کد خبر: ۳۰۷۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

ایستگاه آخر مذاکرات هسته‌ای

تمامی شواهد نشان از آن دارد که پس از سه هفته مذاکرات بی‌وقفه در وین، حالا زمان یک توافق جامع میان ایران و شش قدرت جهانی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌‌الملل- طی این مدت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همراه با محمدجواد ظریف در پی یک رکورد‌شکنی با اقامت در وین تلاش می‌کردند تا راهی را برای خروج ایران از بحران هسته‌ای کنند. وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 طی این مدت، به طور میانگین چهار بار از وین خارج شدند و دوباره به پایتخت اترش بازگشتند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که توافق ایران با غرب به احتمال زیاد امروز غروب اعلام خواهد شد. اگر چه این دیپلمات‌ها اشاره کرده‌اند که ممکن است در لحظه آخر اتفاق غافلگیر‌کننده‌ای بیافتد و یا گفت‌و‌گوها برای طرز نوشتن متن توافق مسیر همواری را طی نکند، اما آنچه مسلم است این است که صرف این حد زمان در وین، که در نوع خود بی‌سابقه است، به طور حتم نتیجه‌ای مناسب برای دو طرف خواهد داشت.

ساعت‌ها زمان لازم است تا متن توافق تکمیل شود، و نسخه انگلیسی آن که بالغ بر 80 صفحه است شامل پنج ضمیمه می شود و لازم است تا توسط وکلای متخصص تائید شود. اما نسخه‌های ترجمه آن لازم است قبل از آنکه نسخه نهایی منتشر شود، برای رهبران کشورهای شش قدر جهانی فرستاده شود تا مورد تائید آنان قرار گیرد و سپس به دست عموم مردم برسد.

این در حالی است که گفته می‌شود که آخرین پروسه نوشتن متن توافق به فارسی که در 100 صفحه پیش‌بینی شده است، تا روز چهارشنبه زمان خواهد برد.

در همین حال مذاکرات فشرده در وین در جریان است. وزرای خارجه فرانسه، روسیه، آلمان به همراه جان کری و موگرینی در محل مذاکرات حضور دارند. هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز عصر امروز مذاکرات را ترک کرد و قرار است فردا صبح به وین بازگردد. وزیر چین هم در راه وین است.

بر اساس مصالحه‌ای که قرار است صورت بگیرد، ایران ضمانت داده که در عوض برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. همچنین تهران متعهد شده تا تجهیزات خود را در اختیار بازرسان قرار دهد. با همکاری دو طرف امروز شاهد لحظه‌ای تاریخی خواهیم بود که پس از دوازده سال بن بست، تهدیداتی که تا پیش از آن پیرامون برانگیختن جنگی تازه در خاورمیانه محسوس بود، از بین خواهد رفت و این توافق در تاریخ ثبت خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین