کد خبر: ۳۰۷۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲

آخرین مانع بر سر راه توافق هسته‌ای؛ رفع تحریم‌های تسلیحاتی

دیگر فرصتی تا پایان مارتن مذاکرات هسته‌ای نمانده است. دو طرف مذاکرات مصمم‌تر از همیشه با در دست داشتن خواسته‌های حداکثری تلاش می‌کنند تا دست پر از میز مذاکرات برخیزند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- یکی از آخرین موانع مهم بر سر راه دستیابی به توافق هسته‌ای تاریخی با ایران بحث درمورد یک‌سری تحریم‌های سازمان ملل است که ظاهرا چند ماه پیش باید لغو می‌شد و فقط به طور غیرمستقیم با سلاح‌های هسته‌ای ارتباط پیدا می‌کند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، این تحریم‌ها 9 سال پیش توسط شورای امنیت سازمان ملل در قالب یک سری از قطعنامه‌ها به تصویب رسید و بر اساس آنها ورود و خروج هرگونه سلاح متعارف به ایران ممنوع اعلام شد.

به نظر برخی گروه‌ها که نگران قدرت‌نمایی‌های ایران در خاور‌میانه هستند، ادامه این تحریم‌ها حتی پس از دستیابی به توافق هم امری حیاتی است.آشتون کارتر، وزیر دفاع دولت اوباما در همین هفته به کنگره این کشور گفت که قسمتی از تحریم‌های تکنولوژی جهت تسلیحات موشکی ایران برای امنیت آمریکا بسیار حیاتی بود.

او در سخنانش به علت امتناع آمریکا از برداشتن تحریم‌های موشکی گفت: دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم ایران این تحریم‌ها را از میان بردارد، این است که برنامه آی سی بی ام این توانایی را به ایران می‌دهد که بتواند از ایران به سمت آمریکا موشک پرتاب کند و ما این را نمی‌خواهیم. زیرا این سیستم یک سیستم موشکلی بین‌قاره‌ای است.  

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، تلاش می‌کند تا طی روند مذاکرات، چین و روسیه را در راه تلاش برای برداشتن تحریم‌های موشکی همراه خود نگه دارد. این دو کشور نیز مشتاق هستند تا پس از رفع تحریم‌ها مبادلات نظامی با ایران برقرار کنند و مانند سابق از آن سودمند شوند.

کاملا واضح است که حل این مسئله موضوع اصلی مذاکرات است و کری در پاسخ به خبرنگاران که می‌پرسیدند روند مذاکرات به چه شکلی پیش می‌رود، پاسخ داد در حال پیشرفت هستیم، اما اعلام نکرد روی کدام بحث در حال پیشرفت هستند.

یک مقام ایرانی گفته است که ایران و روسیه و چین برای برداشته شدن تحریم‌های موشکی که از سال 2006 علیه این کشور اعمال شده مصمم هستند و طبیعتا باید از طریقی این مسئله حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
5
روسیه و چین برای فروش جنگ افزار های خودشان حاضرند هر کاری بکنند
ولی به نظر من ما بیشتر از هر جنگ افزاری به نرم افزارهایی برای رشد و بالندگی سرزمینمان نیاز داریم
به ساخت زیربناهای اقتصادی و مهم و نهادینه کردم فرهنگ راستگویی و پاکی و انقلابی که متاسفانه
طی سالهای گذشته خیلی خدشه دار شده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین