کد خبر: ۳۰۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰

عراقچی: تصویب قطعنامه سازمان ملل دستاورد بسیار بزرگی است

عباس عراقچی با بیان اینکه غنی‌سازی ایران شناسایی و پذیرفته شده است، گفت: قطعنامه‌ای که امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، دستاورد بسیار بزرگی است.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون ظریف گفت: برآورد ما این است که بعد از دو ماه بررسی‌های کنگره انجام می‌شود و پس از بررسی به روز توافق می‌رسیم. در روز توافق اتحادیه اروپا مصوبه دیگری را در شورای وزیران می‌گذراند که تحریم‌های یک‌جانبه را لغو می‌کند اما اجرایی شدن آن به مرحله بعدی می‌رود، همچنین در روز توافق که احتمالا پس از دو ماه است دولت آمریکا اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف می‌کند و این کار با دستور رییس جمهور آمریکا صورت می‌گیرد اما اجرایی شدن آن هم در مرحله بعد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ در مرحله‌ای که هم ما و هم طرف مقابل کارهایی را که باید انجام دهیم، دادیم توافق اجرا می‌شود، البته در این مرحله یک اختلاف زمانی بین اقدامات ما و اقدامات آن‌ها وجود دارد و از قبل هم این را گفته بودیم. راه حلی که برای این مساله پیدا شد این است که قبل از اینکه ایران کاری انجام دهد اروپا و آمریکا تحریم‌هایشان را لغو کنند اما اجرایی‌شدن آنها تا وقتی که ایران اقداماتش را انجام نداده است صورت نمی‌گیرد. وقتی این مراحل طی شد به روز اجرایی‌شدن می‌رسیم که احتمالا تا آن روز 4 تا 6 ماه زمان است. در این مدت باید مقدمات کارها انجام شود و از آن روز توافق رسما اجرایی می‌شود و همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و فعالیت‌های اقتصادی که مرتبط با موضوع هسته‌ای با مشکل مواجه شده بودند به روال عادی برمی‌گردند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: امروز یک گام مهم با تصویب قطعنامه لغو تحریم‌های شورای امنیت و تایید برجام صورت گرفت که به نظر من یک دستاورد بسیار بزرگ است. شورای امنیت در اولین گام برجام را که متضمن غنی‌سازی توسط ایران است تایید کرد، یعنی به همان بهانه که ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته بود و تهدید صلح و امنیت قلمداد شده بود توسط همان شورا قطعنامه‌ای صادر شد که دیگر ایران تحت فصل 7 منشور ملل متحد نیست و غنی‌سازی آن شناسایی و پذیرفته شده است و برنامه هسته‌ای ما نیز ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی گفت: برای اولین بار غنی‌سازی یک کشور در حال توسعه در شورای امنیت پذیرفته شده و به آن چراغ سبز نشان دادند و اولین بار است که کشوری که ذیل فصل 7 منشور قرار گرفته است البته به تعبیر من صحیح و سالم از این وضعیت خارج می‌شود و این نشانه عظمت و اقتدار ایران است که با دست پر از فصل 7 خارج می‌شود.

وی ادامه داد:‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر و در جمع مسئولان گفتند آنچه که آن‌ها می‌خواستند محقق نشد، آن‌ها به دنبال آن بودند از برنامه ما یک پیچ و مهره باقی گذارند اما حالا به 5 هزار سانتریفیوژ و غنی‌سازی ایران رضایت می‌دهند و این چیزی است که شورای امنیت بر آن مهر تایید زده است.

معاون ظریف با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت از جهات زیادی منحصر به فرد است به تشریح بخش‌های مختلف این قطعنامه و ویژگی‌های آن پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
2
مبارک باشد
بدون جنگ و دشمنی و انزوا هم میشود خود را به جهان ثابت کرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین