کد خبر: ۳۰۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

دردسرهای اینستاگرام برای بازیگران

با آنکه چندی پیش خبر ممنوع التصویری برخی هنرمندان هنجارشکن توسط صدا و سیما تکذیب شده بود اما هفته پیش بار دیگر یکی از نمایندگان مجلس خبر داد که از همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر می کنند جلوگیری می شود. بعد از این خبر بود که شورای نظارت بر صدا و سیما هم این خبر را تایید و اعلام کرد بر اساس مصوبه‌ ای، رسانه ملی موظف است تا با هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانه‌ ای را در شبکه‌ های اجتماعی رعایت نمی‌ کنند قطع همکاری کند. این بار هم زور مجلس بیشتر بوده و حال حضور هنرمندان در فضاهای مجازی زنگ خطری برای آنان است.
آفتاب‌‌نیوز : پايگاه رسمي اطلاع‌رساني شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مطلبی نوشت: «بر اساس مصوبه اخير شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عنايت به حضور كارمندان و هنرمندان متعهد و پاك سيرت در رسانه ملي، متاسفانه تعداد قليلي از هنرمندان با حضور هنجارشكنانه خود در اين شبكه‌ها و با انتشار تصاوير نامناسبي از خود، شؤونات اخلاقي و ضوابط سازماني را رعايت ننموده‌اند و موجبات دلخوري خيل عظيم هنرمندان متعهد و اهالي فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند. از اين رو و بر اساس اين مصوبه سازمان صدا و سيما موظف شد تا با هنرمنداني كه در اين شبكه‌ها خلاف شؤونات حاضر شده‌اند قطع همكاري نمايد. شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما، استفاده و حضور در شبكه‌هاي اجتماعي را فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان دانسته و صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاويري كه باعث ناديده انگاشته شدن ارزش‌ها مي‌شود را خلاف ضوابط و مقررات مي‌داند.»
 
این خبر در حالی منتشر شده است که شانزدهم تیرماه خبرگزاری ها رسمی آن را به گونه ای دیگر نقل کردند. مثلا سایت تابناک نوشت: «حضور بازیگران، خواننده‌ها و مجریان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام محدود خواهد شد؛ محدودیتی که طیفی از این سه گروه در پی‌ اش خواهند رفت تا از گزند عوارضی که ممکن است تصاویرشان برای امنیت شغلی‌ شان در پی داشته باشد، در امان بمانند.»
 
پس از انتشار این خبر روابط عمومی صدا و سیما حضور هنرمندان و مجریان در شبکه‌ های اجتماعی را ممنوع ندانست و عنوان کرد رسانه ملی هیچ تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت بر حضور هنرمندان و مجریان صدا و سیما در شبکه های اجتماعی نگرفته است.
 
روابط عمومی این سازمان توضیح داد در پی ادعای برخی سایت‌ های خبری درخصوص ابلاغ تصمیم رسانه ملی به هنرمندان، مجریان و گویندگان سازمان صدا و سیما مبنی بر ممنوعیت حضور در شبکه‌های اجتماعی، مدیرکل روابط عمومی سازمان با تکذیب این خبر تأکید کرد که هیچ گونه تصمیم یا بخشنامه‌ای در این خصوص توسط رسانه ملی صادر نشده است.
 
نعمتی انارکی به ایسنا گفت: «آنچه در برخی سایتها در این باره نقل شده کذب محض و به کلی عاری از صحت است.»
 
حال اما بر خلاف این تکذیب ها خبر ممنوع التصویری بازیگران بدحجاب به طور رسمی آن هم از طرف مقامات منتشر شده است. شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما اعضایی متشکل از سه قوه هستند؛ دو نماينده از قوه مجريه، دو نماينده مقننه و دو نماينده قوه قضاييه که كليه امور مربوط به سازمان را مورد تحليل و بررسي قرار مي‌ دهند. مسائل و مشكلات بررسي شده توسط كارشناسان شورا در جلسات شورا كه به صورت هفتگي با حضور نمايندگان قواي سه‌ گانه برگزار مي‌ گردد بحث و بررسي و در خصوص اقدامات مقتضي تصميم‌گيري مي‌ گردد. این بار شورا تصمیم گرفته است که دیگر هنرمندان هنجارشکن و افرادی که شئونات را رعایت نمی کنند جایی در صدا و سیما ندارند.
 
به نظر می آید در این میان جنجال های برنامه ماه عسل هم آنچنان بی تاثیر نبوده است. زیرا در ابتدا آنچه این مصوبه را به صدر اخبار آورد اشاره نمایندگان مجلس و اعضای ناظر در شورای نظارت به همان مهمان جنجالی و لزوم مقابله با این موارد بوده است.
 
سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به مهمان جنجالی ماه عسل، خبر داد: «در جلسه شورای نظارت بر صداوسیما مصوب شده که از همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر کرده‌ اند جلوگیری شود»؛ رویکردی که می‌تواند به خصوص درباره نوع پوشش بسیاری از بازیگران زن در برخی تصاویر اینستاگرامی‌ شان مصداق پیدا کند.
 
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزوده است: «بسیاری از هنرپیشه‌ ها در صفحات اجتماعی خود عکس خلاف شرع منتشر می‌ کنند. این‌ ها کسانی ‌هستند که چون می‌ خواهند از طریق صداوسیما نان بخورند با پوشش مناسب در رسانه ملی ظاهر می‌ شوند، ولی در صفحات اجتماعی ارزش‌ ها را زیر پای می‌ گذارند و حرمت همکاری با رسانه جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌ برند‌.»
 
او در واکنش به تکذیبیه صدا وسیما نسبت به مصوبه شورا گفته: «رسانه ملی براساس اصل 175قانون اساسی موظف به رعایت مصوبات این شورا است و کارکنان این سازمان به هیچ عنوان نباید از اعتماد مردم سوء استفاده کنند.»
 
هرچند که خبر ممنوعیت فعالیت هنرمندان در شبکه های اجتماعی تکذیب شد اما چون در این میان هيچ ضابطه و مرزی مشخص براي تشخيص شؤونات اجتماعي وجود ندارد، این مصوبه می تواند به گونه ای همان شرط منع حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ازای همکاری با سازمان صدا و سیما باشد.
 
احتمالا با این مصوبه تذکر به گروهی از بازیگران، خواننده‌ها و مجریان آغاز خواهد شد، برخی از این طیف ترجیح خواهند داد حضورشان را در شبکه‌ های اجتماعی محدود کنند تا حضورشان در شبکه‌ های تلویزیونی محدود نشود و عطایش را به لقایش ببخشند. شاید هم عده ای آن را جدی نگیرند و از این به بعد هم شاهد دوری بیشتر هنرمندان از صدا و سیما باشیم. اتفاقی که با آمدن مدیر جدید گمان می رفت کمتر از گذشته اتفاق بیفتد و شاهد آشتی هنرمندانی که سال هاست حضور کمرنگی در صدا و سیما دارند باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین