کد خبر: ۳۰۶۱۲۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
اهمیت برنامه‌ریزی برای دوران پساتحریم

سه کار مهمی که دولت باید پس از رفع تحریم‌ها انجام دهد

باید توجه کرد که ما باید زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم کنیم که با توسعه ثبات و امنیت اقتصادی می‌توانیم در این مسیر گام برداریم. بنابراین اگر برای سرمایه‌گذاری داخلی این دو عامل را مهیا کنیم به دنبال آن، سرمایه‌گذار خارجی هم مشتاق‌تر می‌شود. ما باید حقوق حقوق معنوی ماکلیت را به رسمیت بشناسیم و به کمک دو عامل امنیت و ثبات، اقتصاد کشور را پربارتر و وسیع‌تر کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره راهبردهای کلان اقتصاد پساتحریم در ایران گفت: تحریم‌ها معضلی برای اقتصاد و جامعه ما بود و به طور قطع باید تلاش شود تا این مانع رشد اقتصادی برداشته شود؛ تلاش‌های دولت آقای روحانی در این زمینه نیز قابل تحسین است و باید از ایشان تشکر کرد.

حسن روحانی سه‌شنبه شب در مراسم افطاری با اهالی رسانه و مطبوعات درباره اهمیت ادامه دادن اقتصاد مقاومتی حتی در دوران پساتحریم، صحبت کرد. وی در این مراسم گفت: اگر در مذاکرات این هفته یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست و مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد؛ زیرا این مسیر به نفع کشور است و راهی است که می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد. اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در کنار هم قرار گیرد، باعث می‌شود تا از مشکلات پیش رو به سرعت عبور کنیم.

پازوکی با اشاره به سخنان روحانی عنوان کرد: اما مسئله اصلی این است که برای دوران پساتحریم دولت باید برنامه داشته باشد. اگر دولت با مشکلات اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی کند با توجه به موقعیت ایران در جهان قطعا دولت موفقیت‌های زیادی به همراه خواهد داشت. ما در ایران هم انرژی ارزان و هم نیروی کار ارزان و تحصیلکرده داریم؛ که در صورت استفاده بخردانه دولت چشم‌انداز اقتصادی ما درخشان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های اشتباه دولت گذشته که موجب تضعیف اقتصاد کشور شد، گفت: اقتصاد ما در دولت قبلی تقریبا مسدود شده بود و ارتباط ما تقریبا با جهان نیز قطع شده بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ما برمی‌گردد به مشکلات مدیریتی داخلی خودمان. اگر گروه‌های تندرویی که فاقد تخصص هستند و ضرورت و اهمیت ارتباط ایران با جهان را کتمان می‌کنند اگر امور را در دست گیرند، قطعا ایران را به عقب پیش می‌برند، درست مانند کشور کره شمالی.

پازوکی درباره اهمیت سپردن امور به دست کارشناسان و اهل دانش حوزه اقتصاد گفت: اما در مقابل اگر زمام امور در دست نیروی متعهد، متین، زحمت‌کش و فهیم مملکت باشد، و چرخه مدیریت اقتصادی ما به دست نخبگان بیافتد، آینده ایران بسیار روشن خواهد بود.

در حالی که نبض مذاکرات هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری پرتپش‌تر می‌زند، رسانه‌های اروپایی و آمریکایی خبر از تمایل زیاد شرکت‌های غربی به حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور، می‌دهند. به‌طور مثال جوئل ویتاکر، معاون ارشد گروه پژوهشی «فرانتیر استراتژی» در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به بررسی بازگشت شرکت‌های غربی به ایران در پی لغو احتمالی تحریم‌ها پرداخت.

پازوکی در پاسخ به علت اهمیت ایران برای شرکت‌های غربی به منظور سرمایه‌گذاری و به دست آوردن بازار گفت: ایران کشوری مهم در منطقه است و جزء قدرت‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رود و به دلیل دو عامل عمده که پیشتر هم گفتم، یعنی نیروی کار تحصیلکرده و کارآمد و انرژی ارزان‌قیمت توجه کشورهای غربی همواره معطوف سرمایه‌گذاری در ایران بوده است.

وی افزود: البته باید توجه کرد که ما باید زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم کنیم که با توسعه ثبات و امنیت اقتصادی می‌توانیم در این مسیر گام برداریم. بنابراین اگر برای سرمایه‌گذاری داخلی این دو عامل را مهیا کنیم به دنبال آن، سرمایه‌گذار خارجی هم مشتاق‌تر می‌شود. ما باید حقوق حقوق معنوی ماکلیت را به رسمیت بشناسیم و به کمک دو عامل امنیت و ثبات، اقتصاد کشور را پربارتر و وسیع‌تر کنیم.

او در پاسخ به اینکه پس از کسب توافق و رفع تحریم‌ها با نگاهی ژرف و واقع‌بینانه، باید منتظر چه اتفاقی بود، گفت: اتفاقا برخلاف تصور عموم مردم، پس از رفع تحریم‌ها کار شروع می‌شود، اگر تحریم برداشته شود، تنها یکی از شرایط ثبات اقتصادی فراهم می‌شود.

این اقتصاددان درباره عملکرد دولت در زمینه اقتصاد در شرایط پساتحریم گفت: دولت باید پس از رفع تحریم سه کار مهم را انجام دهد، اول آنکه شفافیت را در این حوزه بالا ببرد، اگر این اتفاق بیافتد بخش خصوصی بیشتر علاقمند می‌شود که در اقتصاد مشارکت کند. دوم آنکه باید زمینه را برای رقابت‌پذیرشدن اقتصاد فراهم کند که به تبع آن رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را شاهد خواهیم بود. سومین کار نیز رفع انحصار است، چه انحصار دولتی چه انحصار خصوصی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
30
0
اولین کار و مهمترینش اینه که استعفا بده...
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
17
1
بذار اول تحریم ها لغو بشه قبل از واقعه ذوق مرگ نشید...
دلواپس باغیرت
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
16
1
کدوم رفع تحریم ها اخه دلتون خوشه ها شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه اخه مگه از شیطان میشه توقع خیر خواهی داشت اصلا ما مردم مخاییم تحریم باشیم کیو باید ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
شما مردم نیستید که ...به مردم هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
4
1
واقعا این آقای به اصطلاح کارشناس چشم بسته غیب گفتن ، خب این سه شرط رو همه میدونن اما مهم راه های رسیدن به این شرطها با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی ایرانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
1
8
اقای دلواپس من نمیدونم از این تحریم چی بهت میرسه که اینجوری میگی
امثال شما دارید این کشورو نابود میکنید
به قول روحانی برید به ....
لاتتچ
|
Germany
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
3
دلواپس دستتون رو شده اینهمه مال مردم رو خوردید حالا طلبکار هم هستید جزاتون با خدا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین