کد خبر: ۳۰۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

وال استریت ژورنال:‌ حمایت برخی از آمریکایی‌ها از موضع تهران در مذاکرات هسته‌ای

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:‌ یک سری از آمریکایی‌های حاضر در وین در هفته‌های اخیر از موضع دولت ایران در مذاکرات هسته‌ای شامل لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل حمایت کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
برخی از این آمریکایی‌ها شامل یک مقام پیشین کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، فعالان سیاسی و نویسندگان و محققان حوزه خاورمیانه به طور علنی اظهارات دولت اوباما مبنی بر این که ایران به طور مخفیانه به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است را زیر سوال می‌برند و برخی دیگر هم می‌گویند که آمریکا باید در منطقه خاورمیانه خود را با ایران به ویژه درخصوص مقابله با نیروهای داعش در عراق و سوریه تطبیق دهد.

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، فلینت لیورت، یک مقام پیشین کاخ سفید گفت که آمریکا به اندازه کافی برای عادی‌سازی روابط با تهران تلاش نکرده است. از نظر من این مساله باید بخشی از یک توافق جامع باشد.

او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیان کرد: اما دولت اوباما می‌گوید که این تنها یک توافق حاصل شده از راه مذاکرات است که روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است.

به نوشته وال استریت ژورنال، گروه‌های حامی اسراییل در هتل‌ها و رستوران‌های محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین ظاهر شده و برخی اعضای خانواده‌های شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران نیز به پایتخت اتریش سفر کرده‌اند.

در این میان برخی فعالان سیاسی و اعضای شورای ملی ایرانیان آمریکا هستند که از موضع تهران درخصوص لزوم لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران حمایت می‌کنند و بر این باورند که این مساله باید بخشی از توافق نهایی باشد.

مقامات ایرانی و آمریکایی می‌گویند که مساله تحریم‌های تسلیحاتی به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در روزهای اخیر مذاکرات تبدیل شده است.

هم‌چنین آمریکایی‌های دیگری که در وین حاضرند و برای پیگیری مذاکرات به این شهر آمده‌اند می‌گویند تحریم‌های تسلیحاتی از همان ابتدا نباید علیه تهران اعمال می‌شد.

گرت پورتر، یک کارشناس و نویسنده مستقل آمریکایی که هفته گذشته به وین سفر کرده بود در این‌باره گفت: باید از خود بپرسید که تحریم‌های تسلیحاتی واقعا چه تغییری در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ایجاد کرده است؟ باید دانست که آیا این یک مساله واقعی است یا کرنشی دیگر به چارچوب سیاسی که منتقدان توافق هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

این نویسنده آمریکایی در کتاب خود با عنوان "بحران ساختگی" که در سال 2013 منتشر شد تاکید کرده است که هیچ اسنادی مبنی بر این که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین