کد خبر: ۳۰۶۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶

دومین دور نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد

برای دومین بار در روز دوشنبه وزیران خارجه ایران و 1+5 دور یک میز نشستند.
آفتاب‌‌نیوز :
اولین دور مذاکرات وزیران خارجه هشت کشور عصر دوشنبه به وقت محلی برای یک ساعت انجام شد. نشستی که با نشست‌های رسمی متفاوت بود و وزیران خارجه خود به بررسی موضوعات و اختلاف‌های باقی مانده که برای هر دو طرف موضوعاتی مهم هستند پرداختند.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، این برای اولین‌بار است که در دو هفته گذشته وزیران خارجه به طور مستقیم خود وارد گفت‌وگو درباره موضوعات باقی مانده شدند؛ موضوعاتی که هم‌زمان به تصمیم‌ها و بررسی‌های سیاسی و فنی در سطحی بالا نیاز دارد.

در تصویری که عصر روز دوشنبه از نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 منتشر شد، وزیران خارجه آمریکا و روسیه و نیز تعدادی دیگر از آن‌ها را در شرایطی غیررسمی بر خلاف نشست‌های معمول نشان می‌داد که حاکی از تلاش آن‌ها برای پایان دادن به مسایل مورد بحث بود.

با ورود وزیران خارجه به موضوعات مطرح در عمل کار کارشناسان و معاونان به طور کلی پایان یافته و ضمیمه‌ها و متن اصلی توافق در حال حاضر در اختیار وزیران است.

شاید اگر از ابتدای ورود مذاکرات، یا حداقل در هفته دوم که در آن قرار داریم وزیران خارجه در وین حاضر می‌شدند و کار را دنبال می‌کردند مذاکرات به وقت طلایی کشیده نمی‌شد.

با وجود این که مذاکرات برای هفت روز دیگر تمدید شده است اما برخی منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که ایران محدودیت زمانی برای خود قایل نیست.

در عین حال با نزدیک شدن به 24 ساعت پایانی مدت تمدید شده مذاکرات تحرک‌های رسانه‌ای و لجستیکی برای آماده‌سازی محل اعلام نتیجه مذاکرات افزایش یافته است.

خبرها حکایت از آماده‌سازی مقر سازمان ملل برای برگزاری مراسم پایانی دارد و برخی منابع رسانه‌یی اعلام کرده‌اند که عصر سه‌شنبه نتیجه مذاکرات اعلام خواهد شد.

وزیران خارجه روسیه و ایران باید به طور معمول خود را برای شرکت در اجلاس بریکس در روسیه به رییسان‌جمهور خود برسانند به ویژه لاوروف که کشورش میزبانی این اجلاس را برعهده دارد. باقی ماندن وزیران خارجه در وین از سویی نشانه‌های مثبتی از تلاش دو طرف برای جمع‌بندی نهایی مذاکرات است تا ببینند که می‌توانند توافق کنند یا نه.

هم‌چنین مسوولان وزارت خارجه اتریش امشب محدودیت کمتری برای حضور خبرنگاران در چادر مخصوص خبرنگاران اعمال کرده‌اند. خیمه خبرنگاران در شب‌های گذشته تا ساعت 20 و روز یک‌شنبه تا 23 باز بود و به نظر می‌آید از امشب با ادامه مذاکرات در هتل کوبورگ این چادرمدت زمان بیش‌تری به روی خبرنگاران باز باشد.

بسیاری از خبرنگاران محل مذاکرات را ترک کرده‌اند اما عده‌ای از آن‌ها در چادر، لابی هتل ماریوت و مقابل هتل کوبورگ هم‌چنان انتظار خبری جدید را می‌کشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین