کد خبر: ۳۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

هاشمی: 20 میلیارد بدهند خودمان فشنگ می‌سازیم!

سید مهدی هاشمی معتقد است اگر 20 میلیارد به فدراسیون تیراندازی تعلق بگیرد، این فدراسیون ظرف سه سال خودکفا می‌شود و حتی می‌تواند خودش فشنگ تولید کند.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس فدراسیون تیراندازی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کسب شش مدال رنگارنگ تیراندازان در ر‌قا‌بتهای یونیورسیاد، اظها‌ر کرد: تیراندازان ایران بدون فشنگ و سلاح خوب راهی مسابقات دانشجویان جهان شدند و نتیجه‌ خیلی خوبی به دست آوردند. حتی در بخش خفیف هم مدال طلا گرفتند. شاهد بودیم که هر مدال تیراندازان چقدر در رنکینگ ایران در جدول یونیورسیاد موثر بود نتیجه‌ای که بانوان به دست آوردند نشان از ظرفیت بالای تیراندازان در مدال آوری دارد، اما متاسفانه به این ظرفیت‌ها توجهی نمی‌شود.

هاشمی با اشاره به این که ورزش در ایران محروم است، ا‌دا‌مه‌ داد: یکی از بحث‌هایی که در کشور رایج است و مورد مقبولیت قرار گرفته بحث ورزش است. هم در دین و هم در فرهنگ ما به آن توجه می‌شود، اما در عمل علی‌رغم قدرتی که ورزش دارد، محروم است. در کشور تاثیرگذاری ورزش به حدی است که باعث افزایش سطح روحیه می‌شود و در آلام جامعه اثربخش است. زمانی که یک قطعنامه سیاسی منفی اثرات بدی بر روحیه مردم دارد در مقابل یک موفقیت ورزشی چندین برابر می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. می‌توان با توجه به ورزش با هزینه کمتری دستاورد بیشتری به دست آورد و سطح سلامت جامعه را بالا برد. در ایران بودجه درمانی بیش از بودجه ورزشی است در حالی که پیشگیری مهم‌تر‌ از درمان است و می‌توان با ورزش پیشگیری کرد.

رییس فدراسیون تیراندازی افزود: در هیچ یک از رده‌های سنی ورزش نگاه جدی نشده است و در هر دو بخش همگانی و قهرمانی درست عمل نکردیم. ایران به طور طبیعی یک سبد مدالی در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی و المپیک دارد که فقط در برخی از رشته‌ها‌ امکان مدال گیری است ، زیرا از ظرفیت‌های جدید استفاده‌ای نمی‌شود و فقط به مدال چند رشته بسنده شده است. در المپیک هشت رشته پر مدال داریم که با توجه به حضور بانوان اولین رشته بالقوه در کسب مدال برای ایران تیراندازی است، اما برای بالفعل کردن این مدال‌ها به سرمایه‌گذاری نیاز است. در المپیک 45 مدال در تیراندازی توزیع می‌شود که تاکنون ایران سهمی در کسب این مدال‌ها نداشته است ، زیرا از ظرفیت‌های موجود استفاده‌ای نمی‌کنیم. در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی هم 135 مدال توزیع می‌شود که سهم ما تنها چهار مدال بوده است. در شرایطی که امکان کسب مدال بیشتری هست پس چرا نباید توجه شود.

رشته تیراندازی در مقایسه با بسیاری از رشته‌ها‌ کم هزینه است ، زیرا در رشته‌ها‌ی دیگر چند نفر اعزام می‌شوند برای یک مدال اما در تیراندازی یک نفر می‌تواند چند مدال بگیرد. ما در حال صعود به قله آسیا هستیم و در جهان هم جز 10 تیم برتر جهان در تیراندازی هستیم. حال که تیراندازی در حال صعود است باید از فرصت استفاده کرد.

وی با تاکید بر این که وزارت ورزش و جوانان بین رشته‌ها‌ تبعیض قائل می‌شود، اظها‌ر کرد: اگر موفقیتی در یک سطح در ورزش کسب می‌شود باید یکسان هم دیده شود. وزارت ورزش و جوانان باید برای تبعیضی که بین رشته‌ها‌ قائل می‌شود پاسخگو باشد. البته رسانه‌ها هم در این مساله مقصر هستند ، زیرا برای مطالبه پاداش رشته‌ها‌ی پرطرفدار رسانه‌ها همیشه پیگیر هستند، اما در رشته‌ها‌یی مثل تیراندازی که چهار سال پاداش‌ها را پرداخت نکردیم کسی توجهی نمی‌کند. در برخی از رشته‌ها‌ اگر پاداش ها دیر پرداخت شود صدای اعتراض‌ها گوش آسمان را کر می‌کند!

رییس فدراسیون تیراندازی ا‌ضافه‌ کرد‌: اگر تیراندازان را ورزشکاران دیگر رشته‌ها‌ مقایسه کنید با اخلاق‌تر هستند و کم حاشیه‌ترین ملی‌پوشان را تیراندازی دارد، چرا باید در برخی رشته‌ها‌ هزینه بیشتری برای کسب مدال بدهیم و نتیجه‌ نگیریم و بعضا بی‌اخلاقی هم ببینم. با هزینه کمتر و اخلاق مداری می‌شود نتیجه‌ بهتری هم گرفت. البته رشته‌ها‌ی دیگر هر چقدر پول می‌گیرند نوش جان شان، اما باید به رشته‌ها‌یی که ظرفیت مدال آوری بالایی دارند توجه ویژه‌ شود.

هاشمی با اشاره به بدهی‌های فدراسیون تیراندازی، خاطر‌ نشان کرد: هفده رویداد داشتیم که دوازده‌تای آن تاکنون برگزار شده است. از این دوازده رویداد به دلیل مشکلات مالی تنها در چهار تورنمنت شرکت کردیم. تنها دو فرصت برای کسب سهمیه المپیک در تفنگ و تپانچه داریم. پیش از مسابقات جا‌م جها‌نی آذربایجان اردوی یک هفته‌ای در آلمان خواهیم داشت. در خصوص تامین هزینه این اردو وزارت ورزش و جوانان قول مساعدت داده است که اگر این اتفاق بیفتد اردوی هانوفر هم کنسل می‌شود و به دنبال آن هم احتمال کسب سهمیه المپیک نیز کمرنگ می‌شود.

وی همچنین گفت: ما هنوز هم مبلغ 700 میلیون تومان را به مربی مجاری بدهکار هستیم. لازلو، مربی با اخلاق و مقیدی است و با تمام کمبودها ساخته است. در کدام رشته ورزشی در ایران مربی خارجی مجبور است برای معیشت زندگی پول قرض کند؟ اما در تیراندازی این اتفاق افتاده است.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون درآمدزایی و جذب اسپانسر داشته است؟ بیا‌ن‌ کرد: ما بخشی از درآمدزایی را انجام داده‌ایم و چندین حامی مالی را جذب کرده‌ایم، اما در رشته تیراندازی به دلیل عدم پخش تلویزیونی کمتر اسپانسری سرمایه‌گذاری می‌کند. ما در حال ساخت مجموعه‌ای برای تولید مهمات و سلاح بودیم که می خواستیم با این کار درآمدزایی هم کنیم، اما به دلیل کمبود بودجه ساخت این مجموعه متوقف شد. اگر 20 میلیارد به ما بدهند سه ساله خودکفا خواهیم شد و حتی می‌توانیم فشنگ خوب نیز بسازیم.

نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چرا به جای اعزام تیراندازان جهت اردوهای خارجی از کشورهای قدرتمند برای حضور ایران و برپایی اردو دعوت نمی کنید؟ اذ‌عان‌ کرد: ما با تیم‌های زیادی این توافقات را داشته‌ایم، اما کشورهای دیگر هم برای حضور در ایران محدودیت‌هایی دارند، زیرا باید برای برپایی اردو در ایران هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. اگر هم بخواهیم خودمان هزینه سفر آنها را تامین کنیم پس ترجیحا بهتر است که اعزام داشته باشیم.

رییس فدراسیون تیراندازی در پایان در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی ایران برگزار می‌شود، خاطر‌ نشان کرد: یک ستادی تشکیل دادیم که کارها را برای میزبانی هر چه بهتر انجام دهد. چند ماهی بیشتر تا این مسابقات فرصت باقی نمانده است. برای میزبانی این مسابقات اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، اما برای این مسابقات هم به پشتیبانی و حمایت وزارت ورزش و جوانان نیاز داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین