکن است وضع معیشتی خانواده را بهبود بخشد، اما بر میزان بهره‌وری، سلامت جسمی و روحی افراد و میزان تعامل با اعضای خانواده تاثیرگذار خواهد بود، علاوه بر این انجام چندین شغل توسط یک فرد می‌تواند موجب سلب فرصتهای شغلی از افراد فاقد کار شود و به گسترش بیکاری دامن بزند.

به نظر می‌رسد هرچه تعادل میان درآمد، نرخ تورم و پایداری شغلی بیشتر شود تا حد زیادی مانع از روی آوردن افراد به انجام چندین شغل شود.

آمار به دست آمده از شاغلان 10 ساله و بیشتر دوشغله در سال 92 نشان می‌دهد: 2.1 درصد کل شاغلان 10 ساله و بیشتر کشور دارای دو شغل و بیشتر هستند، 9120 نفر از چند شغله‌ها که شغل اصلی آنها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود نیز در بخش عمومی مشغول به کارند و در واقع هر دو شغل آنها در بخش عمومی است.

14484 نفر از چند شغله‌ها که شغل اصلی آنها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود در بخش خصوصی مشغول به کارند که علت این امر ناشی از عدم کفاف مخارج زندگی با حقوق دریافتی در شغل اول آنها است.

42411 نفر از چند شغله‌هایی که شغل اصلی آنها در بخش عمومی است، در شغل دوم خود به عنوان کارفرما، کارکن مستقل و کارکن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت هستند.

2204 نفر از چند شغله‌هایی که شغل اصلی آنها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود در بخش عمومی مشغول کارند.

22460 نفر از چند شغله‌ها که شغل اول آنها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود نیز در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند و 60500 نفر از چند شغله‌ها که شغل اصلی آنها در بخش خصوصی است، در شغل دوم خود به عنوان کارکن مستقل یا کارفرما و یا کارکن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین